Και αν σε αυτό το ποσό, που αποτελεί μόνο το 50% του συνόλου των ληξιπρόθεσμων οφειλών, τότε τα χρέη των καταναλωτών ρεύματος προς τις εταιρείες εκτιμάται ότι μπορεί να φτάνουν και το 1 δις. ευρώ.
Το πρόβλημα εντοπίζεται κυρίως στις οφειλές των μετακινούμενων καταναλωτών, καθώς οι υπόλοιπες μπορεί να καθυστερούν αλλά θεωρούνται διαχειρίσιμες από τις εταιρίες, αφού οι καταναλωτές μπορεί να αντιμετωπίζουν δυσκολίες αλλά προσπαθούν να πληρώσουν τους λογαριασμούς τους προχωρώντας σε διακανονισμούς.
Η δυνατότητα που έχουν οι καταναλωτές να μετακινούνται από εταιρεία σε εταιρεία χωρίς να έχουν τακτοποιήσει τις οφειλές τους στον προηγούμενο προμηθευτή, ο οποίος, μετά από σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, δεν έχει πλέον τη δυνατότητα να δώσει εντολή αποκοπής στον ΔΕΔΔΗΕ έχει διογκώσει το πρόβλημα δημιουργώντας νέους στρατηγικούς κακοπληρωτές.
Το ζήτημα έγινε πολύ μεγαλύτερο από τον περασμένο Αύγουστο, όταν με απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας καταργήθηκε η ρήτρα πρόωρης αποχώρησης από τις συμβάσεις προμήθειας ρεύματος και οι καταναλωτές μπορούν να αλλάζουν προμηθευτή από μήνα σε μήνα χωρίς πέναλτι.
Η αγορά υπό την απειλή της διόγκωσης των χρεών λόγω του «ενεργειακού τουρισμού» έχει κατ’ επανάληψη θέσει το θέμα τονίζοντας ότι θα πρέπει να δοθεί ένα μήνυμα με αφορμή και τα νέα δεδομένα όπου δίνεται έμφαση στην εξοικονόμηση, για αναστολή της αντίληψης περί μη ύπαρξης ποινών για όσους δεν πληρώνουν συστηματικά τις οφειλές τους.
Παρόλα αυτά πρέπει να αντιμετωπιστεί το ζήτημα των στρατηγικών κακοπληρωτών το οποίο παραμένει παρά τις σχετικές συζητήσεις αλλά και τις σχετικές προτάσεις της ΡΑΕ. Από την πλευρά τους πάντως οι εταιρίες βρίσκονται σε προχωρημένες συζητήσεις για τη δημιουργία «Ενεργειακού Τειρεσία», ενός συστήματος ανάλογου με αυτό που έχουν οι τράπεζες, το οποίο πάντως δεν αναμένεται να λειτουργήσει νωρίτερα από το 2024.