ΕΣΠΕΝ: Το net billing θα διευρύνει το έλλειμμα του λογαριασμού ΥΚΩ- Πάνω από 350 εκατ. ευρώ τα οφειλόμενα

ΕΣΠΕΝ: Το net billing θα διευρύνει το έλλειμμα του λογαριασμού ΥΚΩ- Πάνω από 350 εκατ. ευρώ τα οφειλόμενα
Τρίτη, 09/07/2024 - 08:22

Διεύρυνση του ελλείμματος του Λογαριασμού Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) και ρυθμιστικό κενό που επιφέρει οικονομική ζημία στους παρόχους ηλεκτρισμού επιφέρει η πρόσφατη υπουργική απόφαση για το net billing, σύμφωνα με τον ΕΣΠΕΝ.

Ο Σύνδεσμος που εκπροσωπεί τις εταιρείες προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας σε επιστολή του προς την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας προειδοποιεί για αύξηση του ελλείμματος στον Λογαριασμό των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας, (ΥΚΩ) αν δεν υπαχθεί στη χρέωση αυτή και η ενέργεια που καταναλώνεται από τους αυτοπαραγωγούς. Ηδη το ισοζύγιο του ΕΛΥΚΩ είναι ελλειμματικό, με το συνολικό ύψος των οφειλόμενων προς τους προμηθευτές ανταλλαγμάτων έως τον Απρίλιο του 2024 να ανέρχεται σε 364 εκατ. ευρώ και η πρόβλεψη για επιβάρυνση του αυτοπαραγωγού με χρεώσεις ΥΚΩ μόνο επί της απορροφηθείσας και όχι της καταναλωθείσας ενέργειας θα έχει δυσμενείς συνέπειες.

Ο ΕΣΠΕΝ στην επιστολή προς τον κ. Θόδωρο Σκυλακάκη, στο πλαίσιο της διαβούλευσης επί του σχεδίου της υπουργικής απόφασης για το net billing , επισημαίνει ότι το σχέδιο δεν επιφέρει καμία διόρθωση όσον αφορά στον ενεργειακό συμψηφισμό για τις μη τηλεμετρούμενες παροχές στο διασυνδεμένο σύστημα , στο μικρό συνδεδεμένο σύστημα (ΜΣΣ) Κρήτης και στα μη συνδεδεμένα νησιά καθώς και για στις τηλεμετρούμενες παροχές στην Κρήτη και τα νησιά. Το αποτέλεσμα είναι «το ρυθμιστικό κενό και η συνεπακόλουθη οικονομική ζημία των Προμηθευτών να συνεχίζουν να υφίστανται» όπως τονίζει χαρακτηριστικά.

Ειδικότερα, ο Σύνδεσμος επισημαίνει:

  • Όσον αφορά τον ενεργειακό συμψηφισμό, για τις μη τηλεμετρούμενες παροχές του Διασυνδεμένου Συστήματος, του ΜΣΣ Κρήτης και του Συστήματος των ΜΔΝ, καθώς και για τις τηλεμετρούμενες παροχές του ΜΣΣ Κρήτης και του Συστήματος ΜΔΝ, δεν έχει επέλθει ακόμη οποιαδήποτε διόρθωση, με το ρυθμιστικό κενό και τη συνεπακόλουθη οικονομική ζημία των Προμηθευτών να συνεχίζουν να υφίστανται.
  • Σχετικά με τη διενέργεια του εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού από ενεργειακές κοινότητες, απαιτείται η συμπλήρωση του κανονιστικού πλαισίου προκειμένου να εξορθολογιστεί η προβληματική διαδικασία εκκαθάρισης, αφενός ως προς τον καταμερισμό της εγχυθείσας ενέργειας στις εκάστοτε παροχές κατανάλωσης, και αφετέρου ως προς τη διασφάλιση της οικονομικής ουδετερότητας των Προμηθευτών.
  • Αναφορικά με τη διαστασιολόγηση της ισχύος των σταθμών παραγωγής που εντάσσονται σε σχήμα net billing, θεωρούμε ότι ορθώς τίθεται ανώτατο όριο σε σχέση με την ισχύ των αντίστοιχων συμψηφιζόμενων καταναλώσεων.
  • Μελλοντικά, θεωρούμε ότι δεν θα πρέπει να τίθεται περιορισμός ως προς την επιλογή ΦοΣΕ από τους αυτοπαραγωγούς, καθότι η δραστηριότητα αυτή – ακόμη και για την εξυπηρέτηση των μικρότερων σταθμών – θα πρέπει να είναι ανταγωνιστική.
  • Οι προβλέψεις για την εκκαθάριση της Απορροφηθείσας και της Εγχυθείσας Ενέργειας απλώς διασφαλίζουν ότι σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει μέχρι στιγμής στα σχήματα του εικονικού και απλού ενεργειακού συμψηφισμού (net metering & virtual net metering), οι Προμηθευτές δεν θα ζημιώνονται από την εμπλοκή τους στα σχήματα του net-billing. Θεωρούμε όμως ότι θα πρέπει να δοθούν και κίνητρα για την στήριξη του net-billing από τους Προμηθευτές.
  • Η πρόβλεψη για επιβάρυνση του αυτοπαραγωγού με χρεώσεις ΥΚΩ μόνο επί της απορροφηθείσας και όχι της καταναλωθείσας ενέργειας, θα έχει δυσμενείς συνέπειες ως προς το ισοζύγιο του ΕΛΥΚΩ το οποίο είναι ήδη ελλειμματικό.
  • Οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς ή Διαχειριστές θα πρέπει να αναλάβουν αφενός τον έλεγχο των δικαιούχων που εντάσσονται στα σχήματα αυτά, και αφετέρου την παροχή στους Προμηθευτές και τους ΦοΣΕ, του συνόλου των πιστοποιημένων δεδομένων που απαιτούνται για την τιμολόγηση των καταναλωτών.