Το μείζον ζήτημα των ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τους προμηθευτές ενέργειας και του «ενεργειακού τουρισμού» θέτει ο ΕΣΠΕΝ που εκπροσωπεί τους ιδιώτες προμηθευτές ενέργειας εξαπολύοντας παράλληλα αιχμές κατά του ΔΕΔΔΗΕ για καθυστερήσεις υλοποίησης των εντολών απενεργοποίησης και των δηλώσεων παύσης εκπροσώπησης μετρητών.
Εν αναμονή της απόφασης του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας για τις τροποποιήσεις στον Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας προκειμένου να αντιμετωπιστεί το ζήτημα του «ενεργειακού τουρισμού ο ΕΣΠΕΝ επισημαίνει ότι το ληξιπρόθεσμο χρέος των καταναλωτών προσεγγίζει τα 3 δισεκ. ευρώ κάτι το οποίο σε συνδυασμό με τη μη έγκαιρη υλοποίηση στα αιτήματα απενεργοποίησης και παύσης εκπροσώπησης δημιουργεί ασφυκτικές πιέσεις στον κλάδο της προμήθειας και αύξηση των τιμολογίων ρεύματος με δυσμενείς επιπτώσεις για το σύνολο των καταναλωτών.
Με επιστολή του προς το ΥΠΕΝ και τη ΡΑΑΕΥ, ο Σύνδεσμος επαναλαμβάνει την άμεση ανάγκη επίλυσης του κρίσιμου ζητήματος της διαχείρισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών πελατών με την άμεση τροποποίηση του Κώδικα Προμήθειας, που με το ισχύον καθεστώς ευνοεί τους κακοπληρωτές και ενισχύει τον «ενεργειακό τουρισμό».
Όπως αναφέρει επί του παρόντος, καθότι -μετά την Απόφαση του ΣτΕ- εφαρμόζονται οι διατάξεις του ΚΠΗΕ αναφορικά με την αλλαγή προμηθευτή, οι οποίες θεσπίστηκαν προ δέκα και πλέον ετών, βάσει ενός τελείως διαφορετικού περιβάλλοντος στην αγορά προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, ευνοούνται οι κακοπληρωτές, ενισχύεται ο ενεργειακός «τουρισμός» και οι προμηθευτές ενέργειας μένουν εκτεθειμένοι στις ανακύπτουσες επισφάλειες. Το γεγονός αυτό έχει δυσμενείς επιπτώσεις τόσο για το σύνολο των καταναλωτών, δεδομένων των αυξητικών πιέσεων που προκαλεί στη διαμόρφωση των τιμολογίων, όσο και σημαντικό χρηματοοικονομικό αντίκτυπο ως προς τη βιωσιμότητα και τη σταθερότητα του κλάδου της προμήθειας ενέργειας.
Ζητά το πλαίσιο αλλαγής προμηθευτή να είναι στην κατεύθυνση της αποτροπής της συσσώρευσης συσσώρευση ανεξόφλητων οφειλών, επιτρέποντας -υπό προϋποθέσεις που εναρμονίζονται με την κρίση του ΣτΕ- την άσκηση του δικαιώματος του παλαιού προμηθευτή να διεκδικήσει ληξιπρόθεσμες οφειλές από πρώην πελάτες του οι οποίοι δεν συμμορφώνονται με τις συμβατικές τους υποχρεώσεις.
Σε ό,τι αφορά το θέμα της ατελούς υλοποίησης από τον ΔΕΔΔΗΕ των εντολών απενεργοποίησης και των δηλώσεων παύσης εκπροσώπησης μετρητών φορτίου ο ΕΣΠΕΝ κάνει λόγο για μη τήρηση των προθεσμιών που έχουν τεθεί κάτι που αποτελεί χρόνιο ζήτημα, δυσχεραίνοντας ακόμη περισσότερο τη διαχείριση των ληξιπρόθεσμων οφειλών στον κλάδο της προμήθειας, τόσο για τις ανταγωνιστικές όσο και για τις ρυθμιζόμενες χρεώσεις, επιτείνοντας τις αυξητικές πιέσεις ως προς τη διαμόρφωση των τιμολογίων, οι οποίες επιβαρύνουν το σύνολο των καταναλωτών.
Ειδικότερα, με βάση τα στοιχεία που παραθέτει Σύνδεσμος μεγάλο μέρος των Εντολών Απενεργοποίησης Μετρητή Φορτίου, οι οποίες υποβάλλονται από τον προμηθευτή για λόγους παραβίασης -από τον καταναλωτή- των όρων της μεταξύ τους σύμβασης, υλοποιείται με σημαντική καθυστέρηση έναντι της χρονικής προθεσμίας των δέκα (10) εργάσιμων ημερών, η οποία προβλέπεται στο Εγχειρίδιο Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης. Ενώ αντίστοιχα, οι Δηλώσεις Παύσης Εκπροσώπησης Μετρητή Φορτίου οι οποίες υποβάλλονται από τον προμηθευτή για λόγους παραβίασης -από τον καταναλωτή- των όρων της μεταξύ τους σύμβασης, ξεπερνούν κατά πολύ το χρονικό διάστημα των δύο εργάσιμων ημερών το οποίο προβλέπεται στο Εγχειρίδιο Εκπροσώπησης Μετρητών και Περιοδικής Εκκαθάρισης, ιδίως στην Περιφέρεια Αττικής.
Ενδεικτικά αναφέρει ότι εκκρεμεί η υλοποίηση Δηλώσεων Παύσης Εκπροσώπησης Μετρητή Φορτίου, οι οποίες έχουν υποβληθεί από Μέλη του Συνδέσμου μας για λόγους παραβίασης -από τον καταναλωτή- των όρων της μεταξύ τους σύμβασης, ακόμη και 24 μήνες μετά την υποβολή τους στην ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε ενώ σημαντικός αριθμός των δηλώσεων λόγω οικειοθελούς διακοπής τροφοδοσίας είτε δεν υλοποιούνται είτε ξεπερνούν τα τέσσερα χρόνια. Στις περιπτώσεις αυτές, ο προμηθευτής δεν δύναται να υποβάλει Εντολή Απενεργοποίησης Μετρητή Φορτίου, ενώ συχνά μάλιστα η ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. συνεχίζει να συλλέγει και να αποστέλλει μετρήσεις στον προμηθευτή, παρά τη δήλωση οικειοθελούς διακοπής τροφοδοσίας εκ μέρους του καταναλωτή.
Ως λύση στο πρόβλημα ο ΕΣΠΕΝ ζητά να οριστούν ελάχιστες απαιτούμενες προδιαγραφές για Βασικούς Δείκτες Απόδοσης (Key Performance Indicators - KPIs) αναφορικά με τον χρόνο και τον βαθμό υλοποίησης των Εντολών Απενεργοποίησης και των Δηλώσεων Παύσης Εκπροσώπησης Μετρητών Φορτίου, οι οποίες θα συνοδεύονται από τα αντίστοιχα αντικίνητρα για τον Διαχειριστή, λαμβάνοντας υπόψη το κόστος το οποίο προκαλείται από την ατελή υλοποίηση τους, σε αντιστοιχία με τις Εγγυημένες Υπηρεσίες που ήδη παρέχονται από την ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. στους καταναλωτές.