Με το ΔΕΔΔΗΕ, η Κυβέρνηση με την πώληση του 49% στην MIRA (Macquarie Infrastructure and Real Assets), με πολύ υψηλό τίμημα μάλιστα, δικαίως θεωρεί ότι ο Διαχειριστής του Δικτύου θα είναι σε θέση και θα έχει τα αναγκαία κεφάλαια για την ανάπτυξη του Δικτύου. «Μα ήταν τα κεφάλαια που έλειπαν, ειδικά για τα έργα σύνδεσης, ο λόγος που αυτά καθυστερούν;» λένε παράγοντες της αγοράς.
Τις προηγούμενες ημέρες ο Υπουργός Ενέργειας παρουσίασε τα βασικά σημεία του νέου Κλιματικού Νόμου, ο οποίος, σύμφωνα και με τις δηλώσεις του Πρωθυπουργού, αποτελεί κρίσιμο νομοθέτημα και προτεραιότητα για την Κυβέρνηση.
Λίγες ημέρες μετά το τέλος του COP 26, με τα όχι και τόσο ενθαρρυντικά αποτελέσματα, έρχεται η χώρα μας και παρουσιάζει ένα φιλόδοξο σχέδιο, που μοιάζει να θέλει να δείξει ότι η Ελλάδα θα πρωτοστατήσει στην προσπάθεια στην μάχη για το κλίμα, ακόμα και εάν η συνεισφορά της Ελλάδας είναι πράγματι πολύ μικρή.
«Όμως πέρα από τη λίστα των στόχων, θα υπάρχει αντίστοιχη λίστα με τις ενέργειες και με τις υποχρεώσεις που θα πρέπει να εκπληρώσουν όλοι, δηλαδή η Κυβέρνηση, η τοπική αυτοδιοίκηση, οι συντελεστές της αγοράς και οι πολίτες για να επιτευχθούν οι στόχοι αυτοί;», αναρωτιούνται παράγοντες της αγοράς.
Στελέχη επιχειρήσεων ΑΠΕ στην Ελλάδα λένε χαρακτηριστικά: «Προφανώς είναι ωραίο να ζητάς ένα ποδήλατο στον Άγιο Βασίλη (μιας που έρχονται και Χριστούγεννα), αλλά τι να το κάνεις εάν δεν ξέρεις να ισορροπείς;»
Κύριο σημείο του κλιματικού νόμου είναι η διεύρυνση της χρήσης ηλεκτρικής ενέργειας, ο εξηλεκτρισμός όλων των τομέων, ακόμα και αυτών που μέχρι σήμερα τροφοδοτούνται από ορυκτά καύσιμα, όπως είναι οι μεταφορές και η θέρμανση.
Ο εξηλεκτρισμός αυτός σημαίνει ότι θα αυξηθεί η κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά η ενέργεια αυτή θα πρέπει είναι πράσινη. Όμως, είναι η χώρα μας έτοιμη να εγκαταστήσει τις υποδομές των ανανεώσιμών πηγών στην κλίμακα που απαιτείται για να τροφοδοτηθούν όλες αυτές οι δραστηριότητες με πράσινη ενέργεια;
Το τελευταίο ο καιρό έχει αναπτυχθεί μια πολεμική εναντίων των ΑΠΕ, ιδίως των αιολικών, που προφανώς δημιουργεί σημαντικά εμπόδια στην προσπάθεια των επαγγελματιών του τομέα των ΑΠΕ, που καλούνται να λειτουργούν σε ένα εχθρικό περιβάλλον, και αντιμετωπίζονται περίπου ως εν δυνάμει εγκληματίες, ακόμα και εάν έχουν όλες τις άδειες που απαιτούνται, έχουν περάσει όλα τα δαιδαλώδη, γραφειοκρατικά και υπέρμετρα χρονοβόρα στάδια της αδειοδότησης. Ακόμα και τότε όμως, σύμφωνα με την αγορά των ΑΠΕ, η διάθεση των φορέων τοπικής αυτοδιοίκησης είναι αρνητική, και μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις έχουμε περιπτώσεις περιφερειαρχών και δημάρχων, που με ευκολία ερμηνεύουν τους νόμους κατά βούληση, με ύφος τοπικού δερβέναγα.
Και αναρωτιούνται: Ο νέος νόμος θα προβλέπει τρόπους να εξομαλυνθεί η κατάσταση αυτή; Θα προβλέπει για παράδειγμα την κατάρτιση ενός βαθμολογίου για το ποσό πράσινη είναι κάθε περιφέρεια και κάθε δήμος, κατά αναλογία των απαιτήσεων που τίθενται σε όλους τους πολίτες και εταιρείες, όπου στη βαθμολόγηση θα λαμβάνεται υπόψη και η αντιμετώπιση των πράσινων επενδύσεων ;
Μετά τίθεται το τεράστιο ζήτημα του ηλεκτρικού χώρου: είναι οι διαχειριστές του Συστήματος Μεταφοράς (ΑΔΜΗΕ) και Δικτύου Διανομής (ΔΕΔΔΗΕ) σε θέση να βοηθήσουν και να επιταχύνουν τη διαδικασία εισόδου των ΑΠΕ εκτελώντας τα με αποτελεσματικό τρόπο τα έργα σύνδεσης ενίσχυση που απαιτούνται;
Ειδικότερα με το ΔΕΔΔΗΕ, η Κυβέρνηση με την πώληση του 49% στην MIRA (Macquarie Infrastructure and Real Assets), με πολύ υψηλό τίμημα μάλιστα, δικαίως θεωρεί ότι ο Διαχειριστής του Δικτύου θα είναι σε θέση και θα έχει τα αναγκαία κεφάλαια για την ανάπτυξη του Δικτύου. «Μα ήταν τα κεφάλαια που έλειπαν, ειδικά για τα έργα σύνδεσης, ο λόγος που αυτά καθυστερούν;» λένε παράγοντες της αγοράς.
Όπως επισημαίνουν: «Για έναν όχι τόσο προφανές λόγο, πριν από λίγο καιρό ο ΔΕΔΔΗΕ αποφάσισε ότι τα έργα σύνδεσης εκτελούνται αποκλειστικά από τον ίδιο. Βέβαια, αυτό δεν σημαίνει ότι ο ΔΕΔΔΗΕ χρησιμοποιεί τις υπηρεσίες του, απλώς αναθέτει σε υπεργολάβους της αρεσκείας του αυτά τα έργα.
Ταυτοχρόνως υποχρεώνει τους πελάτες του, δηλαδή του ιδιοκτήτες των έργων ΑΠΕ, να καταβάλουν ένα καθόλου ευκαταφρόνητο ποσό, το οποίο μάλιστα τιμολογείται και εισπράττεται πριν καν ξεκινήσει η κατασκευή της σύνδεσης! Και μάλιστα θέτει ως εύλογο χρόνο αποπεράτωσης του έργου (ενώ ήδη έχει εισπράξει τα χρήματα) ένα ημερολογιακό έτος.
Μα είναι δυνατόν ο ιδιοκτήτης του έργου ΑΠΕ να περιμένει ένα χρόνο για τη διασύνδεση του σταθμού του, ενώ ο ίδιος όφειλε να ολοκληρώσει τη κατασκευή της μονάδας ΑΠΕ σε σφιχτά και ανελαστικά χρονοδιαγράμματα; Και ιδίως λαμβάνοντας υπόψη ότι πολλά από τα έργα σύνδεσης δεν χρειάζονται παρα λίγες εβδομάδες να ολοκληρωθούν. Είναι λογικό να περιμένει κάποιος έναν ολόκληρο χρόνο, για την ολοκλήρωση ενός έργου σύνδεσης όταν αυτό θα μπορούσε να ολοκληρωθεί από ιδιώτες εργολάβους εντός λίγων εβδομάδων και μάλιστα σε πολύ χαμηλότερη τιμή, μιας που το έργο θα κοστολογούνταν υπό όρους ανταγωνισμού;
Ο ΔΕΔΔΗΕ, μπορεί να θεωρείται ακόμα κρατική εταιρεία, αλλά δεν παύει να είναι μονοπώλιο. Και κάθε μονοπώλιο πρέπει να ελέγχεται για τον εάν καταχράται τη δεσπόζουσα θέση του, τόσο με τις τιμές που προσφέρει, τις οποίες ο πελάτης είναι υποχρεωμένος να δεχτεί, ακόμα και εάν γνωρίζει ότι το κόστος των προσφερόμενων υπηρεσιών είναι πολύ χαμηλότερο, ή να υποχρεώνεται να περιμένει ένα έτος για τη σύνδεση της μονάδας του ενώ θα μπορούσε συνδεθεί σε λίγες εβδομάδα, αποδεχόμενος την απώλεια εσόδων λόγω του ότι η επένδυσή του παραμένει ανενεργή; Δεν θα έπρεπε η ΡΑΕ να διερευνήσει τους όρους με τους οποίους συμβολαιοποιούνται τα έργα σύνδεσης, καθώς και ποια είναι η ανάγκη να γίνονται αυτά αποκλειστικά από τον ΔΕΔΔΗΕ;
Η ηθική κατεύθυνση του νέου κλιματικού νόμου πράγματι θέτει πολύ υψηλούς στόχους, όμως ένας νόμος, εκτός από τους στόχους, πρέπει να θέτει με σαφήνεια και τον τρόπο που θα επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι. Και για να ξεπεραστούν τα πρακτικά εμπόδια, όπως αυτά που αναφέρθηκαν πιο πάνω, θέλει πολύ κόπο και προσήλωση και όχι ευχολόγιο».
Πηγή: ieidiseis.gr