Θεωρεί ότι η σειρά προϋποθέσεων που θέτει μπορεί να εκπληρωθεί η μόνο από μεγάλους ενεργειακούς ομίλου σημειώνοντας ότι παράλληλα εισάγει φωτογραφικές ρυθμίσεις που έχουν στόχο να νομιμοποιήσουν προκλητικές ενέργειες μεγάλων εταιρειών.
Με επιστολή της στη ΡΑΑΕΥ η ΠΟΣΠΗΕΦ ζητά την παρέμβασή της ώστε να γνωμοδοτήσει για συγκεκριμένες ρυθμίσεις του σχεδίου της υπουργικής απόφασης.
Ειδικότερα, τα σημεία που χρήζουν αλλαγής είναι τα εξής:
- Το όριο μέγιστης ισχύος έγχυσης για ΟΠΣ στο δίκτυο ΔΕΔΔΗΕ να ανέλθει σε τουλάχιστον 1,5GW θεωρώντας ότι το όριο των 900MW είναι πολύ μικρό. Σήμερα στο δίκτυο ΔΕΔΔΗΕ είναι συνδεδεμένα περίπου 7,5GW ΑΠΕ, ενώ στο δίκτυο ΑΔΜΗΕ λίγο λιγότερα. Συνεπώς δεν μπορεί ο ΔΕΔΔΗΕ που είναι ο Διαχειριστής με τα περισσότερα GW ΑΠΕ στο δίκτυο του να έχει υποπολλαπλάσια ισχύ σε όρους μονάδων Αποθήκευσης. Επισημαίνει δε ότι σύμφωνα με σχετική μελέτη του ΑΠΘ αλλά και με την διαμορφούμενη πραγματικότητα σύνδεσης ΑΠΕ θα χρειαστούν περίπου 8GW εγκατεστημένης ισχύος ΣΑΗΕ.
- Χαρακτηρίζει ως φωτογραφικές διατάξεις υπέρ συγκεκριμένων εταιρειών κάποιες ρυθμίσεις. Όπως αναφέρει αν, για παράδειγμα, μία ομάδα 10 όμορων έργων του 1 MW το καθένα, συνολικής ισχύος 10MW υποβάλλει αίτημα στο τμήμα περιβάλλοντος θα πρέπει να λάβει έγκριση ΠΠΔ για την οποία θα χρειαστεί ένα εύλογο χρονικό διάστημα. Την ίδια έγκριση πρέπει να λάβει και ένα έργο ισχύος 10 MW. Δεν είναι δίκαιο επομένως τα μικρά έργα να έχουν πληρότητα φακέλου χωρίς την έγκριση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης, και να μπορούν να φτάσουν μέχρι και το σημείο διατύπωσης όρων σύνδεσης χωρίς αυτή. Σε περίπτωση μάλιστα που δεν θα εγκριθεί η περιβαλλοντική αδειοδότηση και έχουν διατυπωθεί οι όροι σύνδεσης τι θα γίνει τότε; Θα ακυρωθούν οι όροι σύνδεσης; Θα επιστραφούν οι εγγυητικές;
- Στην περίπτωση θ) αναφέρεται ότι οι ΣΑΗΕ μπορούν να εγκαθίστανται σε δημόσιες και δασικές εκτάσεις και να θεωρείται το αίτημα για χορήγηση όρων σύνδεσης πλήρες, μόνο με την προσκόμιση του αιτήματος που στάλθηκε στην αρμόδια υπηρεσία με το οποίο ζητείται η διάθεση του χώρου. Σύμφωνα με την ΠΟΣΦΗΕΠ λαμβάνουν πληρότητα φακέλου ΣΑΗΕ οι οποίοι δεν έχουν εξασφαλίσει καν τη νόμιμη χρήση του χώρου εγκατάστασης την ώρα που καλούνται οι μικρομεσαίοι επενδυτές να καταβάλλουν υπέρογκες εγγυητικές επιστολές και προεγκρίσεις δανείων και από την άλλη μεριά να γίνονται δεκτά ως πλήρη, αιτήματα που δεν έχουν εξασφαλίσει καν τη χρήση του χώρου εγκατάστασης. Όπως τονίζει η Ομοσπονδία όλοι οι φορείς (ΡΑΑΕΥ, ΑΔΜΗΕ, ΔΕΔΔΗΕ, ΥΠΕΝ) επισημαίνουν την ανάγκη να προχωρήσουν ταχύτατα οι Σ.Α.Η.Ε. «Δεν είναι δυνατό λοιπόν στο πλαίσιο αυτό, από τη μία πλευρά να τίθενται ασφυκτικά οικονομικά και χρονικά κριτήρια και ταυτόχρονα να επιτρέπεται να λαμβάνουν πληρότητα αιτήματα που δεν έχουν καν τη νόμιμη χρήση του χώρου εγκατάστασης! Η διάταξη αυτή είναι φωτογραφική καθώς συγκεκριμένη εταιρία έχει κάνει αιτήσεις για να λάβει άδεια ΣΑΗΕ, μεταξύ άλλων και σε δημόσιες και μάλιστα δασικές εκτάσεις και φυσικά δεν έχει λάβει ακόμη απάντηση».
- Το σχέδιο της ΥΑ αναφέρει ότι διατηρούν το πρωτόκολλο κατάθεσης στο ΔΕΔΔΗΕ και τα έργα κάτω του 1MW, τα οποία δεν διαθέτουν περιβαλλοντική αδειοδότηση και μπορούν να την προσκομίσουν κατά την υπογραφή της Σύμβασης Σύνδεσης. Σύμφωνα με την ομοσπονδία το γεγονός ότι αυτό ισχύει μόνο για τα κάτω του 1 MW και όχι για όλα δείχνει ότι πρόκειται για φωτογραφική διάταξη.
- Σε ό,τι αφορά τις εγγυητικές επιστολές η ΠΟΣΠΗΕΦ προτείνει η εγγυητική επιστολή 50.000 ευρώ να ζητείται μετά τη χορήγηση των όρων σύνδεσης και εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος 2 μηνών επί ποινή αποκλεισμού και να επιστρέφεται μετά την υλοποίηση του ΣΑΗΕ, καθώς δεν υφίσταται ούτε εγγυημένη ταρίφα, ούτε και κρατική ενίσχυση που να δικαιολογεί τη διατήρησή της. Επίσης να μην τίθεται ως προϋπόθεση για τη χορήγηση όρων σύνδεσης η έγκριση δανείου από τραπεζικό φορέα, καθώς κάτι τέτοιο είναι ανέφικτο για μικρομεσαίες επενδύσεις, σύμφωνα με τις διερευνητικές επαφές της ΠΟΣΠΗΕΦ με τραπεζικά ιδρύματα.
Επιπλέον ζητά
- Να μην τίθεται ως προϋπόθεση για τη χορήγηση όρων σύνδεσης η προέγκριση δανείου από τραπεζικό φορέα, καθώς κάτι τέτοιο είναι ανέφικτο για μικρομεσαίες επενδύσεις, σύμφωνα με τις διερευνητικές επαφές της ΠΟΣΠΗΕΦ με τραπεζικά ιδρύματα.
- Να θεσπιστεί ως κριτήριο αντισυγκέντρωσης όριο 2 έργων εξαιρούμενων ΣΑΗΕ ανά φυσικό ή νομικό πρόσωπο, συμπεριλαμβανομένων επιχειρήσεων συνδεδεμένων άμεσα ή έμμεσα με αυτό, όπως ακριβώς ισχύει και για τους εξαιρούμενους φωτοβολταϊκους σταθμούς.
- Να αποσυρθεί η διάταξη για διάθεση του 30% της ισχύος με προτεραιότητα βάση απόστασης από τον πλησιέστερο Υ/Σ
- Να αποσυρθεί η ποσόστωση του επιμερισμού ισχύος σε κάθε μετασχηματιστή έως 15 MW, έτσι ώστε να δύναται να συνδεθούν περισσότεροι ΣΑΗΕ πάνω από 5 MW
- Να θεσπιστεί η απαγόρευση της μεταβίβασης των εξαιρούμενων αδειών μέχρι την υλοποίηση των ΣΑΗΕ.
- Να υπάρξει η σχετική ρύθμιση ότι ο επενδυτής μπορεί να μην αποδεχτεί τελικώς τους όρους σύνδεσης και να του επιστραφούν οι εγγυητικές επιστολές.