Τα σοβαρά προβλήματα στην αγορά ενέργειας και στην ανάπτυξη των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας που οφείλονται στις κυβερνητικές πολιτικές και επιβαρύνουν τα νοικοκυριά, βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνάντησης (με τηλεδιάσκεψη) κλιμακίου του Τομέα Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ–Προοδευτική Συμμαχία με το Σύνδεσμο Εταιριών Ηλεκτροπαραγωγής από Α.Π.Ε. (ΣΕΗΑΠΕ), στο πλαίσιο συναντήσεων που επεδίωξε ο Σύνδεσμος τόσο με την κυβέρνηση όσο και με τα πολιτικά κόμματα.
Από τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ συμμετείχαν οι Φάμελλος Σωκράτης, Δούρου Ρένα, Πέρκα Πέτη ενώ από τον ΣΕΗΑΠΕ οι Παπασταύρου Π. Σταύρος, Πρόεδρος και ο Δριμάλας Β. Θεμιστοκλής, Αντιπρόεδρος.
Η συζήτηση επικεντρώθηκε στα παρακάτω βασικά σημεία:
- Στην άναρχη «υπερθερμάνση» της αγοράς των ΑΠΕ που δημιουργεί προβλήματα τόσο σε ώριμα και αναγκαία έργα, αλλά πολύ περισσότερο στα ήδη λειτουργούντα έργα και ειδικότερα στα Φ/Β τα οποία έχουν υποστεί τεράστιες μονομερείς μειώσεις των υπογεγραμμένων εγγυημένων τιμών τους.
- Στην αύξηση των κοινωνικών αντιδράσεων ως αποτέλεσμα της «υπερθέρμανσης» της αγοράς ΑΠΕ.
- Στην παρέμβαση της κυβέρνησης, μέσω των αυξήσεων, στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και τον ανταγωνισμό.
- Στην αλά κάρτ «απελευθέρωση» της αγοράς ηλεκτρισμού υπέρ λίγων.
- Στη θεσμική απαξίωση και στην αδράνεια της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας
- Στην πλημμελή εποπτεία του Διαχειριστή Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας και Εγγυήσεων Προέλευσης (ΔΑΠΕΕΠ ΑΕ).
- Στους λίγους κερδισμένους της εμπορίας ηλεκρισμού με τα υπερκέρδη, λόγω της μείωσης της Οριακής Τιμής του Συστήματος, στις πλάτες των καταναλωτών και των παραγωγών από Α.Π.Ε..
Κεντρικό θέμα της συζήτησης ήταν το διαρκώς αυξανόμενο έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, ένα πρόβλημα, το οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, είχε επισημάνει από τον Σεπτέμβριο του 2019. Τότε που ο κύριος Χατζηδάκης επέλεξε να αυξήσει τα τιμολόγια της ΔΕΗ και να μειώσει το Ειδικό Τέλος Μείωσης Εκπομπών Αερίων Ρύπων (ΕΤΜΕΑΡ), ναρκοθετώντας και υπονομεύοντας τη βιωσιμότητα του λογαριασμού και άρα τη βιωσιμότητα των επενδύσεων των Α.Π.Ε..
Οι εκπρόσωποι του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ ξεκαθάρισαν ότι η προσπάθεια του Υπουργείου να ρίξει την ευθύνη για το έλλειμμα στον κορονοϊό, στους παραγωγούς ή στους καταναλωτές είναι απολύτως παραπλανητική. Σημείωσαν ότι αν δεν υπήρχε η μείωση του ΕΤΜΕΑΡ που χρησιμοποίησε ο κύριος Χατζηδάκης για να κρύψει τις άδικες και μεγάλες αυξήσεις δε θα υπήρχε κανένα θέμα ελλείμματος στον ΕΛΑΠΕ, αλλά και ότι με βάση τις ρυθμίσεις της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ προβλεπόταν ειδικό αποθεματικό «μαξιλάρι» για οποιαδήποτε κρίσιμη εξέλιξη το οποίο φαίνεται να έχει επίσης «αλωθεί».
Είναι προφανές ότι οι κυβερνητικές επιλογές οδηγούν τους παραγωγούς Α.Π.Ε. πίσω στην «μαύρη» εποχή του 2012 -2014 και στα συνεχώς διογκούμενα ελλείμματα του Ειδικού Λογαριασμού (ΕΛΑΠΕ), που παρέλαβε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ από την κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου και ο οποίος, μετά από οργανωμένη παρέμβαση και συνεπή διαχείριση, παραδόθηκε στην κυβέρνηση ΝΔ και στον κύριο Χατζηδάκη, πλεονασματικός.
Από όλα τα παραπάνω, προκύπτει ότι η μείωση του ΕΤΜΕΑΡ τον Σεπτέμβριο του 2019 και η πλημμελής διοίκηση και διαχείριση των ενεργειακών φορέων, από τις διοικήσεις που διόρισε ο κύριος Χατζηδάκης, είναι οι μοναδικοί λόγοι αύξησης του ελλείματος του Ειδικού Λογαριασμού και δεν υπάρχει καμία ευθύνη των Α.Π.Ε. για την ακρίβεια και τα υπερκέρδη στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας.
Οι εκπρόσωποι του Σ.Ε.Η.Α.Π.Ε., δήλωσαν χαρακτηριστικά ότι βρίσκονται «στο ίδιο έργο θεατές» και «ξαναζούν ημέρες του 2012-2014». Κάνοντας μια μικρή αναδρομή στα γεγονότα, τόνισαν την σπουδαιότητα του Ν.3851/2010 και της Υ.Α με Αρ.Πρωτ. A.Y./Φ1/οικ.19598/01-10-2010 με την οποία εξειδικευόταν η επιδιωκόμενη αναλογία εγκατεστημένης ισχύος ανά τεχνολογία και κατηγορία, θέτοντας εξάλλου και δικλείδες ασφαλείας, σε περίπτωση υπέρβασης των θεσμοθετημένων στόχων.
Η ως άνω Υ.Α σε συνδυασμό με τον πίνακα του Άρθρου 5§6 του Ν. 3851/2010, αποτελεί βασικό επιχείρημα, ότι όταν επετεύχθησαν οι νομοθετημένοι μεσοπρόθεσμοι στόχοι του 2014, τον Ιούλιο του 2011, σύμφωνα πάντα με στοιχεία του τότε Δ.Ε.Σ.Μ.Η.Ε. Α .Ε. και μετέπειτα Λ.ΑΓ.Η.Ε. Α.Ε., δεν έγινε αναστολή υπογραφής συμβάσεων, παρά ένα χρόνο αργότερα και ειδικότερα τον Αύγουστο του 2012 με την υπ. αρίθμ. Υ.Α.Π.Ε. /Φ1/2300/οικ.16932, στην οποία γίνεται επίκληση της A.Y./Φ1/οικ.19598/01-10-2010!!!
Αντί όμως της έγκαιρης αναστολής υπογραφής συμβάσεων, είχαμε, σε πρώτη φάση, τον Νοέμβριο του 2012, την «έκτακτη εισφορά» 25%, 30%, 37% (ανάλογα με το χρόνο σύνδεσης στο δίκτυο) στα ακαθάριστα έσοδα των Φ/Β σταθμών, η οποία στη συνέχεια «μονιμοποιήθηκε» (όπως συνήθως γίνεται στην Ελλάδα) τον Απρίλιο του 2014, με το εκτρωματικό και κατ΄ ευφημισμό «New Deal», το οποίο κάθε άλλο παρά έλυσε το πρόβλημα.
Εδραία και τεκμηριωμένη πεποίθηση του Συνδέσμου, αποτελεί ότι πηγή όλων των δεινών που ταλανίζουν τις Α.Π.Ε. τα τελευταία χρόνια, είναι η επιλεκτική τήρηση της νομιμότητας από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ενέργειας, η οποία μάλιστα επικαλείται προσχηματικά και κατά το δοκούν, την οικονομία της αγοράς και την ασφάλεια δικαίου.
Από την πλευρά του ΣΕΗΑΠΕ έγινε ιδιαίτερη μνεία των επιτυχημένων παρεμβάσεων της κυβέρνησης της περιόδου 2015 -2018, ύστερα από τις καίριες υποδείξεις της Ρ.Α.Ε. και ειδικότερα στις ρυθμίσεις του 4414/2016 για τη μακροχρόνια βιωσιμότητα του ΕΛΑΠΕ (θεσμοθέτηση της χρέωσης Προμηθευτή).
Τέλος, διατύπωσαν τη σθεναρή αντίθεση όλων των μελών του Συνδέσμου τους, σε οποιαδήποτε έκτακτου ή μόνιμου χαρακτήρα παρέμβαση που θα επηρεάζει, έστω και κατ΄ ελάχιστο – αναδρομικά, όλα τα λειτουργούντα έργα Α.Π.Ε., πολλώ δε μάλλον αυτά που βρίσκονται εντός των θεσμοθετημένων μεσοπρόθεσμων στόχων του 2014.
Η ευθύνη για την ελλειμματικότητα του λογαριασμού βαραίνει αποκλειστικά την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου, η οποία παρά και τις δικές μας ενστάσεις αλλά και της Ρ.Α.Ε., προχώρησε το 2019, στην αναίτια και υπέρμετρη μείωση του ΕΤΜΕΑΡ.
Ο διάλογος ήταν ιδιαιτέρως παραγωγικός και οι δύο πλευρές σημείωσαν ότι επιθυμούν να έχει συνέχεια και στο μέλλον.