Γιατί ενώ κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την πραγματικότητα της αλματώδους ανόδου του κόστους ζωής σε όλους τους τομείς, επί του πρακτέου δεν λαμβάνονται τα αναγκαία μέτρα για την καταπολέμηση των αιτιών που προκαλούν την έκρηξη των τιμών σε αγαθά και υπηρεσίες.
Χθες, σε μια νέα μελέτη της Τράπεζας της Ελλάδος για τις τιμές τυποποιημένων επώνυμων προϊόντων σουπερμάρκετ, διαπιστώθηκε ότι η Ελλάδα παραμένει μια ακριβή χώρα για τα συγκεκριμένα προϊόντα.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της μελέτης, οι τιμές στην Ελλάδα είναι κατά μέσο όρο περίπου 10% υψηλότερες σε σύγκριση με την ευρωζώνη. Οι υψηλές τιμές αντανακλούν σε μεγάλο βαθμό αυξημένη συγκέντρωση στην αγορά των προμηθευτών, όπου δραστηριοποιούνται μεγάλες πολυεθνικές οι οποίες προμηθεύουν την αγορά με εισαγόμενα προϊόντα, στρεβλώσεις στην αγορά της λιανικής, καθώς και διαφορές στις καταναλωτικές συνήθειες, όπως για παράδειγμα αγορά μικρών συσκευασιών.
Η μελέτη καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η εξομοίωση της δομής της ελληνικής αγοράς και της συμπεριφοράς των καταναλωτών στην Ελλάδα με τα αντίστοιχα επίπεδα της ευρωζώνης θα οδηγούσε σε σημαντικές μειώσεις τιμών.
Συγκεκριμένα, για την ομάδα προϊόντων με τις υψηλότερες πωλήσεις στο δείγμα, η μείωση τιμών στην Ελλάδα θα έφθανε κατά μέσο όρο τις 17 ποσοστιαίες μονάδες, ενώ για την ομάδα προϊόντων όπου η Ελλάδα είναι από τις πιο ακριβές χώρες η μείωση τιμών θα έφθανε κατά μέσο όρο τις 30 ποσοστιαίες μονάδες.
Τι σημαίνει με απλά λόγια το συμπέρασμα αυτό της έκθεσης της ΤτΕ. Πως στην Ελλάδα οι καταναλωτές, αν η κυβέρνηση λάμβανε τα μέτρα που πρέπει να λάβει ώστε η αγορά και κυρίως οι μεγάλες επιχειρήσεις να μην λειτουργούν κερδοσκοπικά θα πλήρωναν τα τυποποιημένα προϊόντα από 17% έως 30% φθηνότερα από ό,τι τα πληρώνουν σήμερα.
Αντί όμως η κυβέρνηση να λάβει μέτρα ώστε η αγορά να μην λειτουργεί ασύδοτα, αντ’ αυτού έχει καταφύγει στην εύκολη λύση των ψευτοεπιδομάτων στους οικονομικά εξαθλιωμένους καταναλωτές και στην επιβολή δήθεν προστίμων στις επιχειρήσεις που αισχροκερδούν, που και δεν αντιστοιχούν στα μέγεθος των υπερκερδών του και κανείς δεν γνωρίζει αν τελικά εισπράττονται.
Η καταπολέμηση όμως των μονοπωλίων και των ολιγοπωλίων παραμένει στα λόγια, όπως και η περιβόητη εκπαίδευση των πολιτών για να αποκτήσουν καταναλωτική συνείδηση.
Η αλήθεια είναι πως στην νέα της μελέτη η ΤτΕ επισημαίνει πως αρκετά είδη εγχωρίως παραγόμενα στην Ελλάδα διαμορφώνουν χαμηλές τιμές και μάλιστα η χώρα μας είναι μεταξύ των χωρών με τις χαμηλότερες τιμές.
Τι σημαίνει αυτό; Ότι οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις λειτουργούν σεβόμενες τον υγιή ανταγωνισμό και τον καταναλωτή σε αντίθεση με τις μεγάλες πολυεθνικές επιχειρήσεις.
Και όμως οι ελληνικές μικρομεσαίες επιχειρήσεις βρίσκονται στο στόχαστρο της κυβέρνησης και αντιμετωπίζονται ως εν δυνάμει φοροφυγάδες, ενώ οι μεγάλες πολυεθνικές απολαμβάνουν ιδιαίτερων προνομίων και τελούν σε καθεστώς ασυλίας και ατιμωρησίας.