Αλλαγή «πλεύσης» του ΥΠΕΝ για τους αγώνες ταχύτητας. Η πολιτική ηγεσία τροποποιεί απόφαση του Κωστή Χατζηδάκη και επιτρέπει τη διεξαγωγή του Ράλι Ακρόπολις στην προστατευόμενη περιοχή
Το «πράσινο φως» για τη μετατροπή του Καλλίδρομου σε …πίστα αγώνων ταχύτητας έδωσε η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ). Εντός του Αυγούστου ο υφυπουργός Περιβάλλοντος κ. Γιώργος Αμυράς τροποποιώντας υπουργική απόφαση που έθετε τους όρους και τους περιορισμούς για την προστασία και διαχείριση της Ειδικής Ζώνης Διατήρησης (ΕΖΔ) του Καλλίδρομου «άνοιξε» τον δρόμο ώστε το «ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις» να πάρει τα …βουνά.
Είναι αξιοσημείωτο ότι μόλις οκτώ μήνες πριν, ο τότε υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κωστής Χατζηδάκης με απόφασή του (Αριθμ. ΥΠΕΝ/ΔΔΦΠΒ/74420/1842) όριζε ρητώς ότι στις Ζώνες Προστασίας 1, 2 και 3 του Καλλίδρομου δεν επιτρέπεται η διεξαγωγή αγώνων αυτοκινήτων και μοτοσυκλετών. Ήρθε όμως η τροποποίηση του κ. Αμυρά η οποία προβλέπει τα εξής: «Επιτρέπεται η διεξαγωγή αγώνων αυτοκινήτου διεθνούς εμβέλειας, οι οποίοι διοργανώνονται υπό την αιγίδα της ελληνικής πολιτείας και αναγνωρισμένης διεθνούς ομοσπονδίας μηχανοκίνητου αθλητισμού. Με ευθύνη της διοργανώτριας αρχής και τη συνδρομή των αρμόδιων κρατικών οργάνων, λαμβάνονται όλα τα απαιτούμενα μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος ενώ απαγορεύεται η διάνοιξη νέων δρόμων και κάθε άλλου είδους υποδομής για τη διευκόλυνση των αγώνων. Η διεξαγωγή των αγώνων δεν μπορεί να ξεπερνά τις 4 ημέρες ανά ημερολογιακό έτος».
Όπως ήταν αναμενόμενο, η αλλαγή πλεύσης του ΥΠΕΝ προκάλεσε την αντίδραση φορέων της περιοχής, με τους «Φίλους του Καλλίδρομου Όρους» να ζητούν να ανακαλέσει άμεσα ο υφυπουργός την απόφασή του και να υπάρξει συνεννόηση των διοργανωτών του Ράλι Ακρόπολις με όσους γνωρίζουν την περιοχή και δραστηριοποιούνται για την προστασία της, προκειμένου να προταθούν εναλλακτικές διαδρομές.
Η αλλαγή της προστατευτικής απόφασης Χατζηδάκη, σύμφωνα με τους «Φίλους του Καλλίδρουμου Όρους», υποβιβάζει το επίπεδο προστασίας της Ειδικής Ζώνης Διατήρησης «Όρος Καλλίδρομο», και δεν συνάδει με την επίσημη πολιτική του υπουργείου για την αναβάθμιση του καθεστώτος προστασίας και την πραγματική προστασία των περιοχών του Δικτύου Natura 2000, για τις οποίες υλοποιείται ένα μεγάλο έργο που αφορά στην εκπόνηση Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών (ΕΠΜ), σχεδίων Προεδρικών Διαταγμάτων χαρακτηρισμού και προστασίας και σχεδίων διαχείρισης.
Το Καλλίδρομο αποτελεί «τόπο κοινοτικής σημασίας». Δεν είναι τυχαίο ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τα προηγούμενα χρόνια χρηματοδότησε ένα επιτυχημένο έργο LIFE για την προστασία του Καλλίδρομου και της Οίτης και σήμερα χρηματοδοτεί το έργο των ΕΠΜ. Μάλιστα, στην απόφαση Χατζηδάκη ενσωματώθηκαν οι διαχειριστικές προτάσεις, στις οποίες κατέληξε το LIFE-11 ForOpenForests, μετά από επταετή μελέτη και εφαρμογή δράσεων προστασίας ειδών και οικοτόπων στην περιοχή. Το έργο που είχε υλοποιηθεί με συντονιστή την Ελληνική Εταιρία Προστασίας της Φύσης και εταίρους το Πανεπιστήμιο Αθηνών, την Περιφέρεια Στερεάς Ελλάδας, τον ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ και τον Αρκτούρο είχε τεκμηριώσει και κρίνει ως ασύμβατους με τις ανάγκες προστασίας της περιοχής τους αγώνες αυτοκινήτου, ενώ παραμένει ζητούμενο το τι άλλαξε, εν τω μεταξύ, και πλέον κρίνεται ότι πρέπει να επιτρέπονται.
Οι «Φίλοι του Καλλίδρομου Όρους» ζητούν απαντήσεις σε κρίσιμα ερωτήματα. Όπως γιατί δεν διερευνήθηκαν εγκαίρως εναλλακτικές διαδρομές, αλλά και εάν έχουν ληφθεί τα «απαιτούμενα μέτρα προστασίας του περιβάλλοντος και ποιος θα φροντίσει για την τήρησή τους; Όπως επισημαίνουν η μεγάλη κίνηση από τα ΙΧ των θεατών, τα οχήματα τεχνικής υποστήριξης των αγωνιστικών αυτοκινήτων, αλλά και η παραμονή πλήθους ανθρώπων μέσα στο δάσος αυξάνουν τον κίνδυνο εκδήλωσης πυρκαγιάς, αλλά και υποβάθμισης εκτάσεων της προστατευόμενης περιοχής (εκτός των δασικών δρόμων).
Απάντηση δίνει στέλεχος του ΥΠΕΝ, το οποίο απαντώντας σε σχετικό ερώτημα του «Οικονομικού Ταχυδρόμου» αναφέρει ότι, τόσο το Υπουργείο Περιβάλλοντος όσο και το Υπουργείο Πολιτισμού «θέλουν να στείλουν το μήνυμα ότι ο μηχανοκίνητος αθλητισμός χωράει στο φυσικό περιβάλλον με αυστηρούς κανόνες και σχολαστική εποπτεία». Γι΄ αυτό, όπως επισημαίνει, «συγκρότησαν μια ομάδα επιτήρησης του αγώνα που αποτελείται από περιβαλλοντολόγους και δασολόγους». Οι συμμετέχοντες επιστήμονες, σύμφωνα με τον παράγοντα του ΥΠΕΝ, «θα επιβλέπουν τη διοργάνωση και θα διασφαλίσουν την τήρηση των μέτρων για το ελάχιστο δυνατό περιβαλλοντικό αποτύπωμα στις προστατευόμενες περιοχές». Σύμφωνα με την ίδια πηγή, το υπουργείο στηρίζει το Eco Ράλι Ακρόπολης, «μια σπουδαία γιορτή του μηχανοκίνητου αθλητισμού, που ξανακερδίζει φέτος τη χαμένη του αίγλη και επιστρέφει στις γνώριμες διαδρομές του όρους Καλλίδρομου και της Οίτης, προβάλλοντας τα τοπία της Ελλάδας με απόλυτο σεβασμό στη φύση».
Να σημειωθεί ότι το Ράλι Ακρόπολης ξεκίνησε χθες από το Κέντρο της Αθήνας και ολοκληρώνεται την Κυριακή περιλαμβάνοντας ειδικές διαδρομές σε Κεντρική Ελλάδα και Πελοπόννησο.
Μάχη Τράτσα / tovima.gr
φωτογραφία: 4troxoi.gr