«Είναι απαράδεκτο μία σύμβαση που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, την παράταση εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στο Θρακικό πέλαγος να έρχεται προς κύρωση στη Βουλή τελευταία στιγμή», σημείωσε κατά την έναρξη της τοποθέτησής της η Βουλεύτρια Φλώρινας και Γραμματέας της Κ.Ο. της Νέας Αριστεράς.
«Η συγκεκριμένη σύμβαση αποτελεί την ‘επιτομή’ όλης της πολιτικής της ΝΔ. ‘Δωράκια’ σε εταιρίες, ‘λεόντειες’ συμβάσεις σε βάρος του ελληνικού δημοσίου, κανένας έλεγχος της εταιρίας σε σχέση με τις συμβατικές της υποχρεώσεις, καμία αριθμητική τεκμηρίωση για το εγχείρημα, εργασιακός μεσαίωνας, και βεβαίως δικαίωμα λύσης της σύμβασης μονομερώς από τον ανάδοχο, χωρίς καμία δέσμευση για αποκαταστάσεις, θέσεις εργασίας κτλ. Τελευταίο και πολύ σοβαρό, αγνοείται παντελώς η κλιματική κρίση, για τις επιπτώσεις της οποίας συζητούσαμε πριν από λίγη ώρα σε άλλο νομοσχέδιο – όλο αυτό που συμβαίνει είναι πολύ υποκριτικό».
Συνεχίζοντας, σχολίασε τις παρατάσεις που δίδονται με βάση τη σύμβαση στις δομές Πρίνου και Έψιλον, για την αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα (CO2), για 40 και 35 έτη αντίστοιχα, δηλαδή λίγο πριν το χρονικό στόχο της κλιματικής ουδετερότητας. Κι αυτό, ενώ ο ΟΗΕ τονίζει τον ορατό κίνδυνο βιωσιμότητας του πλανήτη, αν δεν ξεκινήσει σήμερα η μείωση παραγωγής ορυκτών καυσίμων. Ενώ υπογραμμίζει ότι πρέπει να απαγορευτούν οι εξορύξεις πετρελαίου και φυσικού αερίου (φ.α.).
«Κι εσείς ακόμα δίνετε παρατάσεις», σχολίασε δηκτικά η Π. Πέρκα. «Το νομοσχέδιο στην πραγματικότητα εγκρίνει αυτό που ξέρουμε ότι δεν πρέπει να γίνει. Θάψιμο CO2, που πιθανότατα θα προέρχεται από εκπομπές της ίδιας εταιρίας από εξορύξεις σε άλλες περιοχές – από προβληματικό έως σκανδαλώδες».
«Μάλιστα, ενώ πρόκειται για παραχώρηση δημόσιας έκτασης σε ιδιωτική εταιρία, το κόστος εργασιών συντήρησης και φύλαξης της περιοχής, το αναλαμβάνει το ελληνικό δημόσιο! Αυτή η πρόβλεψη εγείρει ερωτήματα σχετικά με τη δικαιοσύνη και τη διαφάνεια της συμφωνίας. Και παράλληλα, να μην υπάρχει μια μελέτη που θα αναφέρεται εμπεριστατωμένα στο πώς θα γίνει η δέσμευση CO2, ποιο ποσοστό θα αποθηκεύεται κτλ. Πρέπει να δημιουργηθεί εποπτικό σώμα επιστημόνων, για να εξεταστούν διεξοδικά οι περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις του εγχειρήματος, ώστε να διασφαλιστεί ότι δε θα προκληθεί μεγαλύτερο κακό, από το καλό που επιδιώκεται – ειδικά αφού η διεθνής επιστημονική κοινότητα αμφισβητεί τις μεθόδους αυτές.
Όλα όμως γίνονται ‘στο πόδι’, χωρίς μελέτες, προς όφελος κάποιων ιδιωτικών εταιριών, οι οποίες φαίνεται ότι δεσπόζουν, είναι υπεράνω όλων. Εντάσσονται τα έργα αυτά σε κάποιον στρατηγικό σχεδιασμό ή ο επενδυτής φέρνει αυτό που θέλει να κάνει; Και μπορεί η εν λόγω σύμβαση να αφορά στη δομή Πρίνου, αλλά γνωρίζω ότι υπάρχει ενδιαφέρον και για τη Δυτική Μακεδονία, ως αλλαγή χρήσης των εργοστασίων λιγνίτη», ανέφερε.
Ειδικά για την υπόγεια αποθήκη φ.α. της Νότιας Καβάλας, η Βουλεύτρια Φλώρινας ανέλυσε τα προβλήματα του διαγωνισμού του 2022, ο οποίος είχε καταστεί άγονος. Ο ΔΕΣΦΑ τότε είχε διπλή ιδιότητα, αφού εκτός από διαχειριστής του δικτύου μεταφοράς φ.α., συμμετείχε και στην κοινοπραξία με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κατά τη δεύτερη φάση του διαγωνισμού. Ενώ είχε προτείνει ως ‘συνοδό έργο’ έναν δεύτερο αγωγό, κόστους σχεδόν 1 δισ. ευρώ και μεταφορικής ικανότητας περίπου 12 bcm ετησίως. Είχε τεθεί λοιπόν το ζήτημα του κατά πόσο ο ενδιαφερόμενος επενδυτής μπορεί να προτείνει πρόσθετα έργα, ειδικά όταν το μεγαλύτερο μέρος του κόστους των έργων αυτών θα καλυφθεί από τους τελικούς καταναλωτές, όπως πρότεινε ο ΔΕΣΦΑ.
«Η αρχική εκτίμηση της ΡΑΕ τότε ήταν να καλυφθεί η επένδυση κατά 50% από ρυθμιζόμενες χρεώσεις, δηλαδή από τους καταναλωτές, κατά 35% από επιδότηση και 15% από τον επενδυτή. Μάλιστα, σε σχέση με τις προτάσεις του ΔΕΣΦΑ, ο Πρόεδρος της ΡΑΕ, είχε δηλώσει χαρακτηριστικά ότι «δεν είμαστε αποικία». Αναρωτιέμαι όμως, μήπως τελικά είμαστε αποικία; Η κυβέρνηση συνεχίζει την ίδια πολιτική, πλέον απροκάλυπτα».
Αφού αναφέρθηκε σε ακόμα ένα ‘δώρο’ για τον ανάδοχο που προβλέπεται στη σύμβαση, αυτό της χρήσης των εν λόγω ακινήτων χωρίς αντάλλαγμα, κατά παρέκκλιση της σχετικής νομοθεσίας και στο θεσμό του Αποκλειστικού Εμπειρογνώμονα, έναν νέο θεσμό που εισάγεται, ο οποίος ορίζεται από τα συμβαλλόμενα μέρη για να επιλύει τις μεταξύ τους διαφορές με φιλικό διακανονισμό, η Γραμματέας της Κ.Ο. της Νέας Αριστεράς στάθηκε στους φόρους που προβλέπει η σύμβαση για τον ανάδοχο.
«Είναι προκλητικό οι πετρελαϊκές εταιρίες να φορολογούνται με 20% ειδικό φόρο εισοδήματος και 5% περιφερειακό φόρο επί του καθαρού φορολογητέου εισοδήματος, στη χώρα που ο πρώτος φορολογικός συντελεστής για οποιοδήποτε φυσικό ή νομικό πρόσωπο είναι το 20% επί του μεικτού εισοδήματος», είπε χαρακτηριστικά.
Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή της, η Π. Πέρκα τόνισε ότι πρόκειται για μια σύμβαση «ιδιαίτερα προβληματική επί της ουσίας, λεόντεια υπέρ του αναδόχου. Δεν μπορούμε πια να βλέπουμε μια κυβέρνηση με τόσο φιλοπεριβαλλοντικό προφίλ στα γραπτά της, να νομοθετεί κάνοντας ακριβώς το αντίθετο. Επιτέλους πρέπει να αναλάβει κάποια ευθύνη στο κομμάτι αυτό. Η Νέα Αριστερά θα καταψηφίσει τη σύμβαση».