Η σχετική εισήγηση του ΔΕΔΔΗΕ αναμένεται να τεθεί άμεσα σε διαβούλευση από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και στόχος είναι να τεθεί σε εφαρμογή από τις αρχές του νέου έτους.
Η επιτάχυνση της διαδικασίας ώστε να ληφθούν σύντομα οι οριστικές αποφάσεις και να τεθεί σε εφαρμογή ο νέος μηχανισμός αποτελεί προτεραιότητα της ΡΑΕ, η ολομέλεια της οποίας μελέτησε στη χθεσινή της συνεδρίαση την εισήγηση του Διαχειριστή.
Υπενθυμίζεται ότι το ζήτημα των αποζημιώσεων ανέκυψε τον περασμένο Ιανουάριο όταν μετά τη σφοδρή κακοκαιρία «Ελπίς» και τις χιονοπτώσεις αρκετές περιοχές βρέθηκαν χωρίς ρεύμα για αρκετές ημέρες ενώ κάποιες περιοχές έμειναν χωρίς ηλεκτροδότηση επί εβδομάδες λόγω βλαβών στο δίκτυο σε συνδυασμό και με την έλλειψη συντονισμού μεταξύ δήμων και περιφερειών που είχε ως αποτέλεσμα να ταλαιπωρηθούν χιλιάδες νοικοκυριά. Τότε η ΡΑΕ διερευνώντας και τους μηχανισμούς που υπάρχουν σε χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης για αυτές τις περιπτώσεις δρομολόγησε τη δημιουργία του μηχανισμού αυτού, όπου υπεύθυνος της αποζημίωσης καθίσταται ο ΔΕΔΔΗΕ.
Δεδομένου δε ότι ο ΔΕΔΔΗΕ δεν διαθέτει πλαίσιο αποζημίωσης των καταναλωτών, η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ζήτησε από τον Διαχειριστή να μελετήσει το θέμα και να υποβάλει την εισήγηση του με βάση και τα όσα ισχύουν σε άλλες χώρες της Ευρώπης.
Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες η πρόταση του ΔΕΔΔΗΕ κρίνεται ως εξαιρετικά ήπια αφού η αποζημίωση που προβλέπει είναι της τάξης των 5-6 ευρώ την ημέρα.
Κύριο επιχείρημα του Διαχειριστή είναι ότι δεν μπορεί να υιοθετήσει μεγαλύτερες αποζημιώσεις αφού δεν υπάρχουν έξυπνοι μετρητές στην χαμηλή τάση που θα έδιναν με αξιοπιστία στοιχεία για τις παροχές που διακόπτονται σε περίπτωση βλάβης καθώς και για τη διάρκεια της διακοπής. Αυτό σημαίνει ότι στην περίπτωση που υπάρξει διακοπή σε μια περιοχή- χωρίς τους έξυπνους μετρητές- ενδέχεται να αποζημιώνονται και καταναλωτές που συνεχίζουν να ηλεκτροδοτούνται κανονικά κάτι που θα προκαλέσει μεγάλο κόστος στον Διαχειριστή.
Από την πλευρά της η ΡΑΕ προσανατολίζεται στο να υπάρχει ένα αυστηρότερο πλαίσιο με υψηλότερα ποσά αποζημιώσεων τα οποία θα αυξάνονται με την πάροδο του χρόνου. Στόχος της ΡΑΕ που βεβαίως αναγνωρίζει το πρόβλημα της απουσίας έξυπνων μετρητών είναι να κινητοποιήσει τον ΔΕΔΔΗΕ ώστε να βελτιώσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες προς τους καταναλωτές.
Αυτό άλλωστε είναι και ο λόγος για τον οποίο έχει ζητήσει ενημέρωση για την εξέλιξη του διαγωνισμού εγκατάστασης των έξυπνων μετρητών.
Δεν αφορά τις βλάβες σε οικιακές συσκευές
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι το νέο πλαίσιο αποζημιώσεων δεν αφορά τις ζημιές που μπορεί να προκαλούνται από τη διακοπή ηλεκτροδότησης σε οικιακές συσκευές ή ηλεκτρονικούς υπολογιστές αφού ήδη ο ΔΕΔΔΗΕ εφαρμόζει ένα σύστημα αποζημιώσεων. Σε κάθε περίπτωση αυτό είναι ιδιαίτερα αυστηρό και δύσκολο για τον καταναλωτή να αποζημιωθεί για ζημιές που έχει υποστεί λόγω διακοπών ηλεκτροδότησης ή αυξομειώσεις τάσης. Σύμφωνα με τα όσα ισχύουν οι καταναλωτές θα πρέπει σε διάστημα δέκα ημερών από τη διακοπή ρεύματος που θεωρούν ότι προξένησε βλάβη στη συσκευή τους να υποβάλλουν αίτημα αποζημίωσης στο τοπικό κατάστημα του ΔΕΔΔΗΕ. Εφόσον διαπιστωθεί ευθύνη υπαλλήλων ή υπηρεσιών από σχετικές πράξεις ή παραλείψεις τους, ο ΔΕΔΔΗΕ αποζημιώνει με χρηματικό ποσό, το ύψος του οποίου κρίνεται κατά περίπτωση και αναλόγως της ζημία. Εφόσον η βλάβη των συσκευών οφείλεται σε τυχαία βλάβη του ουδετέρου αγωγού του δικτύου χαμηλής τάσης η αποζημίωση ανέρχεται έως 600 ευρώ ανάλογα με τη ζημιά.
Σημειώνεται ότι δεν χορηγείται αποζημίωση για βλάβες ηλεκτρικών συσκευών που οφείλονται σε τυχαίες βλάβες υλικών του δικτύου, πλην τυχαίας βλάβης του ουδετέρου αγωγού του δικτύου χαμηλής τάσης, καθώς και για βλάβες συσκευών που δεν συσχετίζονται, χρονικά ή με βάση την τοπολογία του δικτύου, με συμβάν του δικτύου.