Την προχειρότητα στη νομοθέτηση εκ μέρους της κυβέρνησης ΝΔ, αφού συστηματικά ψηφίζει και ξεψηφίζει δικές της νομοθετικές ρυθμίσεις, την καθυστέρηση της χώρας μας στην ενσωμάτωση της υπό συζήτηση Οδηγίας για την ενεργειακή απόδοση, όπως και τα σοβαρά προβλήματα στον περιβαλλοντικό έλεγχο, στους δασικούς χάρτες και στην ανακύκλωση, που περιλαμβάνει το νομοσχέδιο, στηλίτευσε ο τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, στη σχετική συνεδρίαση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
«Πέρα από όλα τα άλλα, διαβάζουμε σε δημοσιεύματα ότι θα καταθέσετε και νέες τροπολογίες που μία θα αφορά, για άλλη μία φορά, στην κατανομή των πόρων από τον εκπλειστηριασμό των δικαιωμάτων ρύπων. Αφού μόλις τον Ιούλιο είχατε προχωρήσει, με διάταξη στον ν. 4819/2021, στην αφαίρεση της υποχρέωσης γνωμοδότησης από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) για την κατανομή των πόρων στον Ειδικό Λογαριασμό για τις ΑΠΕ (ΕΛΑΠΕ) και στην πρόβλεψη της διανομής του 60% στον ΕΛΑΠΕ, τώρα θα προχωρήσετε πάλι σε τροποποίηση της κατανομής για να αντιμετωπίσετε τις υπέρογκες αυξήσεις στο ρεύμα, θέτοντας για μία ακόμη φορά σε κίνδυνο τον ΕΛΑΠΕ. Έχουμε δει ήδη τα αποτελέσματα της πολιτικής σας με την πρώτη χρεοκοπία του ΕΛΑΠΕ το 2020 επί κ. Χατζηδάκη και ελπίζουμε να μην τον οδηγήσετε σε μία ακόμη χρεοκοπία επί κ. Σκρέκα, όπως έγινε και το 2014, πάλι επί κυβέρνησης ΝΔ», δήλωσε στη συνέχεια.
Στάθηκε στην καθυστέρηση ενσωμάτωσης της Οδηγίας για την ενεργειακή απόδοση, που αναγνώρισαν όλοι οι φορείς, εφόσον η ενσωμάτωση θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί έως τα τέλη του 2019 ώστε τα Προγράμματα «Εξοικονομώ» και «ΗΛΕΚΤΡΑ», το οποίο έχει παγώσει εδώ και δύο χρόνια, να προκηρυχθούν με τις νέες προδιαγραφές. Σημείωσε ότι η Ελληνική Κυβέρνηση έχει ήδη γίνει αποδέκτης αιτιολογημένης γνώμης από την Ευρ. Επιτροπή για τα θέματα της Οδηγίας, ενώ η εν λόγω Οδηγία αναμένεται να αναθεωρηθεί άμεσα στο πλαίσιο των προτάσεων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής «Fit for 55».
Ο Σ. Φάμελλος αναφέρθηκε ακόμη στις υπόλοιπες διατάξεις του νομοσχεδίου που, όπως τόνισε, δεν τέθηκαν σε δημόσια διαβούλευση ώστε να τοποθετηθούν οι ενδιαφερόμενοι φορείς. Ειδικότερα αναφέρθηκε σε διατάξεις για τους Ελεγκτές Περιβάλλοντος, την ανακύκλωση, τους δασικούς χάρτες, την υπόθεση antitrust, και τις Ενεργειακές Κοινότητες.
Για το μηχανισμό antitrust
Πρόκειται για έναν μηχανισμό για μια παλιά υπόθεση καταδίκης της Ελλάδας που όμως δεν ακολουθεί το πνεύμα της καταδικαστικής Απόφασης και τις δηλώσεις του κ. Σκρέκα τον Ιανουάριο που έκανε λόγο για βελτίωση του ανταγωνισμού στη λιανική αγορά ενέργειας προς όφελος των καταναλωτών και ενίσχυση της εγχώριας αγοράς ηλεκτρισμού, η οποία τελικά δεν ενισχύεται. Παραμένουν ακόμη τα ερωτήματα για τις διαδικασίες «εξπρές» που ακολουθήθηκαν πριν την παρούσα νομοθέτηση, κατά την πρώτη συναλλαγή στις 17 Σεπτεμβρίου, όπως καταγγέλλουν φορείς της αγοράς, και ενώ η Διοίκηση της ΔΕΗ επέλεξε να μην παραστεί σήμερα στη Βουλή κατά τη συζήτηση με τους φορείς.
Για τους επιθεωρητές και ελεγκτές περιβάλλοντος
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη κατάργησε αρχικά την Ειδική Γραμματεία Επιθεώρησης, προχώρησε στη συνέχεια στη «διάσπαση» του περιβαλλοντικού ελέγχου και προέβλεψε ιδιώτες ελεγκτές. Τώρα αλλάζετε τον τρόπο επιβολής περιβαλλοντικών κυρώσεων και προστίμων αφήνοντας «παραθυράκια» για την καταστρατήγηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας και υποχρεώσεων ώστε τελικά να μην επιβάλλονται πρόστιμα. Χωρίς διάγραμμα ροής, χωρίς σαφή κριτήρια αξιολόγησης, με αοριστία ως προς τη διαδικασία και τα κριτήρια των ελέγχων και των προστίμων. Οι χρόνοι που προβλέπονται θα οδηγήσουν σε συσσώρευση φακέλων στις Υπηρεσίες αφού προβλέπεται παράταση στην παράταση επιβολής προστίμων αλλά εισάγεται επιπλέον σοβαρότατο υποκειμενισμό στην κρίση των υποθέσεων. Εκπαιδεύετε στην ουσία τις επιχειρήσεις στην παραβατικότητα και τις ελεγκτικές Υπηρεσίες στη "συνομιλία" με τις επιχειρήσεις και στην άσκηση πιέσεων μεταξύ των δύο μερών. Αφήνετε παραθυράκια τροποποίησης των περιβαλλοντικών όρων μίας δραστηριότητας εκ των υστέρων, ενώ οι ελεγκτές θα κρίνουν υποκειμενικά μια παράβαση παραπέμπεται για ποινικές ευθύνες.
Για την ανακύκλωση
Με φωτογραφικές διατάξεις τροποποιείτε πάλι νομοθετικές ρυθμίσεις που ψηφίσατε τον Ιούλιο, πάλι ψηφίζω ξεψηφίζω, για τον Ελληνικό Οργανισμό Ανακύκλωσης. Όπως με τη διάταξη για το διορισμό Γενικού Διευθυντή. Διορθώνετε επίσης την παράλειψη του 4819/2021 στο άρθρο 106 για την αξιοποίηση της εισφοράς των πλαστικών μίας χρήσης, ώστε να μπορεί να χρηματοδοτηθεί η βιομηχανία πλαστικού, όμως ακόμα δεν έχει αλλάξει το άρθρο 98 του 4819/2021 που αναφέρει ότι τις δράσεις για τα πλαστικά μιας χρήσης υλοποιούν μόνο οι ΟΤΑ και τα νομικά πρόσωπα αυτών και συνεπώς θα αναγκαστείτε να κάνετε και άλλη διόρθωση. Πέρα από τα διαρκή σας λάθη εξακολουθεί η αδυναμία ανακύκλωσης για τους Δήμους, η έλλειψη εξοπλισμού ανακύκλωσης για τους πολίτες αλλά και σκάνδαλα δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ με τη σφραγίδα της Νέας Δημοκρατίας.
Για τους δασικούς χάρτες
Δίνεται άλλη μία παράταση στην παράταση της παράτασης, επειδή η κυβέρνηση της ΝΔ με τον 4685/2020 αποφάσισε να ακυρώσει το έργο των δασικών χαρτών που είχε ολοκληρωθεί κατά 45% τον Ιούνιο του 2019. Δίνετε παράταση γιατί έπρεπε να είχαν ήδη αναμορφωθεί οι δασικοί χάρτες και τώρα ζητάτε να υποβάλλουν αντιρρήσεις οι πολίτες, χωρίς όμως να ξέρουν επί ποιου δασικού χάρτη θα καταθέσουν αντίρρηση. Ενώ μάλιστα λέγατε ότι περιμένατε την Απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για να προχωρήσετε σε νομοθετικές ρυθμίσεις, δεν το έχετε κάνει ακόμη. Άρα είναι σχεδόν βέβαιο ότι θα προχωρήσετε σε νέες παρατάσεις. Έχετε αναρτήσει χάρτες με πολλές ελλείψεις και αυτή τη στιγμή δεν μπορούν να υποβληθούν αντιρρήσεις αλλά προέχει να διορθώσετε τους χάρτες. Δεν λέτε όμως πως θα γίνει αυτό.
Για τις Ενεργειακές Κοινότητες
Εδώ και δύο χρόνια η κυβέρνηση ΝΔ έχει παγώσει την ανάπτυξη των Ενεργειακών Κοινοτήτων, υποστηρίζοντας ότι θα διορθώσει το υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο και το μόνο όμως που βλέπουμε και σε αυτό το νομοσχέδιο είναι ότι οι όποιες ρυθμίσεις στις οποίες προχωράτε αντίκεινται στο πνεύμα των Ενεργειακών Κοινοτήτων και νομοθετείτε διατάξεις που αλλοιώνουν τον χαρακτήρα τους. Συνεχίζετε να βάζετε νέους περιορισμούς και εμπόδια και να μην αλλάζετε τη δική σας πρόβλεψη για την ένταξή τους σε ανταγωνιστικές διαδικασίες από 01.01.2022.