«Η κυβέρνηση της ΝΔ, κατά την προσφιλή της τακτική, καταθέτει τελευταία στιγμή άσχετες με το νομοσχέδιο τροπολογίες με κορυφαίες, την τροπολογία που έχει ως στόχο να μειώσει τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων που θα φορολογηθούν, καθώς και τη ρύθμιση για την τάχατες κατάργηση των παρεκκλίσεων στην εκτός σχεδίου δόμηση που μπήκε σε νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας χωρίς να συμπεριληφθεί στη διαβούλευση», δήλωσε ο τομεάρχης Περιβάλλοντος και Ενέργειας και βουλευτής Β’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος, στην αρχή της ομιλίας του επί του νομοσχεδίου του Υπουργείου Υγείας στην Ολομέλεια της Βουλής.
Για την περιβόητη, όπως τη χαρακτήρισε, τροπολογία για την έκτακτη εισφορά διυλιστηρίων και το επίδομα σίτισης των πολιτών, είπε: «Πού φτάσαμε αλήθεια, επί κυβέρνησης Μητσοτάκη, και ενώ η ανάπτυξη καλπάζει σύμφωνα με τον Υπουργό Ανάπτυξης, να δίνει η κυβέρνηση επίδομα σίτισης!!! Οι ρυθμίσεις δε για τη φορολόγηση των υπερκερδών των διυλιστηρίων έχουν ως μοναδικό στόχο να μειώσουν το ποσό που θα επιστραφεί στους πολίτες. Πρόκειται για μία υποχρέωση που απορρέει από τον Κανονισμό 2022/1854, με την υποχρέωση να ενσωματωθεί στην εθνική νομοθεσία έως την 31/12/2022. Άρα η κυβέρνηση εκτίθεται και γιατί έχει καθυστερήσει τη φορολόγηση των υπερκερδών των διυλιστηρίων που γίνεται αφού έχει γίνει γνωστό ότι τα κέρδη στα 2 διυλιστήρια της χώρας έχουν φτάσει στα 2,4 δισ. ευρώ μόνο για το πρώτο 9μηνο του 2022!».
Στάθηκε ειδικότερα στους τρόπους με τους οποίους η κυβέρνηση μειώνει το προς φορολόγηση ποσό: «Πρώτον, η κυβέρνηση επιλέγει το 33%, και όχι το 90%, που είναι το χαμηλότερο ποσοστό που προβλέπει ο Κανονισμός για τη φορολόγηση υπερκερδών των διυλιστηρίων. Δεύτερον, σκόπιμα δεν επεκτείνει την έκτακτη εισφορά και στο 2023 ενώ οφείλει με βάση τον Κανονισμό, γιατί έχει σκοπό να γλιτώσει τα διυλιστήρια από επιβολή έκτακτης εισφοράς και για το 2023. Δεν στέλνει δηλαδή μήνυμα για να μειωθούν τα υπερκέρδη και άρα οι τιμές καυσίμων το 2023, αλλά, πρακτικά η κυβέρνηση λέει «συνεχίστε το πάρτι ακρίβειας». Τρίτον, κάνει ένα φορολογικό «ρουσφέτι» αφού προβλέπει πως η έκτακτη εισφορά μπορεί να εκπίπτει της επιβολής φόρου εισοδήματος ως δαπάνη, ενώ ο Κανονισμός της ΕΕ προβλέπει ξεκάθαρα ότι είναι έκτακτος φόρος. Τρίτον, σε αντίθεση με τις προβλέψεις του Κανονισμού, δεν προβλέπει ποια θα είναι η αξιοποίηση των εσόδων από την έκτακτη εισφορά των διυλιστηρίων για τη μείωση του ενεργειακού κόστους. Το επίδομα σίτισης τέλος, θα χρηματοδοτηθεί από τον προϋπολογισμό, και όχι από τη φορολογία των διυλιστηρίων όπως λανθασμένα και πρόχειρα είπε ο κος Μητσοτάκης το περασμένο Σάββατο κατά τη συζήτηση του προϋπολογισμού».
Εξέφρασε αμφιβολίες για το τελικό ποσό που θα φορολογήσει η κυβέρνηση διότι, θέτει ως προϋπόθεση ο τζίρος στον κλάδο διύλισης να είναι τουλάχιστον του 75% επί των ακαθάριστων εσόδων του 2022, κάτι που δημιουργεί πολλά ερωτηματικά για το αν θα πληρώσουν τελικά τα διυλιστήρια.
«Τα μαγειρεύετε να τη γλιτώσουν τα διυλιστήρια και να την πληρώσουν οι καταναλωτές. Δεν θέλουμε να πιστέψουμε ότι ο κ. Σκρέκας πήγε τόσες φορές στις Βρυξέλλες για να διαπραγματευτεί πώς τα διυλιστήρια θα αποφύγουν την έκτακτη εισφορά και ότι η κυβέρνηση διαπραγματεύτηκε υπέρ των εταιρειών και όχι υπέρ των πολιτών».
Ο Σ. Φάμελλος παρουσίασε την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ για τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων: «Προτείνουμε φορολόγηση των άδικων υπερκερδών των διυλιστηρίων με συντελεστή 90% και για το 2022 και για το 2023. Για το 2022, βάσει της ευρωπαϊκής μεθοδολογίας, αναμένεται τα υπερκέρδη να φτάνουν στα 2,6 δισ. ευρώ, εφόσον είναι ήδη 2 δισ. ευρώ στο 9μηνο. Εμείς λοιπόν θέλουμε να επιστραφούν στους καταναλωτές 2,34 δισ. ευρώ, το 90% των άδικων υπερκερδών που αρνείται ο κ. Μητσοτάκης. Να ισχύσει το ίδιο και για το 2023, για να δοθεί μήνυμα ότι τα υπερκέρδη εις βάρος των πολιτών δεν είναι ανεκτά ούτε αποδεκτά και δεσμευόμαστε ότι αυτό θα συμβεί με τη νέα προοδευτική κυβέρνηση με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ».
Για τη ρύθμιση της εκτός σχεδίου δόμησης σχολίασε ότι:
«Η κυβέρνηση νομιμοποιεί αναδρομικά ελλιπείς αιτήσεις δόμησης για διάστημα δέκα (10) μηνών, ώστε να δομηθούν με παρεκκλίσεις ή να παραμείνουν αυθαίρετα κτίσματα και μη ολοκληρωμένοι οικοδομικοί σκελετοί. Αυτό όμως που μεθοδεύει επί της ουσίας, είναι η απώλεια περιουσίας μικροϊδιοκτητών υπέρ των μεγάλων συμφερόντων. Των συμφερόντων που θα αρπάξουν κοψοχρονιά τις μικρές ιδιοκτησίες για να κάνουν επενδύσεις σε μεγάλα οικόπεδα– τι ειρωνεία - με παρέκκλιση εκτός σχεδίου!! Και η απόλυτη υποκρισία της ΝΔ είναι ότι σε κάποιους λέει ότι καταργεί και σε άλλους ότι παρατείνει την εκτός σχεδίου δόμηση».
Σημείωσε πως η κυβέρνηση ΝΔ έχει αφήσει μετέωρο τον πολεοδομικό σχεδιασμό, αφού, εδώ και 3,5 χρόνια, δεν έχει υπογραφεί σύμβαση ούτε για ένα Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο (ΤΠΣ) παρά τις πομπώδεις εξαγγελίες της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Ο Σ. Φάμελλος αναφέρθηκε τέλος, στην τροπολογία που κατέθεσε ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και είναι και η δική του πρόταση για την κατάργηση των παρεκκλίσεων στην εκτός σχεδίου δόμησης, ώστε να συνδεθεί με την ολοκλήρωση του πολεοδομικού σχεδιασμού πρώτου επιπέδου, δηλαδή των δήμων, για να υπάρχουν ξεκάθαροι κανόνες και όροι για όλους και ισότιμη μεταχείριση όλων αλλά και προστασία του φυσικού και του δομημένου περιβάλλοντος. «Με ισοτιμία και διαφάνεια, χωρίς εξαιρέσεις και τροποποιήσεις με βάση τα μεγέθη των τεμαχίων και τις χρήσεις γης και χωρίς φωτογραφικές και αποσπασματικές ρυθμίσεις. Αυτή τη στρατηγική που υλοποιούσαμε και την κυβερνητική περίοδο 2015-2019».