Προβλήματα, θα κληρονομήσει η νέα κυβέρνηση και σε σχέση με την αγορά των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Όπως φαίνεται οι σχετικές τροπολογίες που ψηφίστηκαν από τη Βουλή δεν καλύπτουν τις απαιτήσεις της αγοράς ενώ ανοιχτά προς επίλυση παραμένουν όλα τα κρίσιμα θέματα του τομέα της ενέργειας παρά τις κινήσεις της τελευταίας στιγμής με τις οποίες το υπουργείο ΠΕΝ επιχείρησε να αντιμετωπίσει προβλήματα που εκκρεμούν.
Πέραν των τριών μεγάλων αποκρατικοποιήσεων δηλαδή των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, της ΔΕΠΑ και των ΕΛ-ΠΕ, οι οποίες ήδη πριν τη διενέργεια των Ευρωεκλογών ήταν σαφές ότι δεν θα προχωρούσαν ακόμη και αν η κυβέρνηση εξαντλούσε τα συνταγματικά όρια της θητείας της, ζητούμενο παραμένει η επίλυση μια σειρά άλλων σημαντικών ζητημάτων. Ζητήματα όπως η απελευθέρωση της αγοράς ηλεκτρισμού και η προσαρμογή της αγοράς στο περίφημο target model, η αντιμετώπιση του άμεσου προβλήματος ρευστότητας της ΔΕΗ, η δημιουργία του Μόνιμου Μηχανισμού Επάρκειας Ισχύος, η προώθηση της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Αττικής και η διασφάλιση της ομαλής ηλεκτροδότησης της Κρήτης χωρίς την απειλή ευρωπροστίμων, το σβήσιμο των μονάδων της ΔΕΗ σε Καρδιά και Αμύνταιο με παράλληλη εξασφάλιση της τηλεθέρμανσης για τους πολίτες της περιοχής παραμένουν ανοιχτά.
Σε ότι αφορά την πώληση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ παρά το γεγονός ότι ο διαγωνισμός παρατάθηκε για τις 15 Ιουλίου είναι βέβαιο ότι έχει ήδη ναυαγήσει. Η νέα κυβέρνηση θα κληθεί να παρουσιάσει το ταχύτερο δυνατό ένα σχέδιο διάσωσης της ΔΕΗ, που όπως λένε παράγοντες της αγοράς θα πρέπει να είναι ήδη έτοιμο για να εφαρμοστεί άμεσα. Η ιδέα της οικονομικής ενίσχυσης της ΔΕΗ με 250 -300 εκατ. ευρώ που επρόκειτο να της δοθούν από το δημόσιο έναντι οφειλών ΥΚΩ παρελθόντων ετών, δεν προχώρησε με νομοθετική ρύθμιση από τον Γιώργο Σταθάκη και πλέον εναπόκειται στη ΡΑΕ να λάβει τη σχετική απόφαση. Ωστόσο κάτι τέτοιο είναι αμφίβολο ότι θα γίνει έως τις εκλογές, αφού τα χρήματα θα πρέπει να δοθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό και γι΄αυτό θα πρέπει να συμφωνήσει ο επόμενος υπουργός Οικονομικών.
Ο διαχωρισμός της ΔΕΠΑ σε δυο εταιρίες και ο διαγωνισμός για την πώληση του 50,1% της ΔΕΠΑ Εμπορίας, προβλέφθηκε μεν με νόμο που ψηφίστηκε από τη Βουλή αλλά η διοίκηση Τζώρτζη δεν κατάφερε ούτε να προχωρήσει το διαχωρισμό, ούτε να λύσει το πρόβλημα των εργαζομένων, ενώ επίσης δεν προχώρησε στη διεκδίκηση των οφειλών της ΕΛΦΕ αφήνοντας μια βαριά παρακαταθήκη 130 εκατ ευρώ που βαρύνουν την εταιρία. Πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι η νέα κυβέρνηση θα ξαναδεί τα πράγματα από την αρχή πριν προχωρήσει σε όποια απόφαση για την αποκρατικοποίηση της εταιρίας φυσικού αερίου η οποία πέραν των προαναφερομένων χάνει συνεχώς μερίδιο από τους ανταγωνιστές της εντός της ελληνικής αγοράς.
Σε ότι αφορά τα ΕΛ-ΠΕ ο πρόεδρος του ομίλου Στάθης Τσοτσορός κατά την πρόσφατη τακτική γενική συνέλευση των μετόχων μίλησε για σχέδιο νέας εταιρικής διακυβέρνησης του ομίλου που πρέπει να συμφωνηθεί μεταξύ των μετόχων δηλαδή του ελληνικού δημοσίου και της Paneuropean του Ομίλου Λάτση. Μάλιστα όπως είπε το νέο αυτό σχέδιο είναι πιθανό να υιοθετηθεί στην έκτακτη γ.σ. που θα συγκληθεί για την προσαρμογή της εταιρείας στα δεδομένα του νέου νόμου για τις Ανώνυμες Εταιρείες.
Το νέο μοντέλο θα αφορά μεταξύ άλλων την εκλογή των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου, την πρόσληψη των ανώτερων στελεχών μάνατζμεντ, την λειτουργία του ΔΣ, τον ρόλο του προέδρου και του διευθύνοντος συμβούλου αλλά και την κατανομή των αρμοδιοτήτων.
Για την υιοθέτηση του νέου μοντέλου θα πρέπει να συμφωνήσουν οι μέτοχοι αλλά δεδομένου ότι η έκφραση του δημοσίου θα αλλάξει μέσω της αλλαγής κυβέρνησης που θα προκύψει από τις εκλογές είναι βέβαιο ότι και αυτό το θέμα θα ετεροχρονιστεί.
Αξίζει να σημειώσουμε εδώ ότι ακόμη και για το Μόνιμο Μηχανισμό Επάρκειας Ισχύος που ψηφίστηκε από τη Βουλή την περασμένη Παρασκευή,εκφράζονται αμφιβολίες για το εάν εξυπηρετείται ο σκοπός της νομοθέτησης. Δηλαδή εάν η νομοθέτηση της ύπαρξης ενός Μηχανισμού χωρίς αυτός να έχει εγκριθεί από την DGComp και χωρίς να έχει διαμορφωθεί, καλύπτει την απαίτηση ύπαρξης του πριν το τέλος Ιουνίου ώστε να ενταχθεί σε αυτόν και η υπό κατασκευή μονάδα της ΔΕΗ στην Πτολεμαΐδα. Όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς η ευρωπαϊκή νομοθεσία μιλάει για εφαρμογή του μηχανισμού (apply) και όχι για νομοθέτηση της ύπαρξης του.
Το βέβαιο είναι ότι ο νέος υπουργός Ενέργειας θα πρέπει να διαπραγματευθεί με την Κομισιόν τις βασικές αρχές του μηχανισμού, το ύψος των αποζημιώσεων, αλλά και την ερμηνεία της κοινοτικής νομοθεσίας όσον αφορά την Πτολεμαΐδα.
Τα ανοιχτά ζητήματα των ΑΠΕ
Δευτέρα, 10/06/2019 - 13:00