Το νομοσχέδιό σας κύριοι της Κυβέρνησης αποτελεί την επιτομή της νομοθετικής απαξίωσης, όχι μόνο από πλευράς διαδικασιών αλλά και περιεχομένου, τόνισε ο κ. Αποστόλου μιλώντας στη Βουλή για το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ.
Θα σταθώ σε 2 βασικά θέματα, συνέχισε ο Βουλευτής Εύβοιας του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ, στα δασικού χαρακτήρα εδάφη και στην αναβάθμιση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, της ΡΑΕ, που με τη λειτουργία της μέχρι σήμερα δεν έχει δείξει καμία ανησυχία και ενδιαφέρον για την αγωνία των τοπικών κοινωνιών που υπερασπίζονται περιβαλλοντικές, ιστορικές, πολιτιστικές αξίες.
Εμείς στην Εύβοια το γνωρίζουμε καλά αυτό .Έχει γίνει πλέον κανόνας ο αιφνιδιασμός από επενδυτές που κυριολεκτικά έχουν αλώσει το περιβάλλον της Εύβοιας, όσο κι αν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αντιδρά.
Μόλις προχθές η Ε.Ε. ανακοίνωσε ότι όλες οι ανεμογεννήτριες στην Ελλάδα είναι παράνομες. Μας δίνει 2 μήνες περιθώριο να αλλάξουμε το θεσμικό πλαίσιο, αλλιώς θα μας σύρει για ακόμη μια φορά στα Δικαστήρια.
Αποκαλύπτεται πλέον με τον πιο περίτρανο τρόπο η ακραία λεηλασία της φύσης για την εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων.
Ξέρετε πως αντιμετωπίζει την απειλή της Ε. Επιτροπής το ν/σ σας; Ορίζει ότι οι υφιστάμενες δραστηριότητες μένουν ως έχουν και όσες έχουν αδειοδοτηθεί μπορεί να υλοποιηθούν, ανεξάρτητα με το αν έχουν επιπτώσεις στην ακεραιότητα της προστατευόμενης περιοχής.
Κι αυτό πολύ απλά σημαίνει ότι τα υφιστάμενα έργα γίνονται απλά αδειοδοτημένα, με άμεση εφαρμογή στα έργα των αιολικών πάρκων ιδιαίτερα της κεντρικής Εύβοιας, που έχουν ήδη εγκεκριμένες αποφάσεις περιβαλλοντικών όρων, και για όλα τα υπόλοιπα σε Εύβοια και Σκύρο, όπου μεθοδεύεται δολίως η έκδοση περιβαλλοντικής αδειοδότησης παρά τις δεσμεύσεις έχετε οι ίδιοι υποσχεθεί ότι θα τις τηρήσετε.
Κι έρχομαι στη διαχείριση των Υδάτων.
Όταν κύριε Υπουργέ επαναφέρατε τους δύο βασικούς φορείς ύδρευσης, ΕΥΔΑΠ ΚΑΙ ΕΥΑΘ στο Υπερταμείο, δεν αντιληφθήκατε ότι η λειτουργία τους από κει και πέρα θα διέπεται με όρους αγοράς; Διαμορφώνεται πλέον μια νέα κατάσταση στην τιμολογιακή πολιτική των υδάτων.
Μπορεί οι διατάξεις αυτού του νόμου να κηρύχθηκαν από το ΣτΕ αντισυνταγματικές. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν ισχύει ο νόμος, γιατί βασικές του διατάξεις παραμένουν. Όπως είναι η εποπτεία του Υπερταμείου που είναι δεδομένη. Αυτό είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα. Κι αυτή η εποπτεία και ο έλεγχος συνδέονται με δυνατότητες αγοράς, ιδιωτικοποίησης που ολοκληρώνονται σήμερα και αποτελεί βασικό στόχο για τις ρυθμιστικές αρχές. Έτσι λειτουργούν οι ρυθμιστικές αρχές.
Αστικά απόβλητα.
Στόχος της πρότασής σας είναι η παράδοσή τους στον ιδιωτικό τομέα. Θα σας περιγράψω με λίγα λόγια την πραγματικότητα που αντιμετωπίζει η Εύβοια αυτή τη στιγμή.
Ο μοναδικός ΧΥΤΑ που λειτούργησε πριν χρόνια στην Εύβοια είναι αυτός της Χαλκίδας. Σταμάτησε όμως γιατί έχει κορεστεί. Γι αυτό και τα σκουπίδια της Εύβοιας ταξιδεύουν ανά την Ελλάδα… Τρίκαλα, Θήβα, Άμφισσα... μια διαδικασία που έχει κι αυτή εξαντλήσει τα όριά της.
Γιατί ο ΦΟΣΔΑ και ο Δήμος Χαλκιδέων παίρνουν άριστα στις διαπιστώσεις αλλά μηδέν στην αποτελεσματικότητα.
Από το 2020 αναζητείται λύση. Υπήρχαν χρήματα από το ΕΣΠΑ 2014-20. Χάθηκαν. Αναζητούνται νέοι πόροι, ενώ τα σκουπίδια συνεχίζουν τα ταξίδια τους.
Κι έρχομαι στα δάση, στα δασικά οικοσυστήματα. Όλη η προσέγγισή σας διέπεται από μία λογική προεκλογική.
Επαναφέρετε ρυθμίσεις που έχουν κριθεί αντισυνταγματικές, όπως οι οικιστικές πυκνώσεις, μόνο και μόνο για να κερδίσετε χρόνο ή να έχετε σε ομηρία αυτούς που τους αφορούν. Διότι όταν προβλέπεται η διαδικασία των προεδρικών διαταγμάτων, νομίζω όσοι ξέρουν από αυτά καταλαβαίνουν πότε θα εκδοθούν αυτά τα Π.Δ., όμως η ομηρία είναι προεκλογική.
Φτάσατε μέχρι του σημείου να καταργήσετε το τεκμήριο κυριότητας του Δημοσίου που απορρέει από τις συνθήκες απελευθέρωσης της χώρας. Το υπερασπίστηκαν εδώ και 187 χρόνια όλες οι κυβερνήσεις κι εσείς με μια εγκύκλιο το καταργήσατε.
Δεν θα περάσει τόσο απλά αυτό το σκάνδαλο των σκανδάλων της νεότερης Ελλάδας. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επιβράβευση των καταπατήσεων της δημόσιας περιουσίας από καταβολής του ελληνικού κράτους.
Σας λέω ότι πριν δύο χρόνια βγήκε απόφαση από το Εφετείο Θεσσαλονίκης και αφορούσε 17 χιλιάδες στρέμματα δάσους στη Χαλκιδική και οι διεκδικητές ήταν από τη μία μεριά οι ιδιώτες και οι μονές και από την άλλη το δημόσιο. Και η απόφαση που βγήκε ήταν η αναγνώριση του τεκμηρίου κυριότητας του δημοσίου. Τι θα κάνετε; Θα ανατρέψετε αυτή την απόφαση; Και εάν πάμε και παλιότερα οι αποφάσεις είναι πολύ περισσότερες.
Κι επειδή νομίζετε όλοι εσείς ότι να δεν έχουμε προτάσεις, βεβαίως και έχουμε προτάσεις, είναι ζητήματα μερικά από τα οποία πρέπει να αντιμετωπιστούν. Όμως εσείς έχετε μπερδέψει την κυριότητα με τη χρήση.
Εμείς λέμε πολύ απλά, στη φάση αυτή πρέπει να αναδειχτούν, πόσα δασικού χαρακτήρα εδάφη αποτελούν καλλιεργούμενες εκτάσεις και πόσα αγροκτήματα δασώθηκαν από την εγκατάλειψη της αγροτικής δραστηριότητας.
Από τις δύο αυτές κατηγορίες πρέπει να προκύψουν ποια είναι τα καταπατημένα και η αρμοδιότητα αυτή ανήκει στο Εθνικό Κτηματολόγιο, που έχει χρέος να αναδείξει και να υπερασπιστεί τα εμπράγματα δικαιώματα του Δημοσίου σε αυτές τις εκτάσεις. Μην το ξεχνάτε, αυτός ήταν ο σκοπός για τον οποίο ξεκίνησε η διαδικασία των δασικών χαρτών και του Εθνικού Κτηματολογίου. Άρα λοιπόν θα αναδειχθούν ποια είναι καταπατημένα κι εκεί βεβαίως το Δημόσιο ουαί κι αλίμονο αν δε υπερασπιστεί το τεκμήριο κυριότητας του δημοσίου.
Όσον αφορά στις χρήσεις, εδώ τα πράγματα είναι πολύ καθαρά, όπου υπάρχει η αγροτική χρήση, που θα επιβεβαιώνεται και με Δήλωση της συγκεκριμένης εκμετάλλευσης, τη γνωστή ΟΣΔΕ, εκεί λέμε εμείς να συνεχιστεί στα αγροτικού χαρακτήρα εδάφη και μάλιστα χωρίς εξαγορά. Γιατί υπάρχει πρόβλημα συνταγματικό με την εξαγορά, το ξέρετε από την προηγούμενη ρύθμιση.
Όσον αφορά τώρα τα υπόλοιπα που έχουν σχέση με δασικού χαρακτήρα και εφόσον υπάρχει σ αυτά δραστηριότητα αγροτική, βεβαίως και θα αφήσουμε τη νομή να συνεχιστεί. Είναι μια περίπτωση που αφορά τα ελαιοπερίβολα σε όλη τη χώρα που είναι πάρα πολλά και δεν είναι δυνατόν το δημόσιο να τα πάρει, να τα κάνει τι; Αγροτική δραστηριότητα θέλουμε. Άρα μπορούμε εκεί να δούμε την παρέμβαση στα πλαίσια της αγροτικής δραστηριότητας. Είναι ένα θέμα που θα λυθεί, να συνεχιστεί η αγροτική δραστηριότητα εις το διηνεκές μόνον ως νομή και μάλιστα χωρίς εξαγορά, που κι αυτή φυσικά θα επιβεβαιώνεται με δήλωση ΟΣΔΕ.
Άρα λοιπόν που είναι η διαφορά μας;
Η διαφορά μας είναι εκεί όπου δεν υπάρχει αγροτικός χαρακτήρας. Τι μένει πίσω από αυτή τη διαδικασία, ειδικά για τα δασικού χαρακτήρα εδάφη; Το μεγάλο ζήτημα της κυριότητας αυτών των εκτάσεων που εσείς καταργείτε.
Με βλέπετε τον τρόπο που μιλάω γιατί έχω υπερασπιστεί αυτές τις απόψεις που πραγματικά δε μπορώ να καταλάβω αυτό το δημόσιο που 200 χρόνια αυτό το δημόσιο υπερασπίστηκε. Κι έρχεστε εσείς με μια απλή τροπολογία και αμέσως λέει ο Γ. Γραμματέας του Υπουργείου “καταργούμε το τεκμήριο κυριότητας από το δημόσιο”. Είναι υποχρεωμένο από εδώ και πέρα το δημόσιο να έχει στοιχεία, ο πολίτης δεν υποχρεούται να έχει στοιχεία. Καταλαβαίνετε τι θα συμβεί όπου υπάρχουν τεράστια συμφέροντα, αυτά θέλουμε να χτυπήσουμε.
Δεν είναι αργά …ακούστε τις προτροπές των ανθρώπων που στέκονται όρθιοι στα ζητήματα προστασίας του περιβάλλοντος και της δημόσιας γης... αποσύρτε το νομοσχέδιο σας.”