Στην ερώτηση αναφέρεται:
Τον Μάρτιο του 2021 η αείμνηστη Πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ Φώφη Γεννηματά επεσήμανε δημόσια την ανάγκη θέσπισης ενός εθνικού κλιματικού νόμου, καλώντας τον Πρωθυπουργό και τα υπόλοιπα κόμματα της αντιπολίτευσης σε δημόσια διαβούλευση για την κατάρτιση και ψήφιση ενός περιβαλλοντικά φιλόδοξου και ολιστικού νόμου. Μεταξύ άλλων το Κίνημα Αλλαγής είχε προτείνει:
- τη σύσταση Ανεξάρτητου Κλιματικού Συμβουλίου
- τη θεσμοθέτηση Κλιματικής Συνέλευσης με τυχαία επιλογή πολιτών, ώστε να εκπροσωπούν αντιπροσωπευτικά την κοινωνία και ιδιαίτερα τους νέους,
- τη σύσταση Επιτροπής Διαλόγου για την υποστήριξη των πολιτών-μελών της Συνέλευσης και της εξασφάλισης συνεργασίας όλων των πολιτικών και κοινωνικών δυνάμεων, τη σύσταση Επιτροπής Διαφάνειας και Λογοδοσίας, ώστε να συμμορφώνονται όλοι με τις διαδικασίες και τους κανόνες ηθικής και δεοντολογίας,
- καθώς και την εφαρμογή συστήματος ετήσιου «επιτρεπτού προϋπολογισμού εκπομπών αερίων θερμοκηπίου» σε εθνικό και τοπικό επίπεδο για όλους, με 5ετή ορίζοντα – με ταυτόχρονο σύστημα υποστήριξης για όσους θα θιγούν οικονομικά.
Εντούτοις η κυβέρνηση της ΝΔ δεν πέρασε τον πήχη και τον Μάιο του 2022 ψήφισε μόνη της στη Βουλή το ν. 4936/2022 (ΦΕΚ Α’ 105), ο οποίος δεν επέδειξε την αναγκαία τόλμη και φιλοδοξία και χωρίς να επιδιώξει συναίνεση με τα κόμματα της αντιπολίτευσης και χωρίς να εισακούσει τις προτάσεις της κοινωνίας των πολιτών.
Σύμφωνα με το άρθρο 1 του ν. 4936/2022, σκοπός του κλιματικού νόμου ήταν η δημιουργία ενός συνεκτικού πλαισίου για τη βελτίωση της προσαρμοστικότητας και της κλιματικής ανθεκτικότητας της χώρας στην κλιματική ουδετερότητα έως το έτος 2050 και την πρόβλεψη ειδικότερων κλιματικών στόχων, όπως ορίζονται στο άρθρο 1 και ειδικότερα η μείωση των καθαρών ανθρωπογενών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον πενήντα πέντε τοις εκατό (55%) και ογδόντα τοις εκατό (80%), αντίστοιχα, σε σύγκριση με τα επίπεδα του έτους 1990
Παρά το γεγονός ότι ήδη από τον Μάιο του 2022 η Ελλάδα διαθέτει Εθνικό Κλιματικό Νόμο σχεδόν εδώ και δύο χρόνια και παρά το γεγονός ότι τόσο ο ίδιος ο πρωθυπουργός, αλλά και η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας δηλώνουν δημόσια ότι η χώρα ακολουθεί και εφαρμόζει μία φιλόδοξη περιβαλλοντική πολιτική, η πραγματικότητα είναι εντελώς διαφορετική, αφού μέχρι και σήμερα πολλά σημεία του Εθνικού Κλιματικού Νόμου παραμένουν ανεφάρμοστα και δυσχεραίνουν την επίτευξη των περιβαλλοντικών οροσήμων.
Το ανεφάρμοστο πολλών διατάξεων του Εθνικού Κλιματικού Νόμου αφορούν τόσο την πορεία σταδιακής απεξάρτησης από το διοξείδιο του άνθρακα και της μείωσης των εκπομπών των αερίων του θερμοκηπίου, της προσαρμογής των επιχειρήσεων και εταιρειών στους στόχους που θέτει ο Εθνικός Κλιματικός Νόμος, καθώς και σημαντικών θεσμών περιβαλλοντικής διαβούλευσης, διακυβέρνησης και παρακολούθησης.
Την υφιστάμενη κατάσταση δυσχεραίνει και η κατάτμηση των αρμοδιοτήτων με το Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, με αποτέλεσμα όχι μόνο να προκύπτει αλληλεπικάλυψη αρμοδιοτήτων, αλλά και ταυτόχρονης ύπαρξης εθνικών και περιφερειακών στρατηγικών και σχεδίων που αφορούν την κλιματική κρίση και την κλιματική αλλαγή, χωρίς να αναπτύσσονται οι αναγκαίες συνέργειες και χωρίς να υπάρχει μία ενιαία και ομογενοποιημένη αντιμετώπιση των επιπτώσεων της κλιματικής αλλαγής στην χώρα μας.
Επειδή το ΠΑΣΟΚ βρίσκεται στην πρωτοπορία στα ζητήματα περιβάλλοντος και κλιματικής αλλαγής, όπως αποδεικνύει η θέσπιση του πρώτου περιβαλλοντικού νόμου στη χώρα (ν. 1650/1986), αλλά και η σύσταση των επιθεωρητών περιβάλλοντος (άρθρο 9 του ν. 2947/2001).
Επειδή το ΠΑΣΟΚ θέτει ως βασική προτεραιότητα την επίτευξη της κλιματικής δημοκρατίας και της κλιματικής δικαιοσύνης και της ευρύτερης συμμετοχής των πολιτών στη διαμόρφωση και υλοποίηση φιλόδοξων και εμβληματικών περιβαλλοντικών πρωτοβουλιών.
Επειδή οι ανάγκες ανταπόκρισης στις επείγουσες προκλήσεις της κλιματικής αλλαγής και των αναγκαίων προσαρμογών που απαιτούνται στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας και της Συμφωνίας για το Κλίμα του Παρισιού είναι περισσότερο επιτακτικές από ποτέ.
Ενόψει των ανωτέρω ερωτάσθε κ. Υπουργέ
- Ποια είναι η πορεία εκπόνησης των τομεακών προϋπολογισμών άνθρακα, οι οποίοι σύμφωνα με το άρθρο 7 του Κλιματικού Νόμου καταρτίζονται για πρώτη φορά το 2024;:
- Επαναξιολογήθηκε μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2023 ο στόχος ότι από 1.1.2026 τα νέα Eπιβατηγά Δημόσιας Χρήσης αυτοκίνητα (ΤΑΞΙ) με άδεια κυκλοφορίας, καθώς και το ένα τρίτο (1/3) των νέων οχημάτων που ταξινομούνται για σκοπούς εκμίσθωσης σε τρίτους πρέπει να είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών, εντός των διοικητικών ορίων της Περιφέρειας Αττικής και της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, όπως ορίζει το άρθρο 12 του Εθνικού Κλιματικού Νόμου;
- Έχουν γίνει οι απαιτούμενες ενέργειες για την επίτευξη του οροσήμου που προβλέπει το άρθρο 12, σύμφωνα με το οποίο από την 1η Ιανουαρίου 2024 το ένα τέταρτο (1/4) τουλάχιστον των νέων εταιρικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης, που ταξινομούνται ανά εταιρεία σωρευτικά, είναι αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης ρύπων, έως πενήντα (50) γραμμαρίων διοξειδίου του άνθρακα, ανά χιλιόμετρο;
- Πόσοι ΟΤΑ Α’ Βαθμού ανά την επικράτεια έχουν καταρτίσει μέχρι σήμερα Δημοτικό Σχέδιο Μείωσης Εκπομπών (ΔηΣΜΕ), αφού σύμφωνα με το άρθρο 16 του εθνικού κλιματικού νόμου, μέχρι 31 Μαρτίου 2023 κάθε Οργανισμός Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Ο.Τ.Α.) α’ βαθμού έπρεπε να το έχει καταρτίσει;
- Πόσες επιχειρήσεις, όπως προσδιορίζονται ειδικότερα στο άρθρο 20 του Εθνικού Κλιματικού Νόμου (ενδεικτικά ανώνυμες εταιρείες, πιστωτικά ιδρύματα, επιχειρήσεις σταθερής και κινητής τηλεφωνίας, εταιρείες παροχής ηλεκτρικής ενέργειας και αερίου κ.α) υπέβαλλαν μέχρι 31 Οκτωβρίου 2023 σε δημόσια προσβάσιμη ηλεκτρονική βάση δεδομένων που υλοποιεί και λειτουργεί ο Οργανισμός Φυσικού Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής, έκθεση σχετικά με το ανθρακικό τους αποτύπωμα για το έτος αναφοράς 2022;
- Πότε προσδιορίζεται χρονικά η ίδρυση του Εθνικού Παρατηρητηρίου για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή, όπως ορίζει το άρθρο 25 του Εθνικού Κλιματικού Νόμου;
- Λειτουργεί σε επίπεδο ΟΦΥΠΕΚΑ ο δικτυακός τόπος κλιματικού διαλόγου, όπως προβλέπεται στο άρθρο 26 του Εθνικού Κλιματικού Νόμου;
- Πότε προσδιορίζεται χρονικά η ίδρυση του Εθνικού Συμβουλίου για την Προσαρμογή στην Κλιματική αλλαγή, όπως ορίζει το άρθρο 28 του Εθνικού Κλιματικού Νόμου;
- Πότε προσδιορίζεται χρονικά η σύσταση της Επιστημονικής Επιτροπής Κλιματικής Αλλαγής του άρθρου 29 του Εθνικού Κλιματικού Νόμου;
Οι ερωτώντες βουλευτές
Χριστοδουλάκης Εμμανουήλ
Λιακούλη Ευαγγελία
Πάνας Απόστολος
Κατρίνης Μιχάλης
Μάντζος Δημήτριος
Αποστολάκη Μιλένα
Αχμέτ Ιλχάν
Βατσινά Ελένη
Γερουλάνος Παύλος
Γιαννακοπούλου Κωνσταντίνα
Γρηγοράκου Παναγιώτα
Δουδωνής Παναγιώτης
Καζάνη Αικατερίνη
Κουκουλόπουλος Παρασκευάς
Κωνσταντινόπουλος Οδυσσέας
Μιχαηλίδης Σταύρος
Μουλκιώτης Γεώργιος
Μπαράν Μπουρχάν
Μπιάγκης Δημήτριος
Νικητιάδης Γεώργιος
Νικολαΐδης Αναστάσιος
Παπανδρέου Γεώργιος
Παρασκευαΐδης Παναγιώτης
Παραστατίδης Στέφανος
Παρασύρης Φραγκίσκος
Πουλάς Ανδρέας
Σπυριδάκη Αικατερίνη
Σταρακά Χριστίνα
Τσίμαρης Ιωάννης
Χνάρης Εμμανουήλ
Χρηστίδης Παύλος