Φθηνότερα αναμένεται να γίνουν μεσοπρόθεσμα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά και τα συστήματα αποθήκευσης ενέργειας για ΑΠΕ. Ο λόγος είναι η αισθητή πτώση στις τιμές των μπαταριών λιθίου. Η τιμή spot του ανθρακικού λιθίου ποιότητας μπαταρίας είναι στα 23.000 δολάρια, μειωμένη κατά 80% από τις αρχές του χρόνου.
Η πτώση των τιμών του λιθίου συνέπεσε με την επιβράδυνση της ανάπτυξης στην αγορά ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας, καθώς οι καταναλωτικές δαπάνες μειώθηκαν μετά από τρία χρόνια πανδημικών περιορισμών και μετά τη λήξη της κρατικής επιδότησης για αγορές ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Πιέσεις στις τιμές προήλθαν και από την ανακάλυψή νέου κοιτάσματος με πάνω από 120 εκατομμύρια τόνους λιθίου στα σύνορα της Νεβάδα με την πολιτεία του Ορεγκον στις ΗΠΑ. Πρόκειται για μια τεράστια ποσότητα λιθίου που φαίνεται να έχει σχηματιστεί κατά την έκρηξη ενός ηφαιστείου πριν από περίπου 16 εκατομμύρια χρόνια. Το κοίτασμα αυτό είναι περίπου δωδεκαπλάσιο από εκείνο της Βολιβίας, στο οροπέδιο των Άνδεων, σε υψόμετρο 4.000 μέτρων, που θεωρείται το μεγαλύτερο στον κόσμο.
Αναμένονται πιο φτηνά ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Καθώς η πτώση των τιμών των πρώτων υλών διέρχεται από τη βιομηχανική αλυσίδα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι πιθανό να μειώσουν περαιτέρω τις τιμές για να τονώσουν τις πωλήσεις. Οι κατασκευαστές ανέκαθεν ισχυρίζονταν ότι η υψηλή τιμή των ηλεκτροκίνητων αυτοκίνητων οφείλεται κατά κύριο λόγο στην υψηλή τιμή των μπαταριών.
Οι ανάγκες ηλεκτροδότησης για τα ηλεκτροκίνητα οχήματα του πλανήτη θα ανέλθουν σε 2.700 γιγαβατώρες ως το 2030. Και αυτή είναι μετριοπαθής εκτίμηση. Αν υλοποιηθούν τα σχέδια για την κατασκευή συνολικά 282 νέων γιγαντο-εργοστασίων μπαταριών παγκοσμίως, ως το 2031 η παγκόσμια δυνατότητα ηλεκτροδότησης EV θα φτάσει στις 5.800 γιγαβατώρες.
Ποιοι ευνοούνται περισσότερο από την πτώση στην τιμή του ανθρακικού λιθίου; Οι μεγάλες ασιατικές βιομηχανίες του κλάδου. Σήμερα την αγορά κυριαρχούν έξι γίγαντες των μπαταριών, οι κινεζικές BYD και CATL, οι νοτιοκορεατικές IG, Samsung και SK INNOVATION και η ιαπωνική Panasonic.