Τι αλλάζει στο Χρηματιστήριο Ενέργειας από το 2025

Τι αλλάζει στο Χρηματιστήριο Ενέργειας από το 2025
Πέμπτη, 31/10/2024 - 06:40

Αλλαγές στον Κανονισμό Λειτουργίας της Αγοράς της Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς εισηγείται το Χρηματιστήριο Ενέργειας στη ΡΑΑΕΥ λόγω της υιοθέτησης των δεκαπεντάλεπτων προϊόντων από τον Ιανουάριο του 2025.

Μεταξύ των σημαντικότερων αλλαγών που προτείνονται στην εισήγηση, η οποία τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση έως την Παρασκευή 22 Νοεμβρίου, είναι η κατάργηση των ανώτατων και κατώτατων ορίων τιμών εκκαθάρισης της Αγοράς Επόμενης Ημέρας, που αν ξεπεραστούν το Χρηματιστήριο Ενέργειας διενεργεί δεύτερη δημοπρασία, όπως και η κατάργηση της ίδιας της δεύτερης δημοπρασίας.

Πρόκειται για αλλαγές που εισηγείται το Χρηματιστήριο Ενέργειας στην ΡΑΑΕΥ και οι οποίες περιλαμβάνονται στον τροποποιημένο Κανονισμό Λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας Αγοράς, που δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση έως την Παρασκευή 22 Νοεμβρίου.

Οι αλλαγές στον Κανονισμό έρχονται εξαιτίας των δεκαπεντάλεπτων προϊόντων από τον Ιανουάριο του 2025, κάτι που όπως επισημαίνει στην εισήγηση του το Χρηματιστήριο Ενέργειας θα περιορίσει το διαθέσιμο χρόνο για τη διενέργεια δεύτερης δημοπρασίας όταν ξεπερνιόνται τα όρια που έχει θέσει η ΡΑΑΕΥ με την απόφαση της 1456/2020. Τα όρια αυτά κατά τη μη συζευγμένη λειτουργία της αγοράς διαμορφώνονται ως εξής:

- Ανώτατο Κατώφλι Τιμής Εκκαθάρισης: +1.500 €/MWh

- Κατώτατο Κατώφλι Τιμής Εκκαθάρισης: -150 €/MWh.

- Ανώτατο Κατώφλι μέσης ημερήσιας Τιμής Εκκαθάρισης: +150 €/MWh

Τα ίδια όρια ισχύουν και κατά τη συζευγμένη λειτουργία της αγοράς χωρίς ωστόσο να υπάρχει όριο για τη μέση τιμή εκκαθάρισης.

Με βάση αυτά τα δεδομένα το Χρηματιστήριο Ενέργειας ζητεί από τη ΡΑΑΕΥ την κατάργηση της υπ’ αριθμ. 1456/2020 Απόφασης της.
Σύμφωνα με το ΕΧΕ οι τροποποιήσεις στον Κανονισμό λειτουργίας των δυο αγορών είναι απαραίτητες λόγω της προγραμματισμένης, από τον Ιανουάριο 2025, κατάργησης της διαδικασίας δεύτερης δημοπρασίας στη συζευγμένη και μη συζευγμένη λειτουργία της Αγοράς Επόμενης Ημέρας για τους εξής λόγους:

1. Η εμπειρία των τελευταίων ετών από την εφαρμογή της διαδικασίας έχει δείξει ότι η ενεργοποίησή της δεν έχει αποφέρει τα αναμενόμενα οφέλη, ενώ ορισμένες φορές επιδεινώνει τα αποτελέσματα, και αυξάνοντας παράλληλα τους λειτουργικούς κινδύνους.

2. Δεδομένης της επικείμενης εισαγωγής προϊόντων 15λεπτης διάρκειας προς διαπραγμάτευση, τόσο στην Αγορά Επόμενης Ημέρας και όσο και στην Ενδοημερήσια Αγορά, και της συνακόλουθης σχετικής αύξησης του χρόνου που απαιτείται για την επίλυση του αλγορίθμου Euphemia, θεωρείται αναγκαία η κατάργηση της διαδικασίας δεύτερης δημοπρασίας με σκοπό τη βελτιστοποίηση των διαδικασιών που εφαρμόζονται στο πλαίσιο της σύζευξης της Αγοράς Επόμενης Ημέρας.

Πρέπει να σημειωθεί ότι η κατάργηση της διαδικασίας δεύτερης δημοπρασίας υποδεικνύεται και από το Consultation Report του αρμόδιου οργάνου της ευρωπαϊκής συνεργασίας των NEMOs.

Περαιτέρω, και δεδομένης, της επικείμενης εισαγωγής προϊόντων 15λεπτης διάρκειας προς διαπραγμάτευση, τόσο στην Αγορά Επόμενης Ημέρας και όσο και στην Ενδοημερήσια Αγορά, και της συνακόλουθης σχετικής αύξησης του χρόνου που απαιτείται για την επίλυση του αλγορίθμου Euphemia, θεωρείται αναγκαία η κατάργηση της διαδικασίας δεύτερης δημοπρασίας με σκοπό τη βελτιστοποίηση των διαδικασιών που εφαρμόζονται στο πλαίσιο της σύζευξης της Αγοράς Επόμενης Ημέρας. Σύμφωνα με την αρμόδια ευρωπαϊκή ομάδα εργασίας των NEMOs, η κατάργηση της δυνατότητας διεξαγωγής δεύτερης δημοπρασίας προγραμματίζεται για τον Ιανουάριο του 2025.

Σύμφωνα με το ΕΧΕ η κατάργηση καθιστά αναγκαία την τροποποίηση του Κανονισμού, ώστε να απαλειφθεί οποιαδήποτε αναφορά στη διαδικασία της δεύτερης δημοπρασίας, καθώς και την κατάργηση της υπ’ αρ. 1456/2020 Απόφασης της ΡΑΕ, η οποία ορίζει τα Ανώτατα και Κατώτατα Όρια Tιμής Eκκαθάρισης Αγοράς (MCP) της Αγοράς Επόμενης Ημέρας.