Η συμφωνία υπογράφηκε την περασμένη εβδομάδα στο αποκορύφωμα ενός ταξιδιού στα κράτη του Νοτίου Καυκάσου από τον πρωθυπουργό του Καζακστάν Αλιχάν Σμαΐλοφ.
Ο στόχος πίσω από την ίδρυση της εταιρείας θα είναι η απλοποίηση της διαδικασίας διαχείρισης της μεταφοράς φορτίων μεταξύ Κίνας και Ευρώπης και ο εξορθολογισμός της διαδικασίας δασμολόγησης.
Οι απαισιόδοξες αναλύσεις σχετικά με τις προοπτικές της Δια-Κασπιακής Διεθνούς Διαδρομής Μεταφορών ή του Μέσου Διαδρόμου, όπως είναι επίσης γνωστός, αναφέρουν συχνά το γεγονός ότι το φορτίο πρέπει να διασχίσει πολλά εθνικά σύνορα. Η εταιρεία logistics Αζερμπαϊτζάν-Γεωργίας-Καζάχ οραματίζεται ως ένας τρόπος για να ξεπεραστεί αυτό το εμπόδιο.
Έχει ήδη σημειωθεί σημαντική πρόοδος όσον αφορά τη διευκόλυνση της διέλευσης των εμπορευμάτων.
Το Υπουργείο Βιομηχανίας και Ανάπτυξης Υποδομών του Καζακστάν ανέφερε ότι οι χρόνοι παράδοσης των εμπορευμάτων που μεταφέρονται από την Κίνα στην Ευρώπη μέσω της διακασπιακής οδού μειώθηκαν τον τελευταίο χρόνο από 53 ημέρες σε μόλις 18-23 ημέρες. Ο στόχος είναι να μειωθεί ακόμη περισσότερο, στις 10-15 ημέρες.
Ενώ ο φυσικός όγκος των εμπορευμάτων είναι σχετικά μέτριος, η τάση είναι θετική. Η ποσότητα της εμπορευματικής κίνησης κατά βάρος που μεταφέρθηκε κατά μήκος της διαδρομής από την αρχή του έτους έως τον Ιούνιο ξεπέρασε το 1 εκατομμύριο τόνους, σημειώνοντας αύξηση κατά 64% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Όμως, ενώ οι χρόνοι παράδοσης μπορούν να μειωθούν μέσω του αποτελεσματικού συντονισμού, ο όγκος δεν μπορεί να αυξηθεί χωρίς επενδύσεις σε νέες υποδομές.
Όπως εξήγησε στο Eurasianet ο Γκαϊντάρ Αμπντικερίμοφ, γενικός γραμματέας της ένωσης της Διεθνούς Δια-Κασπιακής Διαδρομής Μεταφορών, το σημείο συμφόρησης που ταλαιπωρεί περισσότερο το δυναμικό διαμετακόμισης της Κασπίας είναι ο Νότιος Καύκασος. Η υπανάπτυκτη λιμενική υποδομή περιορίζει τη χωρητικότητα και προκαλεί συμφόρηση, έχει πει.
Ο πρωθυπουργός της Γεωργίας Ιρακί Γκαριμπασβίλι αναγνώρισε το πρόβλημα αυτό κατά τη συνάντησή του με τον Σμαΐλοφ.
«Συνεργαζόμαστε για να εξαλείψουμε τα σημεία συμφόρησης στη διαδρομή και να καταστήσουμε τον Μέσο Διάδρομο ακόμη πιο ελκυστικό για τις χώρες της Κεντρικής Ασίας, την Κίνα και άλλες ασιατικές χώρες γενικότερα», δήλωσε ο Γκαριμπασβίλι.
Είπε επίσης ότι οι γεωργιανές αρχές εργάζονται για τον εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου και την κατασκευή ενός νέου λιμανιού.
Η περιοδεία του Σμαΐλοφ παρήγαγε πολλές άλλες επιχειρήσεις στη συνδεσιμότητα εξάλλου. Μία από τις 10 διμερείς συμφωνίες που υπέγραψε με το Αζερμπαϊτζάν θα οδηγήσει στην αύξηση του αριθμού των επιτρεπόμενων πτήσεων μεταξύ των δύο χωρών από 32 το πολύ την εβδομάδα σε 42.
Η Αστάνα λέει ότι στόχος της είναι να αυξήσει τις εξαγωγές προς το Αζερμπαϊτζάν, ώστε να φθάσει το 1 δισεκατομμύριο δολάρια στο διμερές εμπόριο, από τα 500 εκατομμύρια δολάρια που καταγράφηκαν το 2022.
Μεταξύ των συμφωνιών που συνήφθησαν στη Γεωργία ήταν και μία για την αύξηση της χωρητικότητας του πετρελαϊκού τερματικού σταθμού του Μπατούμι, ο οποίος ανήκει στο Καζακστάν και παρέχει στο καζακικό πετρέλαιο διέξοδο στην αγορά της Μαύρης Θάλασσας. Ο διάδρομος αυτός θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικό στοιχείο της στρατηγικής του Καζακστάν να μειώσει την εξάρτησή του από το ρωσικό έδαφος για την εξαγωγή του πετρελαίου του.