Στο κείμενο της ερώτηση αναφέρεται: Εδώ και ενάμιση χρόνο, η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχει επιλέξει να επιδοτεί την ακρίβεια στο ρεύμα με χρήματα των πολιτών και των καταναλωτών, χωρίς να γίνεται καμιά προσπάθεια να μειωθούν οι τιμές ρεύματος, οι οποίες αντίθετα έχουν πολλαπλασιαστεί από τον Αύγουστο του 2022 και μετά, ύστερα από την δήθεν κατάργηση, για επικοινωνιακούς λόγους, της ρήτρας Μητσοτάκη.
Ωστόσο, και σε ό,τι αφορά το σχεδιασμό των επιδοτήσεων της ακρίβειας στα οικιακά τιμολόγια, η κυβέρνηση έχει υπάρξει πρόχειρη, ανεπαρκής και αναποτελεσματική. Εκτός από το πρόβλημα της επιβάρυνσης των καταναλωτών λόγω της μη έγκαιρης καταμέτρησης καταναλώσεων, το οποίο έχει επισημανθεί στην υπ’ αριθμ. 7259/09.09.2022 ερώτηση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, η εισαγωγή της κλιμακωτής μείωσης της επιδότησης στα οικιακά τιμολόγια από τον Οκτώβριο του 2022, δημιουργεί σοβαρά ζητήματα σε συγκεκριμένες ομάδες καταναλωτών. Ιδιαίτερη αναφορά στην ερώτηση αυτή γίνεται στα νοικοκυριά εκτός Κοινωνικού Οικιακού Τιμολογίου που χρησιμοποιούν θερμοσυσσωρευτές για τη θέρμανσή τους, καθώς, στην περίπτωση αυτή, η κατανάλωση φτάνει έως και τις 6000-7000 kWh κατά τη χειμερινή περίοδο, υπερβαίνοντας κατά πολύ το μηνιαίο όριο των 500 kWh ανά μήνα (ή 2000 kWh ανά τετράμηνο), πέραν του οποίου μειώνεται η επιδότηση μέσω του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης.
Συγκεκριμένα, και χρησιμοποιώντας ως βάση την τιμολογιακή πολιτική της ΔΕΗ, προκύπτει ότι για κατανάλωση μεταξύ 500 και 1000 kWh/μήνα υπάρχει επιβάρυνση των νυχτερινών τιμολογίων κατά 42%. Επιπλέον, για μέση μηνιαία κατανάλωση άνω των 1000 kWh, όπου θεωρητικά εμπίπτουν οι καταναλωτές με θερμοσυσσώρευση, η επιβάρυνση ανέρχεται στο 120% σε σχέση με την πρώτη κλίμακα. Το μέτρο της επιπλέον επιδότησης εφόσον επιτευχθεί μείωση της κατανάλωσης 15% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο είναι αφενός ανεπαρκές γιατί και πάλι οι εν λόγω καταναλωτές θα λαμβάνουν χαμηλότερη μοναδιαία επιδότηση, καθώς θα εξακολουθούν να εμπίπτουν στην τρίτη κλίμακα, αφετέρου επειδή η απόδοση του μέτρου εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις θερμοκρασιακές συνθήκες και όχι από τις καλές πρακτικές των καταναλωτών.
Γίνεται επομένως φανερό ότι το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας δεν έλαβε υπόψη του τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης ομάδας καταναλωτών, όταν θα μπορούσε να ενεργοποιήσει, ειδικά για τους καταναλωτές που χρησιμοποιούν θερμοσυσσωρευτές την εξαίρεση του νυκτερινού τιμολογίου από την τρίτη κλίμακα κατανάλωσης, ή την εφαρμογή της κλιμακωτής επιδότησης χωριστά στους δύο μετρητές, ημερήσιας και νυκτερινής κατανάλωσης αντί για τη συνολική κατανάλωση.
Σημειώνεται τέλος ότι η εγκατάσταση θερμοσυσσωρευτών τη δεκαετία του 1980 έγινε με υπόδειξη και κίνητρα της Πολιτείας. Η αντικατάσταση του συγκεκριμένου συστήματος θέρμανσης με τα συνήθη συστήματα θέρμανσης κυκλώματος θερμού ύδατος εκτός από δυστοπική για το διαμέρισμα, είναι επίσης και ιδιαίτερα πολυδάπανη, με αποτέλεσμα η χρήση εναλλακτικών τρόπων θέρμανσης να μην είναι ευχερής, ειδικά στις παρούσες συνθήκες.
Με βάση τα παραπάνω,
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
1. Σκοπεύει να εξετάσει ειδικό σχήμα επιδότησης για τους καταναλωτές που χρησιμοποιούν θερμοσυσσωρευτές για τη θέρμανσή τους;
2. Σκοπεύει να παρέμβει αναδρομικά στο ύψος των επιδοτήσεων που διατίθενται για τους οικιακούς καταναλωτές της εν λόγω κατηγορίας;
3. Υπάρχει πρόθεση σχεδιασμού ειδικών χρηματοδοτικών εργαλείων για την αντικατάσταση των θερμοσυσσωρευτών με άλλα συστήματα θέρμανσης, και ιδίως με αντλίες θερμότητας;