Ερώτηση κατέθεσαν τριάντα έξι (36) βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, με πρωτοβουλία του Τομεάρχη Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Σ. Φάμελλου, σχετικά με το εάν υπάρχει πρόθεση και σχεδιασμός εκ μέρους της κυβέρνησης να αξιοποιήσει το χρηματοδοτικό εργαλείο που είχε δημιουργηθεί για την Ελλάδα, στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών Αερίων του Θερμοκηπίου (EU-ETS), για την υλοποίηση έργων σε σχέση με την απεξάρτηση των νησιών της χώρας από τα ορυκτά καύσιμα.
Το συγκεκριμένο χρηματοδοτικό εργαλείο ήταν αποτέλεσμα των εντατικών διαπραγματεύσεων της Ελληνικής πλευράς, την περίοδο 2015-2018, και δόθηκε ως αντιστάθμισμα, καθώς, με βάση τις αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής του Οκτωβρίου του 2014, η χώρα μας είχε αποκλειστεί από τη μεταβατική δωρεάν κατανομή για τον εκσυγχρονισμό του ενεργειακού τομέα (διάθεση δωρεάν δικαιωμάτων στην ηλεκτροπαραγωγή) και από το Ταμείο Εκσυγχρονισμού για την περίοδο 2021-2030.
Το κριτήριο για την πρόσβαση στα δωρεάν δικαιώματα ήταν το κατά κεφαλήν ΑΕΠ του 2013 να είναι κάτω από 60% του ευρωπαϊκού μέσου όρου και η Ελλάδα, το 2014, δεν διεκδίκησε την αλλαγή του κριτηρίου, όταν το 2013 το κατά κεφαλήν ΑΕΠ της χώρας ήταν ίσο προς το 62% του μέσου όρου και υπήρχε ήδη πρόβλεψη διεύρυνσης της απόκλισης από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.
Σήμερα, και με βάση τις προβλέψεις της Οδηγίας ως έχουν, η Ελλάδα μπορεί να διεκδικήσει 25 εκατ. δικαιώματα εκπομπών (περί τα 625 εκατ. ευρώ) για τη συγχρηματοδότηση έως και 60 % της απεξάρτησης του εφοδιασμού ηλεκτρικής ενέργειας των νησιών από ορυκτά καύσιμα. Τα δικαιώματα αυτά θα πρέπει να διεκδικηθούν από τη χώρα έως το τέλος του 2020, διαφορετικά το πιθανότερο είναι ότι θα ακυρωθούν.
Στο πλαίσιο αυτό, και για τη μέγιστη δυνατή αξιοποίηση όλων των χρηματοδοτικών εργαλείων που μπορεί να διαθέτει η χώρα, οι βουλευτές ζητούν περαιτέρω πληροφόρηση για τις ενέργειες της κυβέρνησης, όσον αφορά στην ενεργοποίηση του χρηματοδοτικού εργαλείου, αλλά και για το σχεδιασμό της όσον αφορά στη διεκδίκηση περαιτέρω χρηματοδοτικών εργαλείων στο πλαίσιο της εκ νέου αναθεώρησης της Οδηγίας για το EU-ETS και ενόψει των νέων κλιματικών στόχων για το 2030.