Η ΡΑΕ, ως Αρμόδια Αρχή για τη διασφάλιση της εφαρμογής των μέτρων που ορίζονται στον Κανονισμό (ΕΕ) 2017/1938 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 25ης Οκτωβρίου 2017, «σχετικά με τα μέτρα κατοχύρωσης της ασφάλειας εφοδιασμού με φυσικό αέριο και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΕ) αριθ. 994/2010», σύμφωνα με το άρθρο 12 του Ν. 4001/2011, καταρτίζει Σχέδιο Προληπτικής Δράσης, βάσει των άρθρων 8 και 9 του Κανονισμού.
Στο πλαίσιο αυτό, η ΡΑΕ θέτει σε δημόσια διαβούλευση, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον ανωτέρω Κανονισμό και στην παράγραφο 1 του άρθρου 29 του Ν. 4001/2011, ως ισχύει, το Σχέδιο Προληπτικής Δράσης 2020.
Λήξη της παρούσας Δημόσιας Διαβούλευσης: Ημέρα Παρασκευή, 20.11.2020
Οι ενδιαφερόμενοι καλούνται να υποβάλλουν τις απόψεις τους στη ΡΑΕ με ηλεκτρονική επιστολή στη διεύθυνση Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε. ή εγγράφως. Μετά τη λήξη της παρούσας δημόσιας διαβούλευσης, η ΡΑΕ θα δημοσιοποιήσει κατάλογο των συμμετεχόντων, καθώς και το περιεχόμενο των επιστολών και παρεμβάσεών τους, με εξαίρεση την περίπτωση κατά την οποία ο αποστολέας αιτείται τη μη δημοσιοποίηση των στοιχείων του και/ή των απόψεών του.
Σύνοψη
Το παρόν Σχέδιο Προληπτικής Δράσης (εφεξής: «Σχέδιο») καταρτίστηκε από τη ΡΑΕ, σύμφωνα με τις προβλέψεις των άρθρων 8 και 9 του Κανονισμού (EE) 2017/1938, σχετικά με τα μέτρα κατοχύρωσης της ασφάλειας εφοδιασμού με φυσικό αέριο και την κατάργηση του Κανονισμού (ΕΕ) 994/2010.
Για την ανάπτυξη του Σχεδίου η ΡΑΕ συνεργάστηκε με τον Διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου Α.Ε. (ΔΕΣΦΑ), τον Ανεξάρτητο Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) και το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ).
Το Σχέδιο έχει ως στόχο να παρουσιάσει κατάλληλα μέτρα (δράσεις) για τη μείωση ή την εξάλειψη των κινδύνων που δύνανται να επηρεάσουν την ασφάλεια εφοδιασμού της Χώρας με φυσικό αέριο.
Η Μελέτη Εκτίμησης Επικινδυνότητας για τα έτη 2020 - 2022 ολοκληρώθηκε τον Μάιο 2020 και αποτέλεσε τη βάση εκπόνησης του Σχεδίου. Η εν λόγω μελέτη εξέτασε διεξοδικά τους κινδύνους που μπορούν να επηρεάσουν την ασφάλεια εφοδιασμού και ανέλυσε με τη μέθοδο της προσομοίωσης 59 σενάρια πιθανών διαταραχών στην προμήθεια ή/και τη ζήτηση φυσικού αερίου. Κατά την προσομοίωση υπολογίστηκε το προκαλούμενο έλλειμα στο ισοζύγιο μάζας φυσικού αερίου, εκτιμήθηκαν οι επιπτώσεις στην Ηλεκτροπαραγωγή, τους Βιομηχανικούς και τους Προστατευόμενους Καταναλωτές και αποτιμήθηκε ο βαθμός επικινδυνότητας κάθε σεναρίου.
Στο πλαίσιο του παρόντος Σχεδίου συνοψίζονται τα εν ισχύ μέτρα που έχουν ληφθεί για την ασφάλεια εφοδιασμού της Χώρας και εξετάζονται νέες προληπτικές δράσεις που σχετίζονται με:
- την αύξηση της χρησιμοποίησης των υφιστάμενων υποδομών φυσικού αερίου,
- την ενίσχυση διαθεσιμότητας ΥΦΑ σε περιόδους αυξημένης επικινδυνότητας, και
- την αύξηση του βαθμού ετοιμότητας των Διαχειριστών και των λοιπών εμπλεκομένων μερών για την αντιμετώπιση κινδύνων/διαταραχών εφοδιασμού με φυσικό αέριο.
Η μεθοδολογία που ακολουθήθηκε για τον προσδιορισμό και αξιολόγηση των νέων δράσεων βασίστηκε (α) στις προβλέψεις του Κανονισμού (EE) 2017/1938 και (β) στην αναφορά του JRC περί καλών πρακτικών για την ανάπτυξη Σχεδίων Προληπτικής Δράσης και Σχεδίων Έκτακτης Ανάγκης[1]. Τα βασικά βήματα που ακολουθήθηκαν ήταν τα παρακάτω:
1. Προσδιορισμός των προς αντιμετώπιση σεναρίων κρίσης με βάση τη Μελέτη Εκτίμησης Επικινδυνότητας και απόδοση προτεραιοτήτων.
2. Αρχικός προσδιορισμός δράσεων που κρίνονται υλοποιήσιμες και ικανές να υποστηρίξουν τους σκοπούς του Σχεδίου.
3. Εκ νέου προσημείωση των σεναρίων και αξιολόγηση αποτελεσματικότητας των δράσεων ως προς τη μείωση της επικινδυνότητας και τη συμμόρφωση με τους Κανόνες για την υποδομή και τον εφοδιασμό.
4. Εκτίμηση του κόστους των δράσεων και των πιθανών επιπτώσεών τους στο περιβάλλον, στη λειτουργία της αγοράς και στην ασφάλεια εφοδιασμού άλλου Κράτους – Μέλους.
5. Ανάπτυξη και εφαρμογή μοντέλου Πολυκριτήριας Ανάλυσης Αποφάσεων για την αξιολόγηση των δράσεων.
6. Βηματική προσομοίωση εφαρμογής των δράσεων (risk reduction loop) και αποτίμηση της εναπομένουσας διακινδύνευσης (residual risk).
Πέραν των ανωτέρω το Σχέδιο εξετάζει την ικανότητα συμμόρφωσης με τον Κανόνα για την υποδομή (Κανόνας Ν-1), όπως επίσης και ένα σύνολο επικουρικών μέτρων και υποχρεώσεων που ενισχύουν την πρόληψη και την ασφαλή λειτουργία του συστήματος.
Τέλος, παρουσιάζει σημαντικά για την ασφάλεια εφοδιασμού της Χώρας έργα υποδομής που έχουν ενταχθεί στην τέταρτη (4η) λίστα των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI List), ή που εξετάζεται η ένταξή τους, καθώς και υπό εξέλιξη έργα που έχουν ενταχθεί στο δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ.
[1] JRC, Preventive Action Plan and Emergency Plan Good Practices, 2012