«Δεν μπορεί η βιομηχανία να μην έχει πρόσβαση στην αγορά φθηνής ενέργειας» απάντησε ο ιδιοκτήτης και ιδρυτής της ΝΗΣΟΣ, Αλέξανδρος Κουρής, σε ερωτήσεις που του έθεσε το iEnergeia και άλλοι δημοσιογράφοι στο πλαίσιο εκδήλωσης για την παρουσίαση του πρώτου καινοτόμου προϊόντος «Coffee Cold Brew Beer» που δημιουργήθηκε από τη συνεργασία της ΝΗΣΟΣ και της Coffee Island (εταιρείες-μέλη της πρωτοβουλίας ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ-ΜΑΣ).
Ο ίδιος σημείωσε ότι «δεν γίνεται σε μία ευνομούμενη χώρα να τίθενται φράγματα στο ποιος μπορεί να αγοράσει φθηνή ενέργεια και ποιος όχι. Επίσης δεν γίνεται να έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση την πράσινη μετάβαση και να μην έχει την δυνατότητα σύνδεσης της μισής χώρας μέσω του net metering. Δεν γίνεται να απαιτείται χρονικό διάστημα έξι μηνών ή ενός έτους για τη σύνδεση ενός φωτοβολταϊκού πάρκου. Θα πρότεινα με αυτά να ασχοληθεί η κυβέρνηση».
Ο κ. Κουρής ανέφερε ακόμη ότι το ενεργειακό «είναι μια βόμβα σε όλη τη παραγωγική οικονομία όχι μόνο στα καταστήματα της εστίασης και στο retail. Είναι μια βόμβα στη μεταποίηση». Ο ίδιος τόνισε ότι οι μεταποιητικές εταιρείες βάλλονται πανταχόθεν από τη λαίλαπα της αύξησης του κόστους. «Αυτό που γίνεται είναι πρωτόγνωρο και πάρα πολύ ανησυχητικό. Θα έλεγα ότι η γλυκιά γεύση που μας είχε αφήσει ο ευρωπαϊκός και ελληνικός χειρισμός της κρίσης της πανδημίας αναφορικά με τη στήριξη των επιχειρήσεων, έχει φύγει και έχει αντικατασταθεί από μια πικρή γεύση αυτή τη στιγμή για όλα όσα βλέπουμε να γίνονται».
Πρόσθεσε επίσης, ότι «όλο το επιχειρηματικό σύστημα ήταν ανέτοιμο να δεχτεί και να διαχειριστεί τα ζητήματα που έχουν προκύψει. Είναι πάρα πολύ σημαντικό να το συνειδητοποιήσουμε. Υπάρχει μεγάλη πίεση στον καταναλωτή και στις επιχειρήσεις. Οι περισσότερες παραγωγικές και κερδοφόρες επιχειρήσεις, διαμάντια της ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ και με χαμηλό δανεισμό, στη προσπάθειά τους να στηρίξουν τον καταναλωτή απορροφούν τα κόστη και χάνουν κερδοφορία».
Επιπλέον, η επιδοματική πολιτική που έχει ακολουθήσει η κυβέρνηση στον τομέα της ενέργειας, παράλληλα με δράσεις όπως το «καλάθι του νοικοκυριού», όπως σχολίασε, υπολείπονται του μεγέθους της κρίσης που υπάρχει.
Στο πλαίσιο της ίδιας εκδήλωσης ερωτηθείς σχετικά ο Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος, CEO της Coffee Island, αναφέρθηκε στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα καταστήματα της εστίασης λόγω του αυξημένου ενεργειακού κόστους σημειώνοντας ότι δεν υπάρχει ουσιαστική στήριξη. «Τα καταστήματα του δικού μας κλάδου δεν δουλεύουν με τέτοιες κερδοφορίες ώστε να μπορούν να αφομοιώσουν και να αποσβέσουν το πολύ αυξημένο κόστος. Είναι αντικειμενικό το πρόβλημα και πολύ αληθινό. Υπάρχουν πολλά καταστήματα του κλάδου που έχουν διακόψει τη λειτουργία τους. Η αγορά αγωνιά. Βιώνει πάρα πολύ άσχημες στιγμές» τόνισε προσθέτοντας ότι «ίσως είναι η πιο δύσκολη περίοδος που διανύουμε, καθώς συμβαίνουν πολλά πράγματα ταυτόχρονα. Τα καταστήματα πιέζονται λόγω του αυξημένου κόστους λειτουργίας και ταυτόχρονα ο καταναλωτής πιέζεται πολύ λόγω του αυξημένου κόστους ζωής». Ο ίδιος ανέφερε ότι η εταιρεία έχει πάρει απόφαση να στηρίξει όσο γίνεται περισσότερο το δίκτυό της απορροφώντας το 70% των ανατιμήσεων και εξέφρασε τη βεβαιότητά του ότι, αν δεν ξεφύγει περαιτέρω η κατάσταση, κανένα κατάστημα της Coffee Island δεν θα κλείσει.
Αναφορικά με τα μέτρα στήριξης για την αντιμετώπιση του αυξημένου κόστους σημείωσε: «Καλούμαστε να συζητάμε για μέτρα στήριξης τη στιγμή που ο κλάδος του καφέ υπόκειται σε ένα τελωνειακό καθεστώς με την επιβολή ειδικού φόρου κατανάλωσης, που αποτελεί πανευρωπαϊκή πατέντα» και συνέχισε: «Προσπαθούμε να εξηγήσουμε στις κυβερνήσεις πόσο ενάντια στον καταναλωτή και στον ανταγωνισμό είναι αυτό το μέτρο. Αντί να συζητάμε για την κατάργηση αυτών των επιβαρύνσεων, μιλάμε για μέτρα στήριξης. Προσωπικά, δεν θέλω κανένα μέτρο στήριξης. Θέλω να επικρατήσει η απλή λογική».
Στην πίεση που υφίστανται οι μεταποιητικές επιχειρήσεις από τα αυξημένα κόστη αναφέρθηκε και ο πρόεδρος του ΔΣ της Πρωτοβουλίας ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ και διευθυντής μάρκετινγκ και εξαγωγών της Agrino, Άγης Πιστιόλας επισημαίνοντας ότι «οι μεταποιητικές επιχειρήσεις πιέζονται περισσότερο από κάθε άλλο τομέα δραστηριότητας. Σεβόμαστε τους καταναλωτές και προσπαθούμε να τους στηρίξουμε απορροφώντας το μεγαλύτερο ποσοστό των ανατιμήσεων που δεχόμαστε».
Εστιάζοντας στην συνεχιζόμενη αύξηση κόστους, ο κ. Πιστιόλας σημείωσε: «ως βιομηχανία τροφίμων, είμαστε ο τελευταίος τροχός της αμάξης στην εφοδιαστική αλυσίδα, δεχόμενοι όλες τις αυξήσεις των τιμών από όπου και εάν προέρχονται. Αναγκαστικά θα πρέπει να προβούμε σε κάποιες ανατιμήσεις για να αντιμετωπίσουμε το αυξημένο κόστος. Το εάν θα συμπέσουν οι ανατιμήσεις με τη στιγμή που θα βρισκόμαστε σε διαδικασία προώθησης προϊόντων στο καλάθι του νοικοκυριού είναι κάτι που συνέβαινε και κατά την προώθηση στα φυλλάδια προσφορών των αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Ό,τι γινόταν έως τώρα θα συνεχίσει να γίνεται».