Στο πλαίσιο επίτευξης της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (Target model), εξεδόθη, κατ’ αρχήν, ο Κανονισμός (ΕΚ) 714/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1228/2003. Στη συνέχεια, με εξουσιοδότηση που προβλέπεται στο άρθρο 18 του Κανονισμού (ΕΚ) 714/ 2009 και σύμφωνα με το άρθρο 290 ΣΛΕΕ, εξεδόθη από την Επιτροπή ο Κανονισμός (ΕΕ) 2016/1719 της 26ης Σεπτεμβρίου 2016 (εφεξής ο «Κανονισμός»), σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριας γραμμής για τη μελλοντική κατανομή δυναμικότητας στα Κράτη Μέλη. Κατά τα προβλεπόμενα στον Κανονισμό, οι Διαχειριστές Συστημάτων Μεταφοράς (ΔΣΜ ή TSOs) καταρτίζουν τους όρους και τις προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες που απαιτούνται από τον Κανονισμό και τα υποβάλλουν προς έγκριση στις αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές εντός των αντίστοιχων προθεσμιών που προβλέπονται στον παρόντα κανονισμό. Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο
άρθρο 57 «Μεθοδολογία διανομής εσόδου συμφόρησης» του Κανονισμού: «
1.Εντός έξι μηνών μετά την έγκριση της μεθοδολογίας επιμερισμού εσόδων συμφόρησης που αναφέρεται στο άρθρο 9 παράγραφος 6 του κανονισμού (ΕΕ) 2015/1222, όλοι οι ΔΣΜ εκπονούν από κοινού πρόταση για μεθοδολογία επιμερισμού εσόδων συμφόρησης βάσει της μελλοντικής κατανομής δυναμικότητας. 2.Κατά την εκπόνηση της μεθοδολογίας που αναφέρεται στην παράγραφο 1, οι ΔΣΜ λαμβάνουν υπόψη τη μεθοδολογία επιμερισμού εσόδων συμφόρησης που εκπονείται σύμφωνα με το άρθρο 73 του κανονισμού (ΕΕ) 2015/1222. 3.Κατά την εκπόνηση της μεθοδολογίας επιμερισμού εσόδων συμφόρησης βάσει της μελλοντικής κατανομής δυναμικότητας, εφαρμόζονται οι απαιτήσεις που ορίζονται στο άρθρο 73 του κανονισμού (ΕΕ) 2015/1222.» Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο
άρθρο 73 «Μεθοδολογία επιμερισμού εσόδων συμφόρησης» του Κανονισμού (ΕΕ) 2015/1222: «
1. Εντός 12 μηνών από την έναρξη ισχύος του παρόντος κανονισμού, όλοι οι ΔΣΜ εκπονούν πρόταση σχετικά με τη μεθοδολογία επιμερισμού εσόδων συμφόρησης. - Η μεθοδολογία που αναπτύσσεται σύμφωνα με την παράγραφο 1:
α) διευκολύνει την αποδοτική μακροπρόθεσμη λειτουργία και ανάπτυξη του συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας και την αποδοτική λειτουργία της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας της Ένωσης· β) συμμορφώνεται με τις γενικές αρχές της διαχείρισης της συμφόρησης που ορίζονται στο άρθρο 16 του κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 714/2009· γ) καθιστά δυνατό τον εύλογο οικονομικό προγραμματισμό· δ) eίναι συμβατή με όλα τα χρονοδιαγράμματα· ε) καθορίζει ρυθμίσεις για τον επιμερισμό εσόδων συμφόρησης που προκύπτουν από τα περιουσιακά στοιχεία μεταφοράς που ανήκουν σε μέρη εκτός των ΔΣΜ. - Οι ΔΣΜ επιμερίζουν τα έσοδα συμφόρησης σύμφωνα με τη μεθοδολογία κατά την παράγραφο 1, το συντομότερο δυνατό και το αργότερο μία εβδομάδα μετά τη μεταβίβαση των εσόδων συμφόρησης σύμφωνα με το άρθρο 68 παράγραφος 8.».
Σύμφωνα με την
παράγραφο 5 του άρθρου 4 «Έγκριση των όρων και προϋποθέσεων ή των μεθοδολογιών» του Κανονισμού: «
5.Κάθε ρυθμιστική αρχή είναι αρμόδια για την έγκριση των όρων και προϋποθέσεων ή των μεθοδολογιών που αναφέρονται στις παραγράφους 6 και 7. Σύμφωνα με την παράγραφο 6 του ίδιου άρθρου 4 «Έγκριση των όρων και προϋποθέσεων ή των μεθοδολογιών» του Κανονισμού: «6.Οι προτάσεις για τους ακόλουθους όρους και προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες υπόκεινται στην έγκριση όλων των ρυθμιστικών αρχών: [...] ε) τη μεθοδολογία διανομής των εσόδων συμφόρησης, δυνάμει του άρθρου 57. [...]». Τέλος, η διαδικασία έγκρισης εκ μέρους των Ρυθμιστικών Αρχών προβλέπεται στο
άρθρο 4 παρ. 9 του Κανονισμού ως εξής: «
9.Όταν για την έγκριση όρων και προϋποθέσεων ή μεθοδολογιών απαιτείται απόφαση από περισσότερες της μιας ρυθμιστικές αρχές, οι αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές διαβουλεύονται και συνεργάζονται στενά και συντονίζονται μεταξύ τους, με στόχο την επίτευξη συμφωνίας. Κατά περίπτωση, οι αρμόδιες ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν υπόψη τη γνωμοδότηση του Οργανισμού. Οι ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με όρους και προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες που υποβλήθηκαν σύμφωνα με τις παραγράφους 6 και 7, εντός έξι μηνών από την παραλαβή των όρων και προϋποθέσεων ή μεθοδολογιών από τη ρυθμιστική αρχή ή, κατά περίπτωση, από την τελευταία εμπλεκόμενη ρυθμιστική αρχή.». Συνεπεία των ανωτέρω, υποβάλλεται προς Δημόσια Διαβούλευση η κοινή πρόταση των ΔΣΜ για τη μεθοδολογία διανομής εσόδου συμφόρησης, σύμφωνα με το άρθρο 57 του Κανονισμού, και η οποία υπεβλήθη στις αρμόδιες Ρυθμιστικές Αρχές προς έγκριση. Επισυνάπτονται:
- Πρόταση για τη μεθοδολογία διανομής εσόδου συμφόρησης – αγγλικό κείμενο (συνημμένο στο ΡΑΕ I-242220/04.07.2018)
- Πρόταση για τη μεθοδολογία διανομής εσόδου συμφόρησης – επίσημη μετάφραση στην ελληνική γλώσσα (ΡΑΕ Ι-242891/16.07.2018).
Λήξη της παρούσας Δημόσιας Διαβούλευσης: Παρασκευή 30 Νοεμβρίου 2018. Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλουν τις απόψεις τους στη ΡΑΕ με ηλεκτρονική επιστολή στη διεύθυνση
Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. ή εγγράφως. Μετά τη λήξη της παρούσας δημόσιας διαβούλευσης, η ΡΑΕ θα δημοσιοποιήσει κατάλογο των συμμετεχόντων, καθώς και το περιεχόμενο των επιστολών και παρεμβάσεών τους, με εξαίρεση την περίπτωση κατά την οποία ο αποστολέας αιτείται τη μη δημοσιοποίηση των στοιχείων του και/ή των απόψεών του.
Συνημμένα αρχεία - Πρόταση – αγγλικό κείμενο (μέγεθος: 278,832 kb)
- Πρόταση – επίσημη μετάφραση στην ελληνική γλώσσα (μέγεθος: 681,717 kb)