Στο δυσθεώρητο μέγεθος του 1,5 εκατομμυρίου ανέρχονται οι μετρητές ηλεκτρικού ρεύματος χωρίς έγκυρο ΑΦΜ και διεύθυνση. Πρόκειται για ένα μείζονος σημασίας διαχρονικό πρόβλημα με την αδυναμία ταυτοποίησης των πελατών να δημιουργεί ζημιά στους παρόχους ιδιαίτερα δε της καθολικής υπηρεσίας και το οποίο βάζει εκ νέου στο «τραπέζι» ο Ελληνικός Σύνδεσμος Προμηθευτών Ενέργειας.
Την ώρα που η αγορά είναι σε αναμονή των ρυθμίσεων για τους στρατηγικούς κακοπληρωτές με την τροποποίηση του άρθρου 42, ο Σύνδεσμος Προμηθευτών με επιστολή του στη Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων και Ενέργειας (ΡΑΑΕΥ), θέτει το ζήτημα της έλλειψης έγκυρων στοιχείων ΑΦΜ και διεύθυνσης για τουλάχιστον 1,5 εκατ. μετρητές που εκπροσωπούνται από τη ΔΕΗ και τους εκπροσώπους της Καθολικής Υπηρεσίας.
Όπως αναφέρεται στην επιστολή, ο εξαιρετικά υψηλός αριθμός των παροχών οι οποίοι καταγράφονται στο πληροφοριακό σύστημα «ΘΑΛΗΣ» του Διαχειριστή με μη έγκυρο («μηδενικό») ΑΦΜ αποτελεί μείζον ζήτημα, ιδίως αναφορικά με τις περιπτώσεις των εν λόγω παροχών οι οποίες μεταπίπτουν σε καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας, καθότι οι δικαιούχοι της Καθολικής Υπηρεσίας περιέρχονται στο πελατολόγιο των παρόχων αυτομάτως, δίχως να προηγείται η σύναψη Σύμβασης Προμήθειας.
Το ίδιο θέμα, ανακύπτει, σύμφωνα με τον ΕΣΠΕΝ, και από την έλλειψη αναφοράς της διεύθυνσης σημαντικού αριθμού Πελατών. Ελλείψει έγκυρων στοιχείων, η ταυτοποίηση και τιμολόγηση μεγάλου μέρους των Πελατών που μεταπίπτουν στο καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας καθίσταται πρακτικά αδύνατη.
Ετσι, τονίζει ο Σύνδεσμος, η προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας στους συγκεκριμένους πελάτες πραγματοποιείται με σημαντική οικονομική ζημία των παρόχων.
Το ζήτημα αυτό παραμένει έως σήμερα ανεπίλυτο, παρά την Απόφαση 791A/2021 της 21.10.2021 με την οποία η Αρχή αναφορικά (και) με την ελλιπή παροχή στοιχείων είχε επιβάλει αφενός διοικητικό πρόστιμο 250.000 ευρώ και αφετέρου αυστηρή σύσταση στον Διαχειριστή για την τήρηση της υποχρέωσης παροχής στους παρόχους Καθολικής Υπηρεσίας, πλήρων των στοιχείων Πελατών που μεταπίπτουν στο καθεστώς Καθολικής Υπηρεσίας.
Ο Σύνδεσμος κάνει λόγο και για επιπτώσεις στο θέμα των έξυπνων μετρητών. Ειδικότερα, αναφέρει: «Επιπρόσθετα, ενόψει της προγραμματιζόμενης επένδυσης για την εγκατάσταση 7,3 εκ. «έξυπνων μετρητών», επισημαίνεται ότι η αποτελεσματική αξιοποίηση των νέων μετρητών για την ενίσχυση της αυτοκατανάλωσης και την ενεργή συμμετοχή των καταναλωτών στο πλαίσιο της μετάβασης, προϋποθέτει κατ’ ελάχιστον τη δυνατότητα ταυτοποίησης του συνόλου των παροχών, μέσω έγκυρων στοιχείων Αριθμού Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) των Πελατών που αντιστοιχούν σε αυτούς».
Σε αναζήτηση ΑΦΜ για τους μετρητές ρεύματος
Με αυτά τα δεδομένα ζητά από τη ΡΑΑΕΥ να διευκρινίσει με ποιον τρόπο αντιμετωπίζεται επί του παρόντος ή/και υπάρχει πρόθεση να αντιμετωπιστεί, τόσο από τον δεσπόζοντα προμηθευτή όσο και από τον Διαχειριστή του Δικτύου, ενδεχομένως και σε συνεργασία με την ΑΑΔΕ, η έλλειψη στοιχείων ΑΦΜ για τους τουλάχιστον 1,5 εκ. πελάτες ηλεκτρικής ενέργειας οι οποίοι εκπροσωπούνται από τον δεσπόζοντα προμηθευτή και τους παρόχους Καθολικής Υπηρεσίας;
Θεωρεί δε κρίσιμη παράμετρο, στο βαθμό δε που η συνεργασία της ΑΑΔΕ έχει ήδη ζητηθεί, την ενίσχυση και διευκόλυνση της συνεργασίας αυτής. Και θέτει το ερώτημα με ποιο τρόπο διασφαλίζεται ότι ο επιμερισμός στους παρόχους Καθολικής Υπηρεσίας, των Πελατών για τους οποίους διαπιστώνεται έλλειψη στοιχείων ΑΦΜ, πραγματοποιείται η κατ’ αναλογία των ποσοστών που ορίζονται στην σχετική απόφαση και τα οποία αντιστοιχούν στους μετρητές που έκαστος εκ των παρόχων Καθολικής Υπηρεσίας εκπροσωπεί στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα.
Σε ό,τι αφορά την τροποποίηση του άρθρου 42 για την αντιμετώπιση του ενεργειακού τουρισμού και των στρατηγικών κακοπληρωτών, η ΡΑΑΕΥ έχει στείλει τη σχετική εισήγηση στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας από τον Ιανουάριο και αναμένει το «πράσινο φως» ώστε να προχωρήσει η διαδικασία και να δώσει σε διαβούλευση την τροποποίηση του σχετικού άρθρου.
Στόχος του υπουργείου είναι να μπει φραγμός στην ελεύθερη μετακίνηση των καταναλωτών από προμηθευτή σε προμηθευτή, επιχειρώντας έτσι να σταματήσει τη συσσώρευση ληξιπρόθεσμων οφειλών στους παρόχους. Παράλληλα όμως θα πρέπει να τηρείται η αρχή της αναλογικότητας όσον αφορά την ελεύθερη μετακίνηση των καταναλωτών όπως προβλέπει και η σχετική απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας.
Η λύση που έχει επιλεγεί είναι ο οικιακός καταναλωτής που έχει αφήσει πίσω του απλήρωτους λογαριασμούς θα μπορεί να αλλάζει ως και τρεις παρόχους ενώ θα παγώνει η δυνατότητα του αυτή στον τέταρτο πάροχο. Ταυτόχρονα εξετάζεται και η σήμανση κακοπληρωτών, προκειμένου οι εταιρίες προμήθειας να γνωρίζουν εκ των προτέρων ότι ο υποψήφιος πελάτης τους είναι συστηματικός κακοπληρωτής.
Παράλληλα το υπουργείο προσανατολίζεται και στο να δοθούν κίνητρα στους συνεπείς καταναλωτές για να αλλάζουν πάροχο, ειδικά τώρα που ο εν δυνάμει πελάτης μπορεί να επιλέξει ελεύθερα κάποιο από τα διαφορετικά τιμολόγια που προσφέρει κάθε εταιρία. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται η μείωση της γραφειοκρατίας για τη μετακίνηση από πάροχο σε πάροχο, ώστε να καταστεί πιο εύκολη και προσιτή η αλλαγή προμηθευτή. Ωστόσο, η απλούστευση θα αφορά μόνον στους συνεπείς καταναλωτές, ενώ για τους “κακοπληρωτές” η αλλαγή παρόχου, θα συνεπάγεται τις γραφειοκρατικές διαδικασίες που ισχύουν και σήμερα, ενδεχομένως και περισσότερες.