«Φέρνετε τρία νομοσχέδια του ΥΠΕΝ ενσωματωμένα σε ένα, σε μία τραγική συγκυρία για τη χώρα, που δείχνει ότι το επιτελικό κράτος σας, καταρρέει από κάθε μεριά. Αυτό είναι εμφανές και σε αυτό το νομοσχέδιο (ν/σ), όπου η δημόσια διαβούλευση σε ένα από τα ν/σ κράτησε μόλις τέσσερις μέρες, από τις οποίες δύο ήταν σαββατοκύριακο και μια αργία. Μας έχετε συνηθίσει στον απόλυτα συγκεντρωτικό τρόπο διακυβέρνησης με έλλειψη συμμετοχής και διαλόγου, όπως για παράδειγμα στην απολιγνιτοποίηση, το σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και ένα σωρό άλλα ν/σ.
Φέρνετε προεκλογικές εξυπηρετήσεις, φωτογραφικές ρυθμίσεις, ακόμα και με αντι- περιβαλλοντικό χαρακτήρα, διορθώσεις λαθών με νέα λάθη και νέες άδικες ρυθμίσεις για τους πολλούς και ευνοϊκές για τους λίγους.
Εδώ και τέσσερα χρόνια πήρατε άριστα σε πράσινες εξαγγελίες, κενές όμως περιεχομένου. Στοχεύσατε στις ιδιωτικοποιήσεις εταιρειών (ΔΕΗ, ΔΕΠΑ) και στα δίκτυα του δημοσίου. Στην προστασία των υπερκερδών των ενεργειακών εταιρειών. Στην επιδότηση της αισχροκέρδειας των παρόχων ενέργειας με χρήματα των φορολογουμένων. Στην υπονόμευση των ενεργειακών κοινοτήτων. Στο μοίρασμα του διαθέσιμου ηλεκτρικού χώρου σε τρεις - τέσσερις μεγάλους παίκτες, με την κατάργηση της θεμελιώδους αρχής της χρονικής προτεραιότητας στις συνδέσεις έργων ΑΠΕ. Στην υπονόμευση της αυτοκατανάλωσης και της αυτοπαραγωγής. Στην αντικατάσταση του λιγνίτη, από το φυσικό αέριο. Στην έλλειψη σχεδιασμού για τη βίαιη και κοινωνικά άδικη απολιγνητοποίηση χωρίς κανένα σχέδιο για την Πτολεμαΐδα 5.Στην προώθηση της μετάβασης προς όφελος των μεγάλων παικτών και όχι στη διάχυση του οφέλους στις τοπικές κοινωνίες.
Προεκλογικά η κυβέρνηση προσποιείται ότι προσπαθεί να λύσει τα προβλήματα που έχει ξεχάσει εδώ και τέσσερα χρόνια».
Η κ. Πέρκα ξεκίνησε από την ενότητα β΄ του ν/σ, «πρόκειται για μια καθυστερημένη και στρεβλή ενσωμάτωση των οδηγιών της ΕΕ.Και ενώ η κυβέρνηση τόσα χρόνια δεν έκανε καμία επένδυση στις υποδομές, έρχεται τώρα και περιορίζει την ενέργεια από τις ΑΠΕ.
Το σχέδιο RepowerEU συνοδευόταν μεταξύ άλλων, από τη στρατηγική της ηλιακής ενέργειας και τον ρόλο των Ενεργειακών Κοινοτήτων (ΕΚΟΙΝ), σύσταση για την επιτάχυνση των ΑΠΕ και πρόταση τροποποίησης της οδηγίας για τις ΑΠΕ, την οποία εμείς τώρα ενσωματώνουμε με καθυστέρηση, ενώ τελεί ήδη υπό τροποποίηση. Η Οδηγία για τις ΑΠΕ βρίσκεται στη φάση της τριλογίας των Θεσμικών Οργάνων της ΕΕ, δηλαδή στις τριμερείς συνομιλίες μεταξύ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, της Επιτροπής και του συμβούλιου των Υπουργών, προκειμένου να συμπεριλάβει τους στόχους του Fitfor 55 και του RepowerEU, και αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στον Μάρτιο.
Η ενεργειακή πολιτική της Νέας Δημοκρατίας δεν συνάδει με τους στόχους της ευρωπαϊκής πράσινης συμφωνίας, του fitfor 55, και του RepowerEU, που αποσκοπούν στην κλιματική ουδετερότητα και την αντιμετώπιση της ενεργειακής κρίσης. Πρόκειται για τυπική και όχι ουσιαστική ενσωμάτωση και βέβαια δεν συνάδει και με το στόχο του 2030, ώστε το ποσοστό των ΑΠΕ στην ηλεκτροπαραγωγή να ανέρχεται στο 45%.
Για την εφαρμογή ενεργειακού συμψηφισμού και εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού από αυτοκαταναλωτές, η Κυβέρνηση επιβάλλει περιορισμούς στην ανάπτυξη αυτοπαραγωγής/ αυτοκατανάλωσης από συστήματα ΑΠΕ για τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού και δημοσίου δικαίου και αγροτικές εκμεταλλεύσεις στα 100 KW και 10 KW σε σπίτια. Συγχρόνως δεν εξασφαλίζει την εφαρμογή του εικονικού ενεργειακού συμψηφισμού για μικρομεσαίες επιχειρήσεις και νομικά πρόσωπα με κερδοσκοπικό χαρακτήρα. Επιχειρεί δηλαδή να περιορίσει σαφώς την αυτοπαραγωγή -αυτοκατανάλωση και τις ΕΚΟΙΝ σε χαμηλά επίπεδα, ώστε να έχουν προφανώς μεγαλύτερο χώρο οι μεγάλες ενεργειακές επιχειρήσεις. Έτσι η ΝΔ απαντάει ευθέως στο ερώτημα, ποιον θα ωφελήσει η Πράσινη Μετάβαση.
Απάντησε στον κ. Σκρέκα αναφορικά με την πορεία των ΑΠΕ, «Μας κάνετε κριτική για τις ΑΠΕ, ενώ έχετε δημιουργήσει τη μεγαλύτερη φούσκα, που έχουμε δει ποτέ στη χώρα στον κλάδο της ενέργειας, με 100 GW βεβαιώσεις παραγωγού και ένα δίκτυο που δεν μπορεί να σηκώσει το 10% των αιτήσεων αυτών, χρεώνοντας τους παραγωγούς με 1,75 δις εγγυητικές και οδηγήσατε βέβαια τη χώρα στη μεγαλύτερη ενεργειακή κρίση στην ιστορία της.
Κάνετε κριτική, ενώ εμείς παραλάβαμε ένα διαλυμένο κλάδο εν μέσω δημοσιονομικής ασφυξίας και μνημονιακών δεσμεύσεων, απόρροια των δικών σας κυβερνήσεων. Κατά τη διακυβέρνησή μας εγκρίθηκε από την Ε.Ε για πρώτη φορά, το ειδικό καθεστώς στήριξης για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ.
Πάνω από τρία GW έργων έλαβαν λειτουργική ενίσχυση, απόρροια της δικιάς μας διακυβέρνησης, έναντι μόλις 700 ΜW επί Νέας Δημοκρατίας. Παγώσατε τους διαγωνισμούς για ΑΠΕ τόσα χρόνια και κάνατε μόνο δύο διαγωνισμούς».
Η Βουλευτής Φλώρινας του ΣΥΡΙΖΑ -ΠΣ εστίασε στις ΕΚΟΙΝ. «Στο ν/σ προβλέπετε τρείς κατηγορίες (ΕΚΟΙΝ), με πολλές επικαλύψεις. Είναι σαφές ότι αν η Κυβέρνηση ήθελε να ενισχύσει τον ρόλο της ενεργειακής δημοκρατίας, θα στήριζε τις ΕΚΟΙΝ του ν. 4513/2018 με ενίσχυση του ρόλου τους, με προτεραιοποίηση των επενδύσεων και των συνδέσεών τους και τη διασφάλιση της χρηματοδότησής τους. Έχουμε καταθέσει πολλές ερωτήσεις για τις ΕΚΟΙΝ, τις ΑΠΕ και την ενεργειακή δημοκρατία.
Αναφορικά με την περιοχή μου στις 26/9/2022, ο ΔΕΔΔΗΕ απέρριψε το αίτημα της ΕΚΟΙΝ του Δήμου Φλώρινας και του Δήμου Πρεσπών για σύνδεση στο δίκτυο ΦΒ ισχύος 400 KW λόγω έλλειψης διαθέσιμου ηλεκτρικού χώρου. Το εν λόγω έργο αποσκοπούσε στην κοινή ωφέλεια, στην αντιμετώπιση της ενεργειακής φτώχειας και βεβαίως στην εξυπηρέτηση αναγκών των πολιτών. Προσφάτως, ο ΔΕΔΔΗΕ απέρριψε και το αίτημα της ΕΚΟΙΝ «Δημήτριος Υψηλάντης» για σύνδεση ενός ΦΒ πάρκου ισχύος μόλις 0,5 MW με εικονικό ενεργειακό συμψηφισμό στην Κοζάνη.
Είναι πραγματικά οξύμωρο αλλά επιβεβαιώνει τα δυο διαφορετικά μοντέλα της μετάβασης μεταξύ της Νέας Δημοκρατίας και του ΣΥΡΙΖΑ. Ενώ στην περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, απόρροια της απολιγνιτοποίησης, σχεδιάζονται τεράστιας ισχύος ΦΒ πάρκα της ΔΕΗ με τη γερμανική RWE, ΕΚΟΙΝ κοινωφελούς σκοπού αδυνατούν να συνδεθούν στο δίκτυο. Βεβαίως, υπάρχει και το αίτημα του Συνδέσμου ΕΚΟΙΝ Δυτικής Μακεδονίας, σχετικά με την τροποποίηση της σκανδαλώδους απόφασης για τη σύνδεση έργων ΑΠΕ στο δίκτυο, το οποίο πρέπει να κάνετε αποδεκτό.
Αναφορικά με την ενότητα Γ’ του ν/σ ανέφερε «Στην ηλεκτροκίνηση πραγματικά ζούμε καταστάσεις σουρεαλισμού. Υπάρχουν διατάξεις που ορίζουν τον φορέα εκπόνησης για το εθνικό σχέδιο για την ηλεκτροκίνηση που είναι η βάση για την ανάπτυξη υποδομών ηλεκτροκίνησης στη χώρα μας και το περιμένουμε από το 2020. Άλλη διάταξη με την οποία οι Δήμοι καλούνται να προκηρύξουν διαγωνισμούς για τα σημεία φόρτισης μέχρι 31/12/2023, όταν αρκετοί ακόμα δεν έχουν ολοκληρώσει τα σχέδια φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων. Παρόμοια κατάσταση βέβαια σε ότι αφορά και τις διατάξεις σε χωροταξία και πολεοδομία με 30 άρθρα, τα οποία τροποποιούν και πάλι διατάξεις που έχετε ήδη τροποποιήσει με 13 δικούς σας νόμους. Φυσικά, δεν λείπουν και φωτογραφικές διατάξεις, αποσπασματικές διατάξεις και επιτελικές διορθώσεις δικών σας λαθών. Και όλα αυτά την ώρα που οι υπηρεσίες του ΥΠΕΝ είναι τελείως αποδυναμωμένες, οι ΥΔΟΜ υποστελεχωμένες, και παρά τις εξαγγελίες, έχουν ανατεθεί μόλις τρία Ειδικά Πολεοδομικά Σχέδια και μόλις ένα Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο. Κανένα δεν έχει εγκριθεί με Προεδρικό Διάταγμα».
Όσον αφορά στο Ελληνικό, σημείωσε «θα τα πούμε αναλυτικότερα, αλλά πραγματικά μας προκαλεί εντύπωση το άρθρο 252 για τους ειδικούς άμισθους συμβούλους του Γραφείου Ελληνικού. Άμισθοι σύμβουλοι σε δημόσια υπηρεσία. Καταλαβαίνετε γιατί συζητάμε; Θα βάλετε υπαλλήλους της Lamda Development στο Γραφείο του Ελληνικού; Ελεγχόμενος και ελεγκτής».
Ως προς την Ακρινή του νομού Κοζάνης, τόνισε «υπάρχει εμπαιγμός των πολιτών της Ακρινής. Τον Δεκέμβριο του 2022 έγινε δημοψήφισμα των κατοίκων της Ακρινής σχετικά με τη μετεγκατάσταση του οικισμού ή την υλοποίηση της εναλλακτικής πρότασης του Υπουργείου. Τα αποτελέσματα ήταν σαρωτικά. Τρεις στους τέσσερις πολίτες ήταν υπέρ της μετεγκατάστασης. Επιπλέον εκδόθηκε και η υπ’ αριθμ. 2346/2022 σχετική απόφαση του ΣτΕ που δικαίωσε τους πολίτες και δεν δέχθηκε τους ισχυρισμούς του ΥΠΕΝ και της ΔΕΗ ότι ήδη από το έτος 2019 με την Κύρωση του ΕΣΕΚ και τους στόχους σχετικά με τη μείωση του λιγνίτη στην ηλεκτροπαραγωγή, καθώς και του χρονοδιαγράμματος για την απόσυρση των λιγνιτικών μονάδων αλλά και με τον ν. 4872/2021 της απολιγνιτοποίησης, μετεβλήθησαν οι συνθήκες, με αποτέλεσμα να μην συντρέχουν πλέον οι προϋποθέσεις για την απαλλοτρίωση και μετεγκατάσταση του οικισμού της Ακρινής.
Η απόφαση του ΣτΕ ήταν σαφής, εξακολουθούν να ισχύουν οι δεσμευτικές υποχρεώσεις σύμφωνα με τις διατάξεις του ν.3937/2011, με τις οποίες ρυθμίστηκε κατά τρόπο ειδικό και συγκεκριμένο το ζήτημα της μετεγκατάστασης του οικισμού της Ακρινής. Επομένως, αντί να σεβαστείτε το δημοψήφισμα των πολιτών της Ακρινής και την απόφαση του ΣτΕ, έρχεστε και καταργείτε στην παράγραφο 1 του ν. 3937/2011και προβλέπετε ουσιαστικά την κατάργηση της μετεγκατάστασης της Ακρινής.
Βέβαια δεν υπάρχει καμία αναφορά για την επίλυση των ζητημάτων της Αχλάδας όπως και αποκαταστάσεις χωριών π.χ. της Βεύης της Φλώρινας. Να είστε σίγουροι όμως, ότι η Δυτική Μακεδονία δεν θα ξεχάσει τη διακυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας. Η Κυβέρνηση του κυρίου Μητσοτάκη πέφτει και οι ευθύνες θα αποδοθούν στο ακέραιο. Η λύση είναι μόνο μία, η πολιτική αλλαγή».