Δημόσια Διαβούλευση του ENTSO-E επί της κοινής πρότασης όλων των Διαχειριστών Συστήματος Μεταφοράς (ΔΣΜ) για τη διευκρίνιση και εναρμόνιση της εκκαθάρισης αποκλίσεων σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριας γραμμής για την εξισορρόπηση ηλεκτρικής ενέργειας
Τρίτη, 28/08/2018 - 18:13
Δημόσια Διαβούλευση του ENTSO-E επί της κοινής πρότασης όλων των Διαχειριστών Συστήματος Μεταφοράς (ΔΣΜ) για τη διευκρίνιση και εναρμόνιση της εκκαθάρισης αποκλίσεων (imbalance settlement harmonisation) σύμφωνα με το άρθρο 52(2) του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/2195 της Επιτροπής σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριας γραμμής για την εξισορρόπηση ηλεκτρικής ενέργειας Στο πλαίσιο επίτευξης της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (Target model), εξεδόθη, κατ’ αρχήν, ο Κανονισμός (ΕΚ) υπ’ αριθ. 714/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1228/2003. Στη συνέχεια, με εξουσιοδότηση που προβλέπεται στο άρθρο 18 του Κανονισμού (ΕΚ) 714/ 2009, ο Κανονισμός σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για την Εξισορρόπηση της Ηλεκτρικής Ενέργειας (Guideline on Electricity Balancing -GLEB) (εφεξής ο «Κανονισμός»), εγκρίθηκε από τα Κράτη-Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις 16 Μαρτίου 2017 και τέθηκε σε ισχύ στις 18 Δεκεμβρίου του 2017. Ο Κανονισμός καθορίζει λεπτομερείς κατευθυντήριες γραμμές για την εξισορρόπηση της ηλεκτρικής ενέργειας, συμπεριλαμβανομένης της διαδικασίας εναρμόνισης της εκκαθάρισης ανισορροπιών. Η εκκαθάριση των ανισορροπιών έχει ως γενικό στόχο να διασφαλίζεται ότι οι υπόχρεοι εξισορρόπησης στηρίζουν αποδοτικά την ισορροπία του συστήματος και να παρέχονται κίνητρα στους συμμετέχοντες στην αγορά ώστε να διατηρούν την ισορροπία του συστήματος και/ή να συμβάλλουν στην αποκατάσταση της. Οι διαδικασίες εκκαθάρισης, σύμφωνα με το άρθρο 44(1) του Κανονισμού: α) καθορίζουν επαρκή οικονομικά σήματα που αποτυπώνουν την κατάσταση των ανισορροπιών· β) διασφαλίζουν την εκκαθάριση των ανισορροπιών σε τιμή που αποτυπώνει την αξία της ενέργειας σε πραγματικό χρόνο· γ) παρέχουν κίνητρα στους υπόχρεους εξισορρόπησης ώστε να διατηρούνται σε ισορροπία ή να συμβάλλουν στην αποκατάσταση της ισορροπίας του συστήματος· δ) διευκολύνουν την εναρμόνιση των μηχανισμών εκκαθάρισης ανισορροπιών· ε) παρέχουν κίνητρα στους ΔΣΜ να εκπληρώνουν τις υποχρεώσεις τους σύμφωνα με τα άρθρα 127, 153, 157 και 160 του Κανονισμού (ΕΕ) 2017/1485· στ) αποτρέπουν την παροχή στρεβλωτικών κινήτρων στους υπόχρεους εξισορρόπησης, τους παρόχους υπηρεσιών εξισορρόπησης και τους ΔΣΜ· ζ) στηρίζουν τον ανταγωνισμό μεταξύ των συμμετεχόντων στην αγορά· η) παρέχουν κίνητρα στους παρόχους υπηρεσιών εξισορρόπησης ώστε να προσφέρουν και να παρέχουν υπηρεσίες εξισορρόπησης στον ΔΣΜ σύνδεσης· θ) διασφαλίζουν την οικονομική ουδετερότητα όλων των ΔΣΜ. Σύμφωνα με το άρθρο 52(2) του Κανονισμού, όλοι οι ΔΣΜ θα πρέπει να καταρτίσουν πρόταση προκειμένου για την περαιτέρω διευκρίνιση και εναρμόνιση τουλάχιστον: α) του υπολογισμού προσαρμογής ανισορροπίας σύμφωνα με το άρθρο 49 και του υπολογισμού θέσης, ανισορροπίας και κατανεμηθείσας ποσότητας σύμφωνα με μία από τις προσεγγίσεις δυνάμει του άρθρου 54 παράγραφος 3· β) των κύριων συνιστωσών που χρησιμοποιούνται για τον υπολογισμό της τιμής ανισορροπίας για όλες τις ανισορροπίες σύμφωνα με το άρθρο 55, συμπεριλαμβανομένου, εφόσον ενδείκνυται, του καθορισμού της αξίας της αποφευχθείσας ενεργοποίησης ενέργειας εξισορρόπησης από εφεδρείες αποκατάστασης συχνότητας ή εφεδρείες αντικατάστασης· γ) της χρήσης ενιαίας τιμολόγησης ανισορροπίας για όλες τις ανισορροπίες σύμφωνα με το άρθρο 55, με την οποία ορίζεται ενιαία τιμή για θετικές ανισορροπίες και αρνητικές ανισορροπίες για κάθε περιοχή τιμής ανισορροπίας εντός μιας περιόδου εκκαθάρισης ανισορροπιών· και δ) του καθορισμού των προϋποθέσεων και μεθοδολογιών για την εφαρμογή διπλής τιμολόγησης ανισορροπίας για όλες τις ανισορροπίες σύμφωνα με το άρθρο 55, με την οποία ορίζεται μία τιμή για θετικές ανισορροπίες και μία τιμή για αρνητικές ανισορροπίες για κάθε περιοχή τιμής ανισορροπίας εντός μιας περιόδου εκκαθάρισης ανισορροπιών, συμπεριλαμβανομένων: των προϋποθέσεων υπό τις οποίες ένας ΔΣΜ μπορεί να προτείνει στην οικεία ρυθμιστική αρχή κατ' εφαρμογή του άρθρου 37 της οδηγίας 2009/72/ΕΚ την εφαρμογή διπλής τιμολόγησης και την αιτιολόγηση που πρέπει να δοθεί της μεθοδολογίας για την εφαρμογή διπλής τιμολόγησης. Η ΡΑΕ, λαμβάνοντας υπόψιν το άρθρο 29 του Ν. 4001/2011 (ΦΕΚ Α’ 179), ως ισχύει, το οποίο προβλέπει: «… Η ΡΑΕ δεν υποχρεούται να προβαίνει σε δημόσια διαβούλευση στις περιπτώσεις που έχει προηγηθεί δημόσια διαβούλευση από ευρωπαϊκούς φορείς, όπως ΕΕ, ΟΣΡΑΕ (ACER), ENTSO-e, JAO, SEE CAO, σχετικά με την εφαρμογή του Κανονισμού (ΕΚ) 714/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενεργείας και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθμ. 1228/2003, καθώς και του Κανονισμού (ΕΕ) 2015/1222 της Επιτροπής της 24ης Ιουλίου 2015 σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για την κατανομή της δυναμικότητας και τη διαχείριση της συμφόρησης, αλλά ανακοινώνει τη διενέργειά τους στην ιστοσελίδα της, προκειμένου να λάβουν γνώση και να υποβάλουν τυχόν σχόλιά τους οι Συμμετέχοντες.» Ανακοινώνει τη διενέργεια δημόσιας διαβούλευσης επί της κοινής πρότασης όλων των ΔΣΜ για τη διευκρίνιση και εναρμόνιση της εκκαθάρισης αποκλίσεων (imbalance settlement harmonisation), στην ιστοσελίδα του ENTSO-E. Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλουν τις απόψεις τους στον ENTSO-E στο πλαίσιο της ως άνω Δημόσιας Διαβούλευσης έως τις 28 Σεπτεμβρίου 2018 και να τις κοινοποιήσουν στη ΡΑΕ.