Την ώρα που η διεθνής αγορά ποντάρει στα PPAs για τη σταθεροποίηση του ενεργειακού κόστους αλλά και την πράσινη μετάβαση η ελληνική βιομηχανία περιμένει να κατατεθεί η ρύθμιση στη Βουλή που θα «ξεκλειδώσει» τα διμερή συμβόλαια με την άρση του πλαφόν στη χονδρεμπορική αγορά.
Εντός των επόμενων ημερών και πριν το τέλος της εβδομάδας αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή η σχετική τροπολογία από τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα.
Τα μακροχρόνια συμβόλαια προμήθειας ενέργειας από φωτοβολταϊκά και αιολικά πάρκα αποτελούν μια win- win λύση τόσο για τους παραγωγούς όσο και για τους καταναλωτές ενέργειας κάτι που στις ώριμες αγορές είναι μια συνήθης πρακτική. Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι χθες η Μυτιληναίος ανακοίνωσε τη συμφωνία για το δεύτερο μεγάλο PPA από ηλιακή ενέργεια μεταξύ των Μυτιληναίος, Vodafone και Centrica στο Ηνωμένο Βασίλειο.
Στην εγχώρια αγορά η ηγεσία του υπουργείου αναζητά νομοσχέδιο, το οποίο δεν θα είναι αρμοδιότητάς του, για να καταθέσει την τροπολογία και να προχωρήσουν οι διαπραγματεύσεις κυρίως ανάμεσα στη ΔΕΗ και τις ενεργοβόρες βιομηχανίες προκειμένου να συναφθούν οι σχετικές συμβάσεις.
Η εξαίρεση των PPAs από το πλαφόν της χονδρικής αποτελεί αίτημα όχι μόνο της βιομηχανίας αλλά και της ΔΕΗ η οποία βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις τόσο με τον όμιλο ΒΙΟΧΑΛΚΟ όσο και με τον Τιτάνα για την υπογραφή συμβάσεων προμήθειας δεκαετούς διάρκειας.
Οι συμβάσεις αυτές τα δυο πρώτα χρόνια δηλαδή το 2023-2024 θα αφορούν λιγνιτική παραγωγή της ΔΕΗ και στη συνέχεια οι βιομηχανίες θα τροφοδοτούνται από «πράσινη» ενέργεια καθώς θα εισέρχονται στο σύστημα τα φωτοβολταϊκά πάρκα που κατασκευάζει η ΔΕΗ σε διάφορα σημεία της χώρας και κυρίως στα ορυχεία της Μεγαλόπολης και της Πτολεμαίδας.
Πρέπει να σημειωθεί πως οι βασικές αρχές των συμβάσεων για την πρώτη διετία θεωρούνται «κλεισμένες» καθώς τόσο η ΔΕΗ όσο και οι αντισυμβαλλόμενοι μπορούν να εκτιμήσουν και να προβλέψουν τα κόστη της λιγνιτικής παραγωγής.
Δεν συμβαίνει το ίδιο για την παραγωγή από φωτοβολταικά τα οποία βρίσκονται είτε στο στάδιο της κατασκευής είτε της ανάθεσης των έργων. Στην περίπτωση αυτή τίθενται ερωτήματα όπως το εάν τα έργα θα είναι έτοιμα για να δώσουν την παραγωγή που έχουν δεσμευτεί σε μια μακροχρόνια σύμβαση που έχει και πολλά άλλα ρίσκα. Σε αυτό το πλαίσιο η κατάθεση στη Βουλή της τροπολογίας για την εξαίρεση των PPAs από το πλαφόν θα δώσει λύση στο άμεσο πρόβλημα όμως όλα δείχνουν ότι θα χρειαστούν επιπλέον διαπραγματεύσεις για να κλείσει η υπόθεση των μακροχρόνιων συμβολαίων της ΔΕΗ με τη βιομηχανία.
Πάντως η σχετική τροπολογία θα προβλέπει την εξαίρεση από το πλαφόν της χονδρεμπορικής αγοράς των εσόδων των ηλεκτροπαραγωγών με διμερείς συμβάσεις που θα συνάπτουν με μεγάλους καταναλωτές ενέργειας.
Η αγορά πάντως περιμένει άλλα δύο ρυθμίσεις του υπουργείου Περιβάλλοντος, οι οποίες και αυτές είναι έτοιμες να κατατεθούν και αφορούν στο τέλος επιβάρυνσης του φυσικού αερίου για ηλεκτροπαραγωγή και στην αύξηση των υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας για τη δημιουργία ενός κουμπαρά αντιστάθμισης κινδύου. Η ρύθμιση που έχει προετοιμάσει το υπουργείο δεν προβλέπει το ύψος της επιβάρυνσης το οποίο θα προσδιοριστεί με υπουργική απόφαση μετά την ψήφιση της ρύθμισης. Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά η αντιστάθμιση κινδύνου που προβλέπεται σε προηγούμενο νόμο συνιστά Υπηρεσία Κοινής Ωφέλειας. Αναφορικά με το τέλος των 10 ευρώ/MWh αναμένεται να μετατραπεί σε ποσοστιαία επιβάρυνση 5% είναι 5% επί της τιμής TTF του φυσικού αερίου και με τα σημερινά δεδομένα οδηγεί σε επιπλέον κόστος 2,5 ευρώ/MWh στην τιμή του φυσικού αερίου για ηλεκτροπαραγωγή.
Αξίζει να αναφερθεί ότι με άλλη τροπολογία που επίσης θα κατατεθεί στη Βουλή εντός της εβδομάδας νομοθετείται η αύξηση των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας προκειμένου να διαμορφωθεί ένας «κουμπαράς» αντιστάθμισης κινδύνου για μελλοντικές ενεργειακές κρίσεις.