Το κείμενο αυτό, το οποίο πρόκειται να δοθεί σήμερα στη δημοσιότητα, προβλέπει κυρίως «ενδεικτικούς» (συνεπώς μη υποχρεωτικούς) στόχους για τη μείωση των ρυπογόνων εκπομπών κατά τουλάχιστον 20%, αλλά με στόχο τη μείωση κατά 30% μέχρι το 2030, και κατά τουλάχιστον 70%, αλλά με στόχο το 80% μέχρι το 2040, σε σύγκριση με το 2008.
Η συμφωνία πρόκειται να δημοσιοποιηθεί σήμερα, έπειτα από μια εβδομάδα συνομιλιών της Επιτροπής Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος στο Λονδίνο, στην έδρα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού, στις οποίες συμμετείχαν περίπου 100 χώρες.
Μη κυβερνητικές οργανώσεις εκτιμούν ήδη πως ο συμβιβασμός είναι απογοητευτικός σε σύγκριση με τους στόχους που είχαν πολυάριθμες χώρες πριν από τη συνάντηση, και ανεπαρκής για να βάλει τον τομέα σε πορεία προς μια μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα που να ευθυγραμμίζεται με τη συμφωνία του Παρισιού του 2015.
Το 2018, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός είχε αναθέσει στους μεταφορείς το στόχο να μειώσουν τις εκπομπές τους διοξειδίου του άνθρακα κατά 50% το 2050 σε σύγκριση με το 2008.
Όμως η Ευρωπαϊκή Ένωση ζητούσε στη διάρκεια των διαπραγματεύσεων αυτής της εβδομάδας ένα πιο φιλόδοξο στόχο μηδενικών καθαρών εκπομπών το 2050 με δύο ενδιάμεσα στάδια: μείωση κατά 29% το 2030 και κατά 83% το 2040.
Τα νησιωτικά κράτη του Ειρηνικού, που απειλούνται ιδιαίτερα από την άνοδο της θερμοκρασίας, ήθελαν ακόμη πιο φιλόδοξους στόχους και υποστηρίζονταν από τις ΗΠΑ και τον Καναδά: -96% μέχρι το 2040.
Αντιθέτως, αριθμός μεγάλων εξαγωγέων, όπως η Κίνα, η Βραζιλία και η Αργεντινή, μεταξύ άλλων, υποστήριξαν πως οι υπερβολικά αυστηροί στόχοι θα ωφελούσαν τις πλούσιες χώρες σε βάρος των αναπτυσσόμενων χωρών.
Αντιτάχθηκαν κυρίως στο σχέδιο για ένα φόρο άνθρακα, που υποστηριζόταν από τον γάλλο πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν και από επιχειρήσεις όπως ο γίγαντας των θαλάσσιων μεταφορών Maersk.
Το ενδεχόμενο να επιβληθεί ένας φόρος δεν περιλαμβάνεται πλέον στο σχέδιο συμφωνίας.
Τα 100.000 πλοία του τομέα μεταφέρουν το 90% των εμπορευμάτων στον κόσμο και ευθύνονται για σχεδόν το 3% των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, σύμφωνα με τον ΟΗΕ.
«Το επίπεδο της φιλοδοξίας της συμφωνίας είναι πολύ κατώτερο αυτού που είναι απαραίτητο για να παραμείνει η άνοδος της θερμοκρασίας στον πλανήτη κάτω από τον 1,5 βαθμό Κελσίου και η διατύπωση του κειμένου είναι αόριστη και το κείμενο δεν έχει υποχρεωτικό χαρακτήρα», υπογράμμισε η μκο Clean Shipping Coalition.