Στο πλαίσιο επίτευξης της ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (Target model), εξεδόθη, κατ’ αρχήν, ο Κανονισμός (ΕΚ) υπ’ αριθ. 714/2009 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 13ης Ιουλίου 2009 σχετικά με τους όρους πρόσβασης στο δίκτυο για τις διασυνοριακές ανταλλαγές ηλεκτρικής ενέργειας και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΚ) αριθ. 1228/2003.
Στη συνέχεια, με εξουσιοδότηση που προβλέπεται στο άρθρο 18 του Κανονισμού (ΕΚ) 714/ 2009, ο Κανονισμός σχετικά με τον καθορισμό κατευθυντήριων γραμμών για την Εξισορρόπηση της Ηλεκτρικής Ενέργειας (Guideline on Electricity Balancing -EBGL) (εφεξής ο «Κανονισμός»), εγκρίθηκε από τα Κράτη-Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις 16 Μαρτίου 2017 και τέθηκε σε ισχύ στις 18 Δεκεμβρίου του 2017. Ο Κανονισμός καθορίζει λεπτομερή κατευθυντήρια γραμμή για την εξισορρόπηση ηλεκτρικής ενέργειας.
Κατά τα προβλεπόμενα στον Κανονισμό, οι ΔΣΜ καταρτίζουν τους όρους, τις προϋποθέσεις και τις μεθοδολογίες που απαιτούνται από τον Κανονισμό και υποβάλλουν τις σχετικές προτάσεις προς έγκριση στις αρμόδιες Ρυθμιστικές Αρχές εντός των προθεσμιών που προβλέπονται στον Κανονισμό.
Σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο άρθρο 37 του Κανονισμού:
«1. Μετά την προθεσμία υποβολής προσφορών διαζωνικής ενδοημερήσιας αγοράς οι ΔΣΜ επικαιροποιούν διαρκώς τη διαθεσιμότητα της διαζωνικής δυναμικότητας για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης ή την εφαρμογή της διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών. Η διαζωνική δυναμικότητα επικαιροποιείται κάθε φορά που χρησιμοποιείται τμήμα της ή μετά τον επανυπολογισμό της.
- Πριν από την εφαρμογή της μεθοδολογίας υπολογισμού δυναμικότητας κατ’ εφαρμογή της παραγράφου 3, οι ΔΣΜ χρησιμοποιούν τη διαζωνική δυναμικότητα που απομένει μετά την προθεσμία υποβολής προσφορών διαζωνικής ενδοημερήσιας αγοράς.
- Εντός πέντε ετών από την έναρξη ισχύος του παρόντος κανονισμού, όλοι οι ΔΣΜ μιας περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας καταρτίζουν μεθοδολογία υπολογισμού διαζωνικής δυναμικότητας εντός του χρονικού πλαισίου εξισορρόπησης για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης ή την εφαρμογή της διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών. Αυτή η μεθοδολογία αποτρέπει στρεβλώσεις της αγοράς και συνάδει με τη μεθοδολογία υπολογισμού της διαζωνικής δυναμικότητας που εφαρμόζεται εντός του χρονικού πλαισίου ενδοημερήσιας αγοράς που ορίζει ο κανονισμός (ΕΕ) 2015/1222.»
Σύμφωνα με το άρθρο 5 του Κανονισμού:
«1. Κάθε οικεία ρυθμιστική αρχή εγκρίνει, σύμφωνα με το άρθρο 37 της οδηγίας 2009/72/ΕΚ, τους όρους και τις προϋποθέσεις ή τις μεθοδολογίες που έχουν καταρτίσει οι ΔΣΜ σύμφωνα με τις παραγράφους 2, 3 και 4. […]
- Οι προτάσεις για τους ακόλουθους όρους και προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες υπόκεινται στην έγκριση όλων των ρυθμιστικών αρχών της οικείας περιφέρειας: […]
στ) τη μεθοδολογία υπολογισμού της διαζωνικής δυναμικότητας για κάθε περιφέρεια υπολογισμού δυναμικότητας, σύμφωνα με το άρθρο 37 παράγραφος 3 […].»
Όσον αφορά τη διαδικασία έγκρισης, από τις Ρυθμιστικές αρχές, των προτάσεων που υποβάλλονται από τους ΔΣΜ στα πλαίσια του Κανονισμού, σύμφωνα με το άρθρο 5 παρ. 6 του Κανονισμού:
«6. Όταν για την έγκριση όρων και προϋποθέσεων ή μεθοδολογιών απαιτείται απόφαση από περισσότερες της μίας ρυθμιστικές αρχές, οι οικείες ρυθμιστικές αρχές διαβουλεύονται και συνεργάζονται στενά και συντονίζονται μεταξύ τους, με στόχο την επίτευξη συμφωνίας. Όταν ο Οργανισμός εκδίδει γνώμη, οι οικείες ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν υπόψη την εν λόγω γνώμη. Οι ρυθμιστικές αρχές λαμβάνουν αποφάσεις σχετικά με όρους και προϋποθέσεις ή μεθοδολογίες που υποβλήθηκαν σύμφωνα με τις παραγράφους 2 και 3, εντός έξι μηνών από την παραλαβή των όρων και προϋποθέσεων ή μεθοδολογιών από την οικεία ρυθμιστική αρχή ή, κατά περίπτωση, από την τελευταία εμπλεκόμενη οικεία ρυθμιστική αρχή.»
Συνεπεία των ανωτέρω και σύμφωνα με την εξουσιοδότηση που παρέχει το άρθρο 29, παρ. 1 του Ν. 4001/2011 (ΦΕΚ Α’ 179), ως ισχύει, το οποίο προβλέπει:
«Η ΡΑΕ προβαίνει σε δημόσια Διαβούλευση στις περιπτώσεις που προβλέπονται ρητά με τις διατάξεις του παρόντος νόμου, οποτεδήποτε το κρίνει αυτό αναγκαίο και, σε κάθε περίπτωση, πριν από τη λήψη αποφάσεων και ρυθμιστικών μέτρων που δύναται να έχουν σημαντικές συνέπειες στη σχετική αγορά ενέργειας, δίδοντας στα ενδιαφερόμενα μέρη τη δυνατότητα να διατυπώσουν τη γνώμη τους και να υποβάλουν τις παρατηρήσεις τους ως προς τα προτεινόμενα μέτρα. Η δημόσια Διαβούλευση διεξάγεται για εύλογο χρονικό διάστημα και τα αποτελέσματα της, καθώς και τα συμπεράσματα της ΡΑΕ από αυτήν, αναρτώνται στην επίσημη ιστοσελίδα της. […]»,
υποβάλλεται προς Δημόσια Διαβούλευση η πρόταση όλων των ΔΣΜ της περιφέρειας υπολογισμού δυναμικότητας Νοτιοανατολικής Ευρώπης (SEE CCR) για τη μεθοδολογία υπολογισμού διαζωνικής δυναμικότητας εντός του χρονικού πλαισίου εξισορρόπησης για την ανταλλαγή ενέργειας εξισορρόπησης ή την εφαρμογή της διαδικασίας συμψηφισμού ανισορροπιών, σύμφωνα με το άρθρο 37 του Κανονισμού, όπως αναπτύχθηκε από κοινού από τους ΔΣΜ της SEE CCR, η επίσημη μετάφρασή της στην ελληνική γλώσσα, καθώς και το συνοδευτικό επεξηγηματικό κείμενο της πρότασης, όπως υποβλήθηκαν στη ΡΑΕ (υπ’ αρ. πρωτ. ΡΑΕ I-342498/15.12.22 και I-343622/09.01.23 έγγραφα).
Λήξη της παρούσας Δημόσιας Διαβούλευσης: Τρίτη 31 Ιανουαρίου 2023.
Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλουν τις απόψεις τους στη ΡΑΕ με ηλεκτρονική επιστολή στη διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. ή εγγράφως. Μετά τη λήξη της παρούσας δημόσιας διαβούλευσης, η ΡΑΕ θα δημοσιοποιήσει κατάλογο των συμμετεχόντων, καθώς και το περιεχόμενο των επιστολών και παρεμβάσεών τους, με εξαίρεση την περίπτωση κατά την οποία ο αποστολέας αιτείται τη μη δημοσιοποίηση των στοιχείων του και/ή των απόψεών του.
Συνημμένα αρχεία
- Πρόταση Άρθρου 37 – αγγλικό κείμενο
- Πρόταση Άρθρου 37- ελληνικό κείμενο
- Επεξηγηματικό κείμενο της πρότασης του Άρθρου 37