Με την προσθήκη της τροπολογίας του ΥΠΕΝ για τη ΔΕΠΑ Υποδομών στο πρόσφατο σχέδιο νόμου του υπουργείου Υγείας, και την υπερψήφιση της ρύθμισης μαζί με το νομοσχέδιο, διευθετήθηκε και η τελευταία εκκρεμότητα για την ολοκλήρωση και της δεύτερης φάσης του διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης του 100% της εταιρείας.
Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες του Insider, έχει πλέον οριστικοποιηθεί πως δεν θα υπάρξει καμία παρέκκλιση από το χρονοδιάγραμμα του επικαιροποιημένου Επιχειρησιακού Προγράμματος Αξιοποίησης (Asset Development Plan / ADP) του ΤΑΙΠΕΔ και επομένως ότι οι δεσμευτικές προσφορές θα υποβληθούν στις 15 Ιουλίου, όπως προέβλεπε το Ταμείο.
Σύμφωνα με όλες τις συγκλίνουσες ενδείξεις, από τους 6 επενδυτές που έχουν προκριθεί στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, για την απόκτηση της ΔΕΠΑ Υποδομών θα «μονομαχήσουν» τελικά οι ιταλική Italgas και η EPH από την Τσεχία (μέσω της EP Investments Advisors), καθώς πρόκειται για τις δύο εταιρείες που συμμετέχουν ενεργά έως αυτή τη στιγμή στη διαδικασία, φανερώνοντας έτσι την πρόθεσή τους να την διεκδικήσουν. Αντίθετα, φαίνεται να έχει ατονήσει το ενδιαφέρον των υπόλοιπων 4 «μνηστήρων», δηλαδή της First State Investments, της KKR, της Macquarie και της κινεζικής κοινοπραξίας SINO-CEE FUND & Shanghai Dazhong Public Utilities (GROUP).
Italgas και EPH
Η Italgas είναι ο μεγαλύτερος διανομέας φυσικού αερίου στην Ιταλία, με μερίδιο αγοράς 34% και είναι ο τρίτος μεγαλύτερος διαχειριστής δικτύων στην Ευρώπη, κατόπιν της απόσχισής της από την Snam το 2016. Διαχειρίζεται 70.000 χιλιόμετρα δικτύων εξυπηρετώντας περισσότερους από 1.800 δήμους.
Από την άλλη πλευρά, η EPH είναι ένας διακεκριμένος ενεργειακός όμιλος στην κεντρική Ευρώπη, ο οποίος κατέχει και εκμεταλλεύεται περιουσιακά στοιχεία στην Τσεχία, τη Σλοβακία, τη Γερμανία, την Ιταλία, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γαλλία, στην Ουγγαρία και στην Πολωνία. Εκτείνεται στο πλήρες φάσμα του κλάδου που κυμαίνεται από υψηλής αποδοτικότητας συνδυασμένη παραγωγή, παραγωγή ενέργειας και θερμότητας, μεταφορά φυσικού αερίου, αποθήκευση φυσικού αερίου, καθώς και διανομή και προμήθεια φυσικού αερίου, θερμότητας και ηλεκτρικής ενέργειας.
Συμφωνία ΤΑΙΠΕΔ και Eni
Υπενθυμίζεται ότι με την πώληση του 100% της ΔΕΠΑ Υποδομών (65% ΤΑΙΠΕΔ και 35% ΕΛΠΕ), παραχωρείται το 100% της ΕΔΑ Αττικής, το 100% της ΔΕΔΑ, καθώς και το 51% της ΕΔΑ ΘΕΣΣ. Το υπόλοιπο 49% της ΕΔΑ ΘΕΣΣ καθώς και το μάνατζμεντ κατέχει η ιταλική Eni Gas e Luce, η οποία έχει δηλώσει την πρόθεσή της να αποχωρήσει από την εταιρεία, στο πλαίσιο της διεθνούς στρατηγικής της για επικέντρωση αποκλειστικά στην εμπορία φυσικού αερίου και ρεύματος στη λιανική αγορά.
Μάλιστα, ο συνδυασμός της πώλησης της ΔΕΠΑ Υποδομών με την «έξοδο» της ιταλικής εταιρείας από την ΕΔΑ ΘΕΣΣ αποτέλεσε ένα «αγκάθι» για την ιδιωτικοποίηση, το οποίο επιλύθηκε τον Απρίλιο. Τότε, ΤΑΙΠΕΔ και Eni κατέληξαν σε συμφωνία αναφορικά με την παράλληλη διάθεση του ποσοστού της Eni και του μάνατζμεντ στην ΕΔΑ ΘΕΣΣ, μαζί με το προς ιδιωτικοποίηση χαρτοφυλάκιο.
Τι προβλέπει η ρύθμιση για τη ΔΕΠΑ Υποδομών
Με σκοπό να ξεπερασθούν και τα τελευταία εμπόδια, η τροπολογία του ΥΠΕΝ προστέθηκε στο νομοσχέδιο του υπουργείου Υγείας για την τροποποίηση της σύμβασης δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, την ενίσχυση και αναβάθμιση των υποδομών στον τομέα της υγείας, και με διατάξεις σχετικές με τη διαχείριση της πανδημίας.
Όπως έχει γράψει το Insider, με την εν λόγω ρύθμιση αποτράπηκε το ενδεχόμενο επιβολής υψηλών τελών δικτύου στους πελάτες της ΔΕΔΑ, η οποία σε αρχική φάση θα διαθέτει μικρή πελατειακή βάση.
Γι΄ αυτό τον σκοπό, δημιουργήθηκε ένας μηχανισμός επιμερισμού της υποανάκτησης του Απαιτούμενου Εσόδου μίας εκ των τριών εταιρειών διανομής, ώστε να μπορεί να καλύπτεται και από τις δύο υπόλοιπες που ανήκουν στη ΔΕΠΑ Υποδομών. Με τη ρύθμιση, δίνεται επίσης η δυνατότητα επέκτασης των Αδειών Διανομής για 30 έτη, ενώ παράλληλα αποκλείονται περιπτώσεις απένταξης γεωγραφικών περιοχών και απόδοσής τους σε τρίτους επενδυτές, για καθυστερήσεις για τις οποίες δεν ευθύνονται οι τρεις εταιρείες διανομής.
Κώστας Δεληγιάννης / insider.gr