Σύμφωνα με μελέτη που εκπόνησε για λογαριασμό της BusinessEurope, του συλλογικού φορέα εκπροσώπησης των βιομηχανικών συνδέσμων της Ευρώπης, η Compass Lexecon, το ενεργειακό κόστος στην Ευρώπη το 2050 θα είναι τουλάχιστον 50% υψηλότερο σε σχέση με τους ανταγωνιστές της, προκαλώντας σοβαρό ανταγωνιστικό μειονέκτημα για τις επιχειρήσεις της. Για να γεφυρωθεί το χάσμα, όπως αναφέρει η BusinessEurope χρειάζεται επείγουσα δράση σε επίπεδο ΕΕ, ώστε να επιτευχθεί η κλιματική ουδετερότητα έως το 2050 χωρίς αποβιομηχάνιση. Μάλιστα προτείνει να διατηρηθεί το σύστημα της δωρεάν κατανομής δικαιωμάτων ρύπων και πέραν του 2030 και να υπάρξουν ειδικά μέτρα για τις εξαγωγές σε ότι αφορά τον CBAM.
Όπως επισημαίνει η Business Europe πρέπει να αντιμετωπιστεί αποφασιστικά η διαφορά του κόστους άνθρακα και να αναπτυχθούν μαζικά όλες οι απαραίτητες ενεργειακές πηγές και υποδομές, προτείνοντας συγκεκριμένες δράσεις όπως:
- H ανάπτυξη των ΑΠΕ σε περιοχές χαμηλού κόστους, το οποίο μάλιστα, σύμφωνα με τη μελέτη θα μπορούσε να μειώσει το συνολικό κόστος κατά 40%
- Εξασφάλιση της αλυσίδας αξίας υδρογόνου.
- Συνέχιση της επιτάχυνσης και του εξορθολογισμού των διαδικασιών αδειοδότησης.
- Αντιμετώπιση της διαφοράς κόστους άνθρακα και διασφάλιση αποτελεσματικής εφαρμογής του CBAM.
- Εισαγωγή μέτρων για την κάλυψη του χάσματος ενεργειακής ανταγωνιστικότητας και προώθηση της βιομηχανικής απαλλαγής από τις ανθρακούχες εκπομπές μέσω αποτελεσματικών μέτρων από την πλευρά της ζήτησης.
Στη μελέτη εξετάζονται τρία σενάρια ενώ ακόμη και με το πλέον ήπιο σενάριο οι τιμές ηλεκτρισμού στη χονδρική αγορά εκτιμάται ότι θα συνεχίσουν να αποτελούν ανταγωνιστικό μειονέκτημα για την Ευρώπη σε σχέση με τις ΗΠΑ, την Κίνα και την Ινδία με το χάσμα ωστόσο να μετριάζεται. Σύμφωνα με τη μελέτη στο σενάριο αυτό το μέσο κόστος παραγωγής ηλεκτρισμού στην Ευρώπη το 2040 και το 2050 θα σταθεροποιηθεί και θα πάψει να αυξάνει το χάσμα ανταγωνιστικότητας με τις ΗΠΑ και την Κίνα. Στο πλέον δυσμενές σενάριο, το χάσμα αυτό συνεχίζει να αυξάνεται.
Οσο για βιομηχανίες, όπως ο χάλυβας και η αμμωνία η μελέτη δείχνει ότι το πρασίνισμά τους, ακόμα και αν ο φόρος άνθρακα (CBAM) λειτουργήσει αποτελεσματικά, θα συνεχίσουν να υφίστανται πλήγμα στην ανταγωνιστικότητα και θα χρειαστούν μέτρα ενίσχυσης. Η μελέτη δείχνει ότι θα χρειαστεί σημαντική αντιστάθμιση/επιδότηση για τη χρήση του πράσινου υδρογόνου από τις βιομηχανίες αυτές για να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στον ανταγωνισμό των αντίστοιχων βιομηχανιών στις ΗΠΑ και την Κίνα, ακόμα και όταν τα εισαγόμενα προϊόντα επιβαρυνθούν από τον CBAM.