Μεταξύ των αλλαγών που εισηγείται είναι κοινωνικοποίηση του 50% του κόστους σύνδεσης των έργων ΑΠΕ τόσο με το δίκτυο του ΔΕΔΔΗΕ όσο και με το σύστημα μεταφοράς του ΑΔΜΗΕ, ζήτημα που έχει αποτελέσει σημείο τριβής μεταξύ της Ρυθμιστικής Αρχής και του ΑΔΜΗΕ. Έχει προηγηθεί ανταλλαγή επιστολών με τον ΑΔΜΗΕ να θεωρεί ότι το κόστος αυτό πρέπει να ενσωματωθεί στη Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του Διαχειριστή και άρα στο σύνολο του να μεταφερθεί στα τέλη χρήσης του συστήματος. Από την πλευρά της η ΡΑΑΕΥ προκειμένου να περιοριστεί η αύξηση των τελών της χρήσης συστήματος υποστηρίζει τη δημιουργία ξεχωριστής περιουσιακής βάσης για το συγκεκριμένο κόστος. Μάλιστα αυτό ακριβώς προβλέπεται και στο τελικό κείμενο που δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση.
Συγκεκριμένα αναφέρεται ότι: «Επενδύσεις οι οποίες υπάγονται στις διατάξεις του άρθρου 98 του Ν. 4951/2022, όπως τροποποιήθηκε με το άρθρο 139 του ν. 5037/2023, και οι οποίες υλοποιούνται από Χρήστες εντάσσονται, κατά το τμήμα που βαρύνει τον ΑΔΜΗΕ, σε Ειδική Περιουσιακή Βάση» και ότι γι αυτή την Ειδική Περιουσιακή Βάση «αποδίδεται εύλογη απόδοση».
Η δεύτερη αλλαγή αφορά στις εύλογες λειτουργικές δαπάνες, στις οποίες, σύμφωνα με το σχέδιο απόφασης της ΡΑΑΕΥ σε αυτές δεν θα πρέπει να περιλαμβάνονται:
- κόστη χρηματοδότησης, καθώς και τόκοι ή/και μισθώματα από μακροχρόνιες χρηματοδοτικές μισθώσεις,
- φόροι επί των κερδών του Διαχειριστή,
- μη εύλογο ή αυξημένο περιθώριο για υπηρεσίες ή αγαθά που τυχόν παρέχονται από Συνδεδεμένο Πρόσωπο του Διαχειριστή,
- προβλέψεις για την κάλυψη είτε κινδύνων, όπως, ενδεικτικά, προβλέψεις επισφαλών απαιτήσεων, προβλέψεις για επίδικες υποθέσεις, ή άλλες διεκδικήσεις, είτε δαπανών που αφορούν σε αποζημιώσεις προσωπικού,
- δαπάνες που κρίνεται ότι δεν έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα σε σχέση με την άσκηση της Ρυθμιζόμενης Δραστηριότητας Μεταφοράς,
- το μέρος των λειτουργικών δαπανών που έχει χρηματοδοτηθεί από πάσης φύσεως επιδοτήσεις και επιχορηγήσεις που λαμβάνει ο Διαχειριστής.
Επίσης προβλέπεται ότι για τον καθορισμό του ύψους των Ελεγχόμενων Λειτουργικών Δαπανών εφαρμόζεται μεθοδολογία ανώτατου εγκεκριμένου ύψους εσόδου (revenue cap) με στόχο τη βελτίωση της αποτελεσματικότητας του Διαχειριστή και ειδικότερα την επίτευξη εξοικονόμησης επί των Ελεγχόμενων Λειτουργικών Δαπανών.
Στο ρυθμό μεταβολής των λειτουργικών δαπανών περιλαμβάνονται παράγοντες όπως ο πληθωρισμός, οι πραγματικές τιμές βασικών πόρων, η αύξηση του όγκου δραστηριότητας, καθώς και η τυχόν αναμενόμενη μεταβολή στις λειτουργικές δαπάνες του ΑΔΜΗΕ ως αποτέλεσμα μεταβολών στην αύξηση των επενδύσεων, της ζήτησης, του πλήθους των Χρηστών ή άλλων παραγόντων που επηρεάζουν το λειτουργικό κόστος του Διαχειριστή.
- Αύξηση της παραγωγικότητας. Η εξοικονόμηση κόστους στις Ελεγχόμενες Λειτουργικές Δαπάνες που εύλογα αναμένεται να επιτύχει στο μέλλον ο Διαχειριστής λόγω της αύξησης της παραγωγικότητας.
Επίσης το σχέδιο απόφασης προβλέπει ότι ο Διαχειριστής επωφελείται του συνόλου τυχόν εξοικονομήσεων επί των εγκεκριμένων ελεγχόμενων λειτουργικών δαπανών κατόπιν έγκρισης της ΡΑΑΕΥ. Επίσης προβλέπει ότι:
i. Οι μόνιμες αποδοτικές εξοικονομήσεις αναφέρονται σε μειώσεις των ελεγχόμενων λειτουργικών δαπανών που αναμένεται να συνεχιστούν στο μέλλον.
ii. Αντίθετα, η προσωρινή εξοικονόμηση αναφέρεται σε μειώσεις του λειτουργικού κόστους που δεν αναμένεται να διατηρηθούν μακροπρόθεσμα και προκύπτουν από βραχυπρόθεσμα μέτρα που παρέχουν οφέλη για περιορισμένη περίοδο.
Εάν κατά την κρίση της ΡΑΑΕΥ ορισμένες εξοικονομήσεις θεωρηθούν προσωρινού χαρακτήρα, μπορεί να προσαρμόσει το Απαιτούμενο Έσοδο του Διαχειριστή.