Δημόσια Διαβούλευση της ΡΑΕ επί της κοινής πρότασης όλων των Διαχειριστών Συστήματος Μεταφοράς (ΔΣΜ) για το πλαίσιο υλοποίησης ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών (Imbalance Netting)
σύμφωνα με το άρθρο 22 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2195 της Επιτροπής της 23ης Νοεμβρίου 2017 σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριας γραμμής για την εξισορρόπηση ηλεκτρικής ενέργειας Στο πλαίσιο επίτευξης της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (Target model), εξεδόθη, κατ’ αρχήν, ο Κανονισμός (ΕΚ) υπ’ αριθ. 714/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1228/2003. Στη συνέχεια, με εξουσιοδότηση που προβλέπεται στο άρθρο 18 του Κανονισμού (ΕΚ) 714/ 2009, ο Κανονισμός (EE) 2017/2195 της Επιτροπής της 23ης Νοεμβρίου 2017 σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριας γραμμής για την εξισορρόπηση ηλεκτρικής ενέργειας (Guideline on Electricity Balancing - GLEB) (εφεξής ο «Κανονισμός»), εγκρίθηκε από τα Κράτη-Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις 16 Μαρτίου 2017 και τέθηκε σε ισχύ στις 18 Δεκεμβρίου του 2017. Ο Κανονισμός καθορίζει λεπτομερείς κατευθυντήριες γραμμές για την εξισορρόπηση της ηλεκτρικής ενέργειας, συμπεριλαμβανομένης της υλοποίησης μιας ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών (Imbalance Netting). Το άρθρο 3 (128) του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485 της Επιτροπής της 2ας Αυγούστου 2017 σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για τη λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας (Guideline on Electricity Transmission System Operation - SOGL) ορίζει τη «διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών» ή, όπως εναλλακτικά αποκαλείται, «διαδικασία εκκαθάρισης ανισορροπίας ισοζυγίου» ως «τη διαδικασία που συμφωνείται μεταξύ ΔΣΜ και επιτρέπει την αποφυγή ταυτόχρονης ενεργοποίησης Εφεδρείας Αποκατάστασης Συχνότητας (ΕΑΣ) σε αντίθετες κατευθύνσεις, λαμβάνοντας υπόψη τα αντίστοιχα Σφάλματα Ελέγχου Αποκατάστασης Συχνότητας (ΣΕΑΣ) καθώς και την ενεργοποιημένη ΕΑΣ και διορθώνοντας αναλόγως τα εισαγόμενα στοιχεία των εμπλεκόμενων Διαδικασιών Αποκατάστασης Συχνότητας (ΔΑΣ)». Κατά τα προβλεπόμενα στον Κανονισμό, οι ΔΣΜ καταρτίζουν τους όρους, τις προϋποθέσεις και τις μεθοδολογίες που απαιτούνται από τον Κανονισμό και υποβάλλουν τις σχετικές προτάσεις προς έγκριση στις αρμόδιες Ρυθμιστικές Αρχές εντός των προθεσμιών που προβλέπονται στον Κανονισμό. Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο
άρθρο 22 του Κανονισμού: «
1. Έως έξι μήνες από την έναρξη ισχύος του παρόντος κανονισμού, όλοι οι ΔΣΜ καταρτίζουν πρόταση για το πλαίσιο υλοποίησης ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών. - Η ευρωπαϊκή πλατφόρμα για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών, την οποία διαχειρίζονται οι ΔΣΜ ή διαχειρίζεται οντότητα που ιδρύουν οι ΔΣΜ, βασίζεται σε κοινές αρχές διακυβέρνησης και επιχειρηματικές διαδικασίες και αποτελείται τουλάχιστον από την υπηρεσία διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών και την υπηρεσία εκκαθάρισης ΔΣΜ-ΔΣΜ. Η ευρωπαϊκή πλατφόρμα εφαρμόζει πολυμερές μοντέλο ΔΣΜ-ΔΣΜ για την εκτέλεση της διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών.
- Η πρόταση της παραγράφου 1 περιλαμβάνει τουλάχιστον τα ακόλουθα:
α) τον υψηλού επιπέδου σχεδιασμό της ευρωπαϊκής πλατφόρμας· β) τον χάρτη πορείας και τα χρονοδιαγράμματα για την υλοποίηση της ευρωπαϊκής πλατφόρμας· γ) τον καθορισμό των λειτουργιών που απαιτούνται για τη διαχείριση της ευρωπαϊκής πλατφόρμας· δ) τους προτεινόμενους κανόνες σχετικά με τη διακυβέρνηση και τη διαχείριση της ευρωπαϊκής πλατφόρμας με βάση την αρχή της αποφυγής των διακρίσεων και με διασφάλιση της ισότιμης μεταχείρισης όλων των ΔΣΜ μελών, καθώς και με τη λήψη μέριμνας ώστε κανένας ΔΣΜ να μην επωφελείται από αδικαιολόγητα οικονομικά πλεονεκτήματα μέσω της συμμετοχής στις λειτουργίες της ευρωπαϊκής πλατφόρμας· ε) τον προτεινόμενο ορισμό της οντότητας ή των οντοτήτων που θα επιτελούν τις λειτουργίες που καθορίζονται στην πρόταση. Εάν οι ΔΣΜ προτείνουν τον ορισμό περισσότερων της μίας οντοτήτων, η πρόταση αποδεικνύει και διασφαλίζει: - i) συνεκτική ανάθεση των λειτουργιών στις οντότητες που διαχειρίζονται την ευρωπαϊκή πλατφόρμα. Η πρόταση πρέπει να λαμβάνει πλήρως υπόψη την ανάγκη συντονισμού των διαφόρων λειτουργιών που ανατίθενται στις οντότητες που διαχειρίζονται την ευρωπαϊκή πλατφόρμα·
ii)ότι η προτεινόμενη οργάνωση της ευρωπαϊκής πλατφόρμας και η ανάθεση των λειτουργιών διασφαλίζουν την αποτελεσματική και αποδοτική διακυβέρνηση, διαχείριση και ρυθμιστική εποπτεία της ευρωπαϊκής πλατφόρμας και επίσης στηρίζουν τους στόχους του παρόντος κανονισμού· iii) αποτελεσματικό συντονισμό και διαδικασία λήψης αποφάσεων για την επίλυση τυχόν αντικρουόμενων θέσεων μεταξύ των οντοτήτων που διαχειρίζονται την ευρωπαϊκή πλατφόρμα· στ) το πλαίσιο για την εναρμόνιση των όρων και των προϋποθέσεων εξισορρόπησης που καταρτίζονται δυνάμει του άρθρου 18· ζ) τις λεπτομερείς αρχές για τον επιμερισμό των κοινών δαπανών, συμπεριλαμβανομένης της λεπτομερούς κατηγοριοποίησης των κοινών δαπανών, σύμφωνα με το άρθρο 23· η) την περιγραφή του αλγόριθμου για την εφαρμογή της υπηρεσίας διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών σύμφωνα με το άρθρο 58. - Εντός έξι μηνών από την έγκριση της πρότασης για το πλαίσιο υλοποίησης ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών, όλοι οι ΔΣΜ ορίζουν την προτεινόμενη οντότητα ή τις οντότητες που θα είναι επιφορτισμένες με τη διαχείριση της ευρωπαϊκής πλατφόρμας σύμφωνα με την παράγραφο 3 στοιχείο ε).
- Εντός ενός έτους από την έγκριση της πρότασης για το πλαίσιο υλοποίησης ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών, όλοι οι ΔΣΜ που εφαρμόζουν τη διαδικασία αυτόματης αποκατάστασης συχνότητας σύμφωνα με το μέρος IV του κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485 υλοποιούν και καθιστούν λειτουργική την ευρωπαϊκή πλατφόρμα για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών. Οι εν λόγω ΔΣΜ χρησιμοποιούν την ευρωπαϊκή πλατφόρμα για την εκτέλεση της διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών τουλάχιστον για τη συγχρονισμένη περιοχή της ηπειρωτικής Ευρώπης.»
Σύμφωνα με το
άρθρο 5 του Κανονισμού: «
1. Κάθε οικεία ρυθμιστική αρχή εγκρίνει, σύμφωνα με το άρθρο 37 της οδηγίας 2009/72/ΕΚ, τους όρους και τις προϋποθέσεις ή τις μεθοδολογίες που έχουν καταρτίσει οι ΔΣΜ σύμφωνα με τις παραγράφους 2, 3 και 4. - Οι προτάσεις για τους ακόλουθους όρους και προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες υπόκεινται στην έγκριση όλων των ρυθμιστικών αρχών: α) τα πλαίσια για τη δημιουργία των ευρωπαϊκών πλατφορμών σύμφωνα με το άρθρο 20 παράγραφος 1, το άρθρο 21 παράγραφος 1 και το άρθρο 22 παράγραφος 1·[…]»
Όσον αφορά τη διαδικασία έγκρισης, από τις Ρυθμιστικές αρχές, των προτάσεων που υποβάλλονται από τους ΔΣΜ στα πλαίσια του Κανονισμού, σύμφωνα με το
άρθρο 5 παρ. 6 του Κανονισμού: «
6. Όταν για την έγκριση όρων και προϋποθέσεων ή μεθοδολογιών απαιτείται απόφαση από περισσότερες της μίας ρυθμιστικές αρχές, οι οικείες ρυθμιστικές αρχές διαβουλεύονται και συνεργάζονται στενά και συντονίζονται μεταξύ τους, με στόχο την επίτευξη συμφωνίας. Όταν ο Οργανισμός εκδίδει γνώμη, οι οικείες ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν υπόψη την εν λόγω γνώμη. Οι ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με όρους και προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες που υποβλήθηκαν σύμφωνα με τις παραγράφους 2 και 3, εντός έξι μηνών από την παραλαβή των όρων και προϋποθέσεων ή μεθοδολογιών από την οικεία ρυθμιστική αρχή ή, κατά περίπτωση, από την τελευταία εμπλεκόμενη οικεία ρυθμιστική αρχή. » Συνεπεία των ανωτέρω και σύμφωνα με την εξουσιοδότηση που παρέχει το
άρθρο 29, παρ. 1 του Ν. 4001/2011(ΦΕΚ Α’ 179), ως ισχύει, το οποίο προβλέπει: «
Η ΡΑΕ προβαίνει σε δημόσια διαβούλευση στις περιπτώσεις που προβλέπονται ρητά με τις διατάξεις του παρόντος νόμου, οποτεδήποτε το κρίνει αυτό αναγκαίο και, σε κάθε περίπτωση, πριν από τη λήψη αποφάσεων και ρυθμιστικών μέτρων που δύναται να έχουν σημαντικές συνέπειες στη σχετική αγορά ενέργειας, δίδοντας στα ενδιαφερόμενα μέρη τη δυνατότητα να διατυπώσουν τη γνώμη τους και να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους ως προς τα προτεινόμενα μέτρα. Η δημόσια διαβούλευση διεξάγεται για εύλογο χρονικό διάστημα και τα αποτελέσματά της, καθώς και τα συμπεράσματα της ΡΑΕ από αυτήν, αναρτώνται στην επίσημη ιστοσελίδα της», υποβάλλεται προς Δημόσια Διαβούλευση η κοινή πρόταση για το πλαίσιο υλοποίησης ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών (Imbalance Netting) σύμφωνα με το άρθρο 22 του Κανονισμού, όπως αναπτύχθηκε από κοινού από όλους τους ΔΣΜ, καθώς και η επίσημη μετάφρασή της στην ελληνική γλώσσα, όπως υποβλήθηκαν στη ΡΑΕ δυνάμει του υπ’ αρ. πρωτ. ΡΑΕ Ι-241226/18.06.2018 εγγράφου της ΑΔΜΗΕ Α.Ε.
Λήξη της παρούσας Δημόσιας Διαβούλευσης: Παρασκευή 31 Αυγούστου 2018. Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλουν τις απόψεις τους στη ΡΑΕ με ηλεκτρονική επιστολή στη διεύθυνση
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. ή εγγράφως. Μετά τη λήξη της παρούσας δημόσιας διαβούλευσης, η ΡΑΕ θα δημοσιοποιήσει κατάλογο των συμμετεχόντων, καθώς και το περιεχόμενο των επιστολών και παρεμβάσεών τους, με εξαίρεση την περίπτωση κατά την οποία ο αποστολέας αιτείται τη μη δημοσιοποίηση των στοιχείων του και/ή των απόψεών του.
Συνημμένα αρχεία - Πρόταση για το πλαίσιο υλοποίησης ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών alt="Πρόταση για το πλαίσιο υλοποίησης ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών" title="Πρόταση για το πλαίσιο υλοποίησης ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών" v:shapes="_x0000_i1025"> (μέγεθος: 1.407,05 kb)
- Πρόταση για το πλαίσιο υλοποίησης ευρωπαϊκής πλατφόρμας για τη διαδικασία συμψηφισμού ανισορροπιών – ελληνική μετάφραση(μέγεθος: 1.697,629 kb)