«Οι επιπτώσεις από τη διακοπή των Σιδηροδρομικών μεταφορών δεν συγκρίνονται με τους κινδύνους ανθρώπινων απωλειών» υπογραμμίζει στο iEnergeia ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς Βασίλης Κορκίδης σκιαγραφώντας την εικόνα που δημιουργείται για το κόστος μεταφορών και για τα, περίπου, 100.000 εμπορευματοκιβώτια από το λιμάνι του Πειραιά στους προορισμούς των χωρών της κεντρικής Ευρώπης.
Ο κ. Κορκίδης αναφέρει:
Η διακοπή λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας μέχρι να καταστεί απόλυτα ασφαλές είναι απόλυτα σωστή. Οι ανθρώπινες ζωές επιβατών και εργαζομένων στους σιδηροδρόμους, άλλωστε, δεν κοστολογούνται. Ως εκ τούτου η όποια οικονομική επιβάρυνση των εμπορευματικών μεταφορών έρχεται σε δεύτερη μοίρα, αφού και τις εμπορικές αμαξοστοιχίες τις χειρίζονται και εργάζονται συνάνθρωποι μας. Οι αρχές και οι επενδυτές στους ελληνικούς σιδηροδρόμους πρέπει να ανταποκρίνονται στις τεχνολογικές απαιτήσεις της «ψηφιοποίησης» στην ΕΕ και να πληρούν όλους τους κανόνες ασφάλειας. Επίσης κάθε εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο είναι σημαντικό να είναι σύγχρονο, αφού είναι η προέκταση κάθε εμπορικού λιμανιού και εμπορευματικού κέντρου. Πόσο μάλλον αναγκαίο είναι να εκσυγχρονιστεί, εδώ και τώρα, το μόνο σιδηροδρομικό δίκτυο που εξυπηρετεί το 2ο μεγαλύτερο λιμάνι της Μεσογείου και το 5ο μεγαλύτερο στην Ευρώπη.
Πληροφοριακά στις γραμμές του ΟΣΕ διακινείται κατά μέσο όρο ημερησίως φορτίο που αναλογεί σε 30 φορτηγά στο τμήμα Αθήνα - Θεσσαλονίκη και άλλα 30 φορτηγά στην αντίστροφη διαδρομή Θεσσαλονίκη - Αθήνα.
Aναφορικά με τη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων, πέρσι σημειώθηκε αύξηση κατά 2,2%, από 461 χιλ. TEUs, σε 471 χιλ. TEUs το 2021 εκ των οποίων 8.000 TEUs μεταφέρθηκαν σιδηροδρομικώς μεταξύ Θεσσαλονίκης και Σόφιας.
Κατά την ίδια περίοδο, οι ποσότητες συμβατικού φορτίου που διακινήθηκαν από τον ΟΛΘ στη Βουλγαρία αυξήθηκαν σημαντικά κατά 13,3%, από 3.741 χιλ. τόνους σε 4.236 χιλ. τόνους αντίστοιχα, αύξηση οφειλόμενη κυρίως σε διακίνηση νικελίου και κάρβουνου.
Η τιμή μεταφοράς της παλέτας από το λιμάνι του Πειραιά στη Θεσσαλονίκη οδικώς και σιδηροδρομικώς έχει 50 και 40 ευρώ αντίστοιχα. Γενικά πάντως υπολογίζεται πως το κόστος μεταφοράς από σιδηροδρομικώς σε οδικώς θα επιβαρύνει τις διεθνείς μεταφορές έως και 30%.
Άγνωστες παραμένουν οι επιπτώσεις στις σιδηροδρομικές μεταφορές περίπου 100.000 εμπορευματοκιβωτίων από το λιμάνι του Πειραιά στους προορισμούς των χωρών της κεντρικής Ευρώπης. Θα πρέπει επίσης να ερωτηθεί η Cosco και η ΣΕΠ ΑΕ για τις συμφωνίες που έχει συνάψει και ενδεχόμενες ρήτρες που έχει υπογράψει.