Με το νόμο 4602/09.03.2019 και το νόμο 4643/03.12.2019 προβλέφθηκε ο διαχωρισμός της ΔΕΠΑ Α.Ε. σε ΔΕΠΑ Εμπορίας, ΔΕΠΑ Διεθνών και ΔΕΠΑ Υποδομών και η πώληση εταιρειών.
Με αέρα στα πανιά μετόχων και εργοδοτών τη διαχρονική αντεργατική μεθόδευση της διευρυμένης εργολαβοποίησης, τον αντεργατικό νόμο «Χατζηδάκη» και όσους έχουν προηγηθεί, το διαχωρισμό της ΔΕΠΑ και τις ιδιωτικοποιήσεις στα πλαίσια της απελευθέρωσης και της πράσινης μετάβασης, έχει στρωθεί το έδαφος για απολύσεις και ισοπέδωση των εργασιακών δικαιωμάτων.
Ήδη, την 1/9/2022 και σε συνέχεια ψήφισης του νόμου 4951/04.07.2022, με τον οποίο δόθηκαν επιπλέον διευκολύνσεις προς τους υποψήφιους «επενδυτές», ολοκληρώθηκε η πώληση της διαχωρισμένης ΔΕΠΑ Υποδομών και θυγατρικών στην Italgas.
Στις 31/1/2023, η ΔΕΠΑ Υποδομών προχώρησε παράνομα, αναιτιολόγητα και καταχρηστικά στις απολύσεις 7 εργαζομένων, ειδικότερα σε εταιρείες υποστήριξης (εργολάβους) της ΔΕΠΑ Υποδομών, την Χατζηγεωργίου & Συνεργάτες Α.Ε. και την Meccanica Α.Ε. με το αντεργατικό πρόσχημα της μη ανανέωσης συμβάσεων ορισμένου χρόνου εργαζομένων, που καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες της επιχείρησης. Οι εργαζόμενοι εργάζονταν ανελλιπώς και ανταποκρινόμενοι στις απαιτήσεις της εργασίας τους στην εταιρεία ΔΕΠΑ Α.Ε. και στη συνέχεια στη ΔΕΠΑ Υποδομών Α.Ε. και θυγατρικές, κάποιοι από αυτούς ακόμα και για 15 και 20 χρόνια. Οι 7 απολύσεις εργαζομένων, 2 εκ των οποίων εκλεγμένοι συνδικαλιστές στη ΔΕΠΑ Υποδομών, αποτελεί ξεκάθαρη επίθεση που εξαπολύει η Italgas, εκμεταλλευόμενη τα προηγούμενα στάδια αντεργατικών επιθέσεων απέναντι στους εργαζόμενους της ΔΕΠΑ σε όλα τα επίπεδα και το συνδικαλιστικό.
ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι κ. Υπουργοί σε τι ενέργειες θα προβούν ώστε:
- Η Italgas να ανακαλέσει τις επτά (7) παράνομες και καταχρηστικές απολύσεις στη ΔΕΠΑ Υποδομών, τις οποίες υλοποιεί απροειδοποίητα, αιφνιδιαστικά και παράνομα με απώτερο στόχο να χτυπήσει τα δικαιώματα του συνόλου των εργαζομένων στη ΔΕΠΑ Υποδομών για να αυξήσει τα περιθώρια κέρδους της, που είναι ήδη τεράστια μέσω των έτοιμων δικτύων διανομής, των ρυθμιζόμενων κεφαλαιακών αποδόσεων (που διαχρονικά έχουν εκτινάξει τα τέλη διανομής σε βάρος του λαϊκού νοικοκυριού), τα διασφαλισμένα συγχρηματοδοτούμενα έργα επεκτάσεων δικτύων διανομής φυσικού αερίου αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ, τον προνομιακό δανεισμό. Για τα προβλήματα με τις εργασιακές σχέσεις στη ΔΕΠΑ Υποδομών σχετική και η Αναφορά μας στις 25/2/2019 για τη ΔΕΔΑ (πρώην θυγατρική ΔΕΠΑ, νυν ΔΕΠΑ Υποδομών).
- Η ΔΕΠΑ Υποδομών, ΔΕΠΑ Εμπορίας και ΔΕΠΑ Διεθνών να απορροφήσουν τους εργαζόμενους σε εργολάβους με απευθείας εργασιακή σχέση αορίστου χρόνου, πλήρη και ισότιμα δικαιώματα. Σειρά συμβάσεων λήγουν, όπως ενδεικτικά 100 και πλέον εργαζομένων στη ΔΕΔΑ (ΔΕΠΑ Υποδομών) στις 28/2/2023.
- Να προβλεφθεί προστασία των ΣΣΕ και όλων των δικαιωμάτων των εργαζομένων, προστασία από απόλυση για όλο τον εργάσιμο βίο και επιπλέον αποζημιώσεις σύμφωνα και με την πρόταση τροπολογίας που καταθέσαμε κατά τη συζήτηση του νόμου 4643/03.12.2019, που αρνηθήκατε να θέσετε σε συζήτηση και ψηφοφορία. Αναφέρουμε ενδεικτικά ότι η ΣΣΕ της ΔΕΠΑ διαχρονικά δεν εφαρμόζονταν στις εταιρείες που συστήνονταν με τους διάφορους μετασχηματισμούς και πλέον αφορά ελάχιστους εργαζόμενους. Να αποκατασταθεί η καταβολή των επιδομάτων αδείας και δώρων που κόπηκαν με τους μνημονιακούς νόμους σε όσους υπάγονται στην συγκεκριμένη ΣΣΕ.
- Να γίνουν προσλήψεις στους δύο σταθμούς CNG ΣΑΛΦΑ της ΔΕΠΑ Εμπορίας, όπου λόγω της υποστελέχωσης ανακύπτουν πολύ σοβαρά ζητήματα ασφάλειας. Στους σταθμούς CNG ΣΑΛΦΑ, όπως και αλλού, η «εργολαβοποίηση» έχει φτάσει στο 100%. Προκαλεί οργή το γεγονός ότι προκειμένου η ΔΕΠΑ Εμπορίας να μην κάνει τις αναγκαίες προσλήψεις προέβη σε καταχρηστική άσκηση του διευθυντικού δικαιώματος, που παράνομα, αυθαίρετα και καταχρηστικά έχει μεταβιβάσει στον εαυτό της έναντι των εργαζομένων σε εργολάβο παροχής υπηρεσιών και άλλαξε τις οδηγίες. Από τον Οκτώβριο του 2021 ο οπτικοακουστικός έλεγχος των συμπιεστών που προβλέπονταν εδώ και περισσότερα από 10 χρόνια να γίνεται μία (1) φορά ανά μία (1) ώρα, από το 2021 γίνεται μία (1) φορά στην αλλαγή της βάρδιας. Επιπλέον από τον Οκτώβριο 2018 και στα πλαίσια των οδηγιών της ΔΕΠΑ, που αναθεωρεί κατά το δοκούν και χειροτερεύουν ως προς την περιοδικότητα των ελέγχων, η ΔΕΠΑ έχει μεταβιβάσει μονομερώς, αυθαίρετα και καταχρηστικά τις ευθύνες σε περίπτωση συμβάντος στους βαρδιούχους χειριστές πεδίου και οθόνης. Γινόμαστε ιδιαίτερα αναλυτικοί διότι πρέπει επιτέλους το πρόβλημα να λυθεί. Για τα προβλήματα στους σταθμούς ΣΑΛΦΑ της ΔΕΠΑ Εμπορίας (πρώην ΔΕΠΑ) σχετική και η Αναφορά μας στις 25/2/2019.
Οι Βουλευτές
Κατσώτης Χρήστος
Γκιόκας Γιάννης
Κανέλλη Λιάνα
Καραθανασόπουλος Νίκος
Μανωλάκου Διαμάντω
Παφίλης Θανάσης
Στολτίδης Λεωνίδας