FNM και Alstom παρουσιάζουν το πρώτο τρένο υδρογόνου της Ιταλίας

FNM και Alstom παρουσιάζουν το πρώτο τρένο υδρογόνου της Ιταλίας
Παρασκευή, 06/10/2023 - 10:52
  • Η έκθεση Expo Ferroviaria πραγματοποιήθηκε σε συνέχεια της συμφωνίας που υπεγράφη τον Νοέμβριο του 2020 για την προμήθεια της Trenord με έξι τρένα κυψελών καυσίμου υδρογόνου με δικαίωμα προαίρεσης για επιπλέον οκτώ
  • Μετά από μια περίοδο δοκιμών, το τρένο θα τεθεί σε εμπορική λειτουργία στην πρώτη Κοιλάδα Υδρογόνου της Ιταλίας, που βρίσκεται στη Valcamonica κατά μήκος της γραμμής Brescia-Iseo-Edolo.
  • Το υδρογονοκίνητο Coradia Stream ανταποκρίνεται στον ευρωπαϊκό στόχο για την πλήρη μείωση (100%) των εκπομπών CO2 έως το 2050.

ΗFNM, ο κορυφαίος όμιλος στον τομέα της βιώσιμης κινητικότητας στη Λομβαρδία, παρουσίασε, από κοινού με τον κατασκευαστήAlstom, παγκόσμιο ηγέτη στην έξυπνη και βιώσιμη κινητικότητα, το τρένοCoradia Streamμε κινητήρα υδρογόνου, το οποίο σηματοδοτεί την έναρξη μιας νέας εποχής στις επιβατικές σιδηροδρομικές μεταφορές στην Ιταλία. Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο τηςEXPO Ferroviaria2023. Το τρένο θα τεθεί σε εμπορική λειτουργία στηValcamonicaστο διάστημα μεταξύ του τέλους του 2024 και των αρχών του 2025, κατά μήκος της μη ηλεκτροδοτούμενης γραμμήςBrescia-Iseo-EdoloτηςFERROVIENORD. Στη γραμμή αυτή η σιδηροδρομική υπηρεσία λειτουργεί από τηνTrenord, στο πλαίσιο του έργουH2iseO, το οποίο στοχεύει στη δημιουργία της πρώτης κοιλάδας υδρογόνου της Ιταλίας στην περιοχή τηςBrescia. Το υδρογονοκίνητοCoradia Streamανταποκρίνεται στον ευρωπαϊκό στόχο για την πλήρη μείωση των εκπομπώνCO2έως το 2050 και είναι το πρώτο τρένο μηδενικών άμεσων εκπομπώνCO2για την Ιταλία, εξοπλισμένο με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου, με συνολική χωρητικότητα 260 θέσεων και εμβέλεια άνω των 600 χιλιομέτρων.

Στην τελετή παρουσίασης παρευρέθηκαν ο γερουσιαστήςMatteo Salvini, αντιπρόεδρος του Υπουργικού Συμβουλίου και υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, ο γερουσιαστήςAlessandro Morelli, Υφυπουργός Επικρατείας για την Προεδρία του Υπουργικού Συμβουλίου, της Περιφέρειας Λομβαρδίας, παρόντων των δημοτικών συμβούλωνFranco Lucente(Μεταφορές και Βιώσιμη Κινητικότητα),Claudia Maria Terzi(Υποδομές και Δημόσια Έργα) καιAlessandro Spada, πρόεδρος τηςAssolombarda. Μίλησαν, επίσης, ο πρόεδρος τηςFNM Andrea Gibelli, ο πρόεδρος τηςFERROVIENORD Fulvio Caradonna, η πρόεδρος τηςTrenord Federica Santini, ο διευθύνων σύμβουλος τηςTrenordκαι γενικός διευθυντής τηςFNM Marco Piuri, ο πρόεδρος τηςAlstomγια την περιοχή της ΕυρώπηςGian Luca Erbacciκαι ο γενικός διευθυντής τηςAlstom Italyκαι πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος τηςAlstom Ferroviaria,Michele Viale. Ο Υπουργός Επιχειρηματικότητας και "Made in Italy",Adolfo Urso, μίλησε μέσω βιντεοσκοπημένου μηνύματος κατά τη διάρκεια των εγκαινίων.

Η εκδήλωση έλαβε χώρα σε συνέχεια της συμφωνίας που υπέγραψαν ηFNMκαι ηAlstomτον Νοέμβριο του 2020 για την προμήθεια έξι τρένων με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου στηνTrenord, με δικαίωμα προαίρεσης για οκτώ επιπλέον τρένα. Η εισαγωγή του τρένου υδρογόνου αποτελεί μέρος του έργουH2iseO Hydrogen Valley.

Με την υποστήριξη τηςFNM, τηςFERROVIENORDκαι τηςTrenord, τοH2iseOαποσκοπεί στην ανάπτυξη μιας οικονομικής και βιομηχανικής εφοδιαστικής αλυσίδας υδρογόνου στηValcamonica, ξεκινώντας από τον τομέα της κινητικότητας, στην έναρξη της ενεργειακής μετάβασης της περιοχής και στη συμβολή στην απαλλαγή από τον άνθρακα ενός σημαντικού μέρους των τοπικών δημόσιων μεταφορών. Πρόκειται για ένα εξαιρετικά καινοτόμο έργο, το οποίο προβλέπει, μεταξύ άλλων, την κατασκευή 3 εργοστασίων για την παραγωγή, αποθήκευση και διανομή ανανεώσιμου υδρογόνου χωρίς εκπομπέςCO2(στηνBrescia, το Ιseoκαι τοEdolo), καθώς και τη λειτουργία 40 λεωφορείων υδρογόνου σε αντικατάσταση ολόκληρου του στόλου που χρησιμοποιεί σήμερα ηFNM Autoservizi.

Οι νέοι υδρογονοκίνητοι συρμοί βασίζονται στο μοντέλο του μονώροφου τρένουCoradia StreamτηςAlstom, που απευθύνεται στην ευρωπαϊκή αγορά και παράγεται ήδη από τηνAlstomστην Ιταλία. Το υδρογονοκίνητοCoradia Streamθα διατηρήσει τα υψηλά πρότυπα άνεσης που έχουν ήδη εκτιμήσει οι επιβάτες στην ηλεκτρική του έκδοση και θα παρέχει τις ίδιες λειτουργικές επιδόσεις με τα πετρελαιοκίνητα τρένα, συμπεριλαμβανομένης της εμβέλειας. Το υδρογονοκίνητοCoradia Streamμπορεί να λειτουργήσει σε μη ηλεκτροδοτούμενες γραμμές ως υποκατάστατο των τρένων που χρησιμοποιούν ορυκτά καύσιμα προσφέροντας χαρακτηριστικά άνεσης και χαμηλού θορύβου συγκρίσιμα με άλλα ηλεκτρικά μοντέλαCoradia, με εμβέλεια άνω των 600 χιλιομέτρων.

Το τρένο δημιουργήθηκε και παράχθηκε στα εργοστάσια τηςAlstomστην Ιταλία, με τη συμμετοχή της εγκατάστασηςSaviglianoγια την ανάπτυξη, την πιστοποίηση, την παραγωγή και τις δοκιμές, της εγκατάστασηςVado Ligure για τον εξοπλισμό του βαγονιού στο οποίο είναι εγκατεστημένο το τεχνολογικά καινοτόμο τμήμα που σχετίζεται με το υδρογόνο, της εγκατάστασηςSesto San Giovanniγια τα εξαρτήματα και της εγκατάστασηςBolognaγια την ανάπτυξη του συστήματος σηματοδότησης.

M4A07543.jpg

«Η εκδήλωση αυτή αποτελεί ορόσημο στο ταξίδι που ξεκίνησε ο όμιλοςFNMτον Νοέμβριο του 2020 με τοH2iseO», εξήγησε ο πρόεδρος τηςFNM Andrea Gibelli.«Πρόκειται για ένα έργο με υψηλό βαθμό καινοτομίας, που περιλαμβάνει κοινωνικές, οικονομικές, γεωγραφικές, περιβαλλοντικές και κινητικέςδιαστάσεις, και έχει μεγάλη σημασία από πλευράς βιωσιμότητας, διότι μας επιτρέπει να χρησιμοποιήσουμε την ήδη υπάρχουσα σιδηροδρομική υποδομή θέτοντας σε λειτουργία νέους συρμούς υδρογόνου, οι οποίοι δύνανται να μειώσουν τις εκπομπές ρύπων, να συμβάλουν στην απεξάρτηση της κινητικότητας εντός της κοιλάδας από τον άνθρακα και να εξασφαλίσουν μεγαλύτερη άνεση για τους ταξιδιώτες. Επιπλέον, η δημιουργία μιας οικονομικής και βιομηχανικής περιοχής βασισμένης στο υδρογόνο, ξεκινώντας από τη σιδηροδρομική κινητικότητα, αλλά όχι μόνο, θα έχει θετικές επιπτώσεις στην οικονομία και την απασχόληση στην περιοχή».

«Η FERROVIENORD εργάζεται σκληρά για την κατασκευή των εγκαταστάσεων και των σχετικών υποδομών»,υπογράμμισεο πρόεδρος της FERROVIENORD, Fulvio Caradonna, «για την προετοιμασία της δοκιμαστικής φάσης του τρένου και της εμπορικής του λειτουργίας. Όλα πραγματοποιούνται με απόλυτη προσοχή στο θέμα της ασφάλειας και της βιωσιμότητας, και δεν θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά. Η ανάπτυξη των σχεδίων και η κατασκευή των έργων ακολουθούν αυστηρές διαδικασίες σε αυτό το πλαίσιο».

«Είμαστε υπερήφανοι που μαζί με τηνFNM παρουσιάζουμε το πρώτο υδρογονοκίνητο τρένο που πρόκειται να εισέλθει σε λειτουργία στο ιταλικό σιδηροδρομικό σύστημα. Ένα έργο που αντιπροσωπεύει σημαντικότατη πρόοδο για ολόκληρο τον σιδηροδρομικό τομέα και επιβεβαιώνει τον ρόλο της Alstom στην πρόβλεψη (στον σχεδιασμό??)και τη διαμόρφωση του μέλλοντος της κινητικότητας με νέες, ιδιαίτερα βιώσιμες λύσεις μεταφοράς», δήλωσεοMichele Viale, γενικός διευθυντής τηςAlstom Ιταλίας και πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος τηςAlstom Ferroviaria.«Το τρένο υδρογόνου θα είναι ο πρωταγωνιστής της πρώτης κοιλάδας υδρογόνου της Ιταλίας, που βρίσκεται στηValcamonica κατά μήκος της μη ηλεκτροδοτούμενης γραμμήςBrescia-Iseo-Edolo, και θα αντικαταστήσει τα σημερινά τρένα ντίζελ».

«Η κινητικότητα βαρέων οχημάτων είναι ο πρώτος τομέας εφαρμογής του υδρογόνου», σχολίασεοMarco Piuri, διευθύνων σύμβουλος τηςTrenord και γενικός διευθυντής τηςFNM.«Η εγκαινίαση της χρήσης αυτής της τεχνολογίας σε έναν τομέα που συνδέει, κατ' επάγγελμα, σημαίνει ότι η αξία της δεν θα αξιοποιηθεί μόνο στο μεμονωμένο έργο, αλλά θα εξαπλωθεί και σε άλλους τομείς. Σκέφτομαι τις βιομηχανίες και τις υπηρεσίες που μπορούν να προσεγγιστούν από το δίκτυο υδρογόνου. Αυτό είναι που επιδιώκουμε να επιτύχουμε με τοH2iseO: θέλουμε να είναι επεκτάσιμο, πέρα από τη σιδηροδρομική κινητικότητα και την κινητικότητα με λεωφορεία. Μόνο αυτό θα μας επιτρέψει να δημιουργήσουμε πραγματικά μια κοιλάδα υδρογόνου. Το H2iseOείναι ένα μόνο βήμα σε ένα γενικότερο ταξίδι: τα τελευταία χρόνια, ανανεώνουμε σταδιακά τον στόλο στη Valcamonica, μεταβαίνοντας από τα παλιά πετρελαιοκίνητα βαγόνια στα πιο σύγχροναATR, τα οποία έχουν καλύτερες επιδόσεις και λιγότερους ρύπους, και τελικά στο υδρογόνο. Τι σημαίνει αυτό; Ότι θα περνάμε μέσα από μικρά χωριά απελευθερώνοντας υδρατμούς αντί για τον μαύρο καπνό που υπήρχε πριν από λίγα χρόνια.».

ΗFederica Santini, πρόεδρος τηςTrenord, δήλωσε:«Η βιωσιμότητα είναι ο στόχος μας και η πορεία που ακολουθούμε. Το τρένο που κινείται με υδρογόνο είναι ένα ουσιαστικό κομμάτι αυτής της πορείας που οικοδομείται στην καθημερινή πρόοδο τηςTrenord. Το να είμαστε βιώσιμοι για εμάς σημαίνει να χρησιμοποιούμε μια διαδικασία συνεργατικής καινοτομίας, η οποία μοιράζεται με τα διάφορα δεδομένα του πολύπλοκου οικοσυστήματός μας, για να αναπτύξουμε ολοκληρωμένα έργα που αναπτύσσουν την εταιρική κουλτούρα, χαρακτηρίζουν τις βιομηχανικές διαδικασίες και θεμελιώνουν λύσεις που είναι συμβατές με την προστασία του περιβάλλοντος, την εξοικονόμηση ενέργειας και τη χρήση της τεχνολογίας για την εξυπηρέτηση των πολιτών. Το τρένο υδρογόνου -μαζί με περισσότερα από 200 νέα τρένα και την ψηφιοποίηση των συστημάτων πωλήσεων- γίνεται σήμερα ο πρωταγωνιστής αυτής της ιδανικής γραμμής εταιρικής ανάπτυξης που εξυπηρετεί, πρωτίστως, τη βιώσιμη ζωή των πελατών-ταξιδιωτών μας.»

ΗAlstomείναι προμηθευτής και συντηρητής του ομίλουFNMγια περισσότερα από 15 χρόνια. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ηAlstomέχει συμβάλει στη λειτουργία και συντήρηση περισσότερων από 100 μονώροφων τρένωνEMU, συμπεριλαμβανομένων 60 μονάδωνCoradia Streamκαι 90 μηχανώνE464.

M4A07609_1.jpg

ΠΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΤΟ ΤΡΕΝΟ ΥΔΡΟΓΟΝΟΥ

Το ενδιάμεσο σιδηροδρομικό βαγόνι που ονομάζεται "Power Car", στο οποίο βρίσκεται η καρδιά της τεχνολογίας υδρογόνου, είναι η κύρια πηγή ενέργειας. Η ενέργεια παρέχεται από τον συνδυασμό υδρογόνου (αποθηκευμένου σε δεξαμενές) με οξυγόνο από τον εξωτερικό αέρα, χωρίς να εκπέμπεταιCO2 στην ατμόσφαιρα. Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου υψηλής απόδοσης αποθηκεύουν την ενέργεια, η οποία αργότερα αξιοποιείται κατά τις φάσεις επιτάχυνσης για να υποστηρίξει τη δράση των κυψελών υδρογόνου και να εξασφαλίσει οικονομία καυσίμου.