Την επανεξέταση της νομοθετικής ρύθμισης που προβλέπει τον επιμερισμό του κόστους κατασκευής δικτύων για τη σύνδεση νέων έργων όλων των κατηγοριών, μεταξύ των Διαχειριστών δηλαδή του ΑΔΜΗΕ και του ΔΕΕΔΗΕ από τη μία πλευρά και από την άλλη των παραγωγών ηλεκτρισμού, ζητά από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας η ΕΒΙΚΕΝ.
Με επιστολή της προς τον υπουργό κ. Θεόδωρο Σκυλακάκη η Ενωση Βιομηχανικών Καταναλωτών κάνει λόγο για μέτρο που ναρκοθετεί τους λογαριασμούς όλων των καταναλωτών. Κάτι που γίνεται με τη μεταφορά σημαντικού κόστος των εν λόγω κατηγοριών παραγωγών στα τέλη χρήσης του δικτύου μεταφοράς, τα οποία ήδη θα επιβαρύνονται με το κόστος των αναγκαίων έργων διασύνδεσης των νήσων για την επόμενη δεκαετία.
Η νομοθετική ρύθμιση, την κατάργηση της οποίας ζητεί η ΕΒΙΚΕΝ, εμπεριέχεται στο άρθρο 98 του Ν 4951/2022, όπως τροποποιήθηκε από το άρθρο 139 του Ν 5037/2023 και προβλέπει ότι το κόστος κατασκευής των αναγκαίων έργων επέκτασης ή ενίσχυσης των Δικτύων Μεταφοράς για τη σύνδεση των προαναφερομένων κατηγοριών έργων, εντάσσεται στη ρυθμιζόμενη περιουσιακή βάση του ΑΔΜΗΕ και ανακτάται μέσω των Χρεώσεων Χρήσης Συστήματος. Σύμφωνα μάλιστα με την ΕΒΙΚΕΝ πρόκειται για επιδότηση κατά 50% του κόστους των συνδέσεων (γραμμή, Μ/Σ, ΚΥΤ) στο δίκτυο μεταφοράς.
Πρόκειται για ένα θέμα που έχει επισημανθεί αρχικά από τη ΡΑΑΕΥ, η οποία απέστειλε επιστολή στον ΑΔΜΗΕ προτείνοντας ως λύση τα κόστη σύνδεσης με το σύστημα των νέων έργων να μην προστίθενται στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του ΑΔΜΗΕ, μια και τα έργα αυτά δεν αποτελούν άμεση υποχρέωση του Διαχειριστή. Οι συγκεκριμένες δαπάνες θα εντάσσονται σε μια δεύτερη διακριτή περιουσιακή βάση και το έσοδο του ΑΔΜΗΕ για τα συγκεκριμένα κόστη δεν θα υπολογίζεται με το υφιστάμενο WACC, αλλά με χαμηλότερο συντελεστή, ίσο το κόστος δανεισμού του Διαχειριστή. Κάτι που προκάλεσε την αντίδραση του ΑΔΜΗΕ, ο οποίος σε απαντητική επιστολή του προς την Αρχή, τόνισε ότι η πρόταση αυτή υπονομεύει την ανάπτυξη των έργων ΑΠΕ στην Ελλάδα, αφού οι επενδύσεις σε αυτά τα έργα θα αποβούν ζημιογόνες στην περίπτωση που αυτές αποζημιώνονται με χαμηλότερη απόδοση, ίση με το κόστος δανεισμού.
Πάντως, ο πρόεδρος της ΕΒΙΚΕΝ, κ. Αντώνης Κοντολέων, που υπογράφει την επιστολή κάνει λόγο για κοινωνικοποίηση του κόστους των έργων των έργων διασύνδεσης στο Σύστημα των μονάδων ΑΠΕ, ΣΗΘΥΑ, των μονάδων αποθήκευσης καθώς και των καταναλωτών ΥΤ, αλλά και των θερμικών σταθμών και η οποία εκτοξεύει τα τέλη χρήσης του δικτύου μεταφοράς. υπενθυμίζει ότι «ένα έτος μετά τη σημαντική αύξηση των τελών χρήσης του δικτύου Μεταφοράς έως και 100%, πρόσφατα νέα απόφαση της ΡΑΑΕΥ που προβλέπει αφενός την έκτακτη αναθεώρηση της απόδοσης επί της ρυθμιζόμενης περιουσιακής βάσης του ΑΔΜΗΕ (WACC) για τη ρυθμιστική περίοδο 2022-2025 από 6,1% σε 7,57% για το 2023, 7,51% για το 2024 και 7,45% για το 2025 και αφετέρου την αύξηση κατά 10-15% των επιτρεπόμενων εσόδων για τα έτη 2024 και 2025».
Το γεγονός αυτό σημειώνει η ΕΒΙΚΕΝ «προφανώς σημαίνει νέα αύξηση των τελών χρήσης του δικτύου μεταφοράς, η οποία θα είναι ιδιαίτερα σημαντική για τις βιομηχανίες της Μέσης Τάσης με κατανάλωση μικρότερη των 30.000 MWh ετησίως, οι οποίες δεν τυγχάνουν της έκπτωσης, που ισχύει για βιομηχανίες με υψηλότερη κατανάλωση.
Και καταλήγοντας τονίζει ότι «σε κάθε περίπτωση θεωρούμε αναγκαίο να επανεξετάσετε την αναγκαιότητα της εν λόγω ρύθμισης, καθώς ναρκοθετεί τα τιμολόγια όλων των καταναλωτών, μεταφέροντας σημαντικά κόστη των εν λόγω κατηγοριών παραγωγών στα τέλη χρήσης του δικτύου μεταφοράς, τα οποία ήδη θα επιβαρύνονται με το κόστος των αναγκαίων έργων διασύνδεσης των νήσων για την επόμενη δεκαετία».