Ενώ το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών έχει ήδη δημοσιεύσει τις αποφάσεις με τις οποίες έχουν απορριφθεί οι προσφυγές των διαχειριστών των δικτύων διανομής κατά των αποφάσεων της ΡΑΕ που ενέκρινε αντισταθμιστικά μέτρα υπέρ των χρηστών η επιστροφή των χρημάτων δεν έχει γίνει.
Από την πλευρά της η ΔΕΠΑ Υποδομών και ο νέος της ιδιοκτήτης η Italgas δεν έχει ακόμη κάνει βήμα προσφυγής σε ανώτατο δικαστικό βαθμό ενώ δεν έχουν ακόμη αποσαφηνιστεί η πρόθεσή της για το αν θα επιδιώξει συμψηφισμό.
Ετσι, οι μεγάλες βιομηχανίες που δικαιούνται την επιστροφή των 8,5 εκατ. ευρώ για τα τέλη χρήσης δικτύου προσανατολίζονται στην έκδοση ενταλμάτων πληρωμής προς τις τρεις εταιρείες διανομής αερίου.
Κύκλοι της βιομηχανίας υπογραμμίζουν ότι η απόφαση του Εφετείου είναι εκτελεστή, ότι αν δεν επέλθει άμεσα μία συμφωνία για την επιστροφή των ποσών θα προχωρήσουν σε εντάλματα πληρωμής. Μάλιστα σκοπεύουν να διεκδικήσουν εντόκως, από το 2020, όταν εκδόθηκαν οι σχετικές αποφάσεις της ΡΑΡ ως τώρα, τα ποσά που τους αναλογούν.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ΕΔΑ Αττικής Λεωνίδας Μπάκουρας, όταν ρωτήθηκε, σε συνέντευξη τύπου που έδωσε προχθές, αν οι τρεις εταιρίες σκοπεύουν να εξαντλήσουν τα νομικά τους περιθώρια και να ασκήσουν αίτηση αναίρεσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας, όπως έχουν το δικαίωμα, παρέπεμψε στον μέτοχο, ο οποίος, όπως είπε, είναι εκείνος που θα λάβει τις τελικές αποφάσεις.
Πρόκειται για τη γνωστή υπόθεση με τα υπερβάλλοντα τέλη χρήσης δικτύου, για την οποία πρόσφατα το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών εξέδωσε απόφαση με την οποία καλεί την Εταιρία Διανομής Φυσικού Αερίου(ΕΔΑ) Αττικής, την ΕΔΑ Θεσσαλονίκης-Θεσσαλίας και τη ΔΕΔΑ να επιστέψουν στις βιομηχανίες, τα ποσά που τους αναλογούν, από την καταβολή του τέλους των 4 ευρώ/MWh, που είχε επιβληθεί κατά τη χρονική περίοδο από τον Αύγουστο του 2015 ως τον Νοέμβριο 2016.
Παρότι, η τότε ΡΑΕ (σήμερα ΡΑΑΕΥ) είχε αναθεωρήσει με μεταγενέστερες αποφάσεις της το τέλος και είχε καλέσει τις τρεις εταιρίες να επιστρέψουν τα ποσά, οι 2 ΕΔΑ και η ΔΕΔΑ δεν εκτέλεσαν την απόφαση της Αρχής και προσέφυγαν στη δικαιοσύνη. Όμως το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών απέρριψε επί της ουσίας το αίτημά τους και τις κάλεσε να επιστρέψουν τα σχετικά ποσά.
Η όλη υπόθεση ξεκίνησε το 2015, όταν με μνημονιακό νόμο θεσπίστηκε το προσωρινό τέλος διανομής αερίου, το οποίο μάλιστα ήταν εξαιρετικά υψηλό σε σχέση με ότι ίσχυε προηγουμένως, προκαλώντας την έντονη αντίδραση της Ένωσης Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας, η οποία προσέφυγε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τη ΡΑΕ.
Επρόκειτο για το προσωρινό τέλος διανομής φυσικού αερίου, ύψους 4 ευρώ/MWh του ν. 4336/2015, το οποίο εφαρμόστηκε οριζόντια σε όλες τις κατηγορίες χρηστών του δικτύου διανομής φυσικού αερίου από τις 14.08.2015 έως τις 30.11.2016. Η επιβολή επέφερε μία αύξηση 500% στο τέλος διανομής φυσικού αερίου, επιβαρύνοντας σημαντικά, τους βιομηχανικούς χρήστες που είχαν μεγάλες καταναλώσεις αερίου.
Το νομικό ζήτημα που ανέκυψε αφορούσε στη συμβατότητα της εν λόγω διάταξης με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2009/73. Η ΕΒΙΚΕΝ υπέβαλε καταγγελία στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για μη ορθή εφαρμογή της Οδηγίας 2009/73 από την Ελλάδα, με δύο κεντρικά επιχειρήματα, ότι :
- το προσωρινό τέλος διανομής είχε θεσπιστεί με νομοθετική ρύθμιση, ενώ αποτελεί αποκλειστική αρμοδιότητα της ΡΑΕ, σύμφωνα με την Οδηγία 2009/73.
- το προσωρινό τέλος διανομής ήταν οριζόντιο και δεν λάμβανε υπόψη το προφίλ κατανάλωσης των χρηστών, επομένως δεν πληρούσε τις απαιτήσεις της μη διακριτικής και αναλογικής τιμολόγησης, που θέτει η Οδηγία 2009/73.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αποδεχόμενη, όπως φάνηκε εκ των πραγμάτων, την καταγγελία της ΕΒΙΚΕΝ, διατύπωσε εγγράφως τις απόψεις της προς τη ΡΑΕ, η οποία στη συνέχεια ενέκρινε μία σειρά από αντισταθμιστικά μέτρα υπέρ των χρηστών που είχαν επιβαρυνθεί με το εν λόγω τέλος, προσδιορίζοντας μάλιστα και τα επιστρεπτέα ποσά.
Οι εταιρίες Διανομής όμως δεν επέστρεψαν τα ποσά, αμφισβητώντας επί της ουσίας τις αποφάσεις της Αρχής, οι οποίες με τις αποφάσεις του Διοικητικού Εφετείου της 20ης Ιουνίου, έχουν πλέον επικυρωθεί και δικαστικά.
Σύμφωνα με τις αποφάσεις της ΡΑΕ η ΔΕΔΑ θα πρέπει να επιστρέψει στις επιχειρήσεις συνολικά 4 εκατ ευρώ, η ΕΔΑ Θεσσαλονίκης -Θεσσαλίας 3,2 εκατ ευρώ και η ΕΔΑ Αττικής 1,4 εκατ ευρώ.