Με γρήγορους ρυθμούς προχωρά ο ΔΕΣΦΑ την προετοιμασία για την υλοποίηση του αγωγού αερίου για τη Δυτική Μακεδονία, ώστε οι εργασίες να ξεκινήσουν αμέσως μετά τη λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφαση για το έργο. Σε αυτό το πλαίσιο, ο Διαχειριστής «έβγαλε στον αέρα» και τον πρώτο διαγωνισμό για το έργο, προκηρύσσοντας την προμήθεια των σωλήνων.
Ο διαγωνισμός έχει προϋπολογισμό 41,4 εκατ. ευρώ, ενώ η προθεσμία υποβολής των προσφορών εκπνέει στις 13 Σεπτεμβρίου, όταν και θα γίνει η αποσφράγισή τους για την ανακήρυξη του αναδόχου.
Όρος για τη συμμετοχή στη διαδικασία είναι η προηγούμενη εμπειρία των συμμετεχόντων τόσο στην κατασκευή χαλύβδινων σωλήνων υψηλής πίεσης για αγωγούς φυσικού αερίου, όσο και η παραγωγή σωλήνων για αέριο υδρογόνο. Κι αυτό γιατί ο συγκεκριμένος αγωγός εντάσσεται και στο σχέδιο μετατροπής της Δυτικής Μακεδονίας σε «κοιλάδα» παραγωγής ανανεώσιμου υδρογόνου, μέσω του πρότζεκτ «White Dragon».
Έναρξη κατασκευής στις αρχές 2022
Ο ΔΕΣΦΑ τοποθετεί τη λήψη της Τελικής Επενδυτικής Απόφασης τον Δεκέμβριο, με στόχο στην περίπτωση που ανάψει το «πράσινο φως», η υλοποίηση του αγωγού να ξεκινήσει από τις αρχές του 2022. Έτσι, για να είναι έως τότε το έργο πλήρως «ώριμο» αδειοδοτικά και τεχνικά, προηγήθηκε ο βασικός σχεδιασμός του, ο οποίος βρίσκεται ήδη στο τελικό στάδιο.
Επίσης, έχει ήδη υποβληθεί ο φάκελος για την περιβαλλοντική αδειοδότηση του αγωγού. Η προμήθεια υλικών και εξοπλισμού αποτελεί το πρώτο «κύμα» διαγωνισμών για τη δρομολόγηση μίας ανάλογης υποδομής, το οποίο ακολουθούν οι διαγωνισμοί για την κατασκευή της και την επίβλεψη των εργασιών.
«Κλειδί» για την ενεργειακή & αναπτυξιακή μετάβαση
Το έργο θα δώσει πρόσβαση στο φυσικό αέριο στη Δυτική Μακεδονία, με το καύσιμο να προορίζεται να παίξει κρίσιμο ρόλο στην ενεργειακή αλλά και την αναπτυξιακή μετάβαση της περιοχής, ενόψει της απόσυρσης των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ. Ο αγωγός, μήκους 122 χλμ., θα ξεκινά από το υφιστάμενο βαλβιδοστάσιο του ΔΕΣΦΑ στα Τρίκαλα Ημαθίας, ώστε με την ολοκλήρωσή του το αέριο να «φτάσει» στην Πτολεμαΐδα, την Κοζάνη, το Αμύνταιο, τη Βέροια, τη Νάουσα και τα Γρεβενά.
Με αυτό τον τρόπο, θα διασφαλισθεί για παράδειγμα η λειτουργία του δικτύου τηλεθέρμανσης των ενεργειακών Δήμων στην περιοχή, για τη λειτουργία της οποίας πρόκειται η ΔΕΗ να κατασκευάσει μία μονάδα ΣΗΘΥΑ (Συμπαραγωγής Ηλεκτρικής Ενέργειας και Θερμότητας Υψηλής Απόδοσης) εντός του ΑΗΣ Καρδιάς.
Την ίδια στιγμή, η επέκταση του συστήματος μεταφοράς στη Δυτική Μακεδονία «συγχρονίζεται» με την απόφαση της ΔΕΗ να προχωρήσει σε αλλαγή καυσίμου το αργότερο έως το 2025 στη λιγνιτική μονάδα «Πτολεμαΐδα 5», η οποία βρίσκεται υπό κατασκευή.
Σύμφωνα με επίσημες δηλώσεις του Προέδρου και Διευθύνοντος Σύμβουλου της επιχείρησης, Γιώργου Στάσση, παράλληλα με τη μετατροπή της μονάδας σε ηλεκτροπαραγωγικό σταθμό φυσικού αερίου, προβλέπεται να αυξηθεί και η ισχύς της πάνω από 1.000 MW.
Εφαλτήριο για την «πράσινη» οικονομία
Η υποδομή δίνει το «παρών» στο δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ (ΔΠΑ 2021-2030), μαζί με άλλα 47 έργα, συνολικού προϋπολογισμού άνω των 540 εκατ. ευρώ. Το Πρόγραμμα εγκρίθηκε από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) τον Απρίλιο.
Στην εγκριτική της απόφαση, η ΡΑΕ χαρακτηρίζει το συγκεκριμένο έργο ως «πολύ σημαντικό για τη μετάβαση προς την πράσινη οικονομία» και σημειώνει πως η άμεση ένταξη του στο ΕΣΦΑ κρίνεται απαραίτητη «προκειμένου να ξεκινήσει η αδειοδοτική και τεχνική ανάπτυξη του έργου (ωριμότητα του έργου)», καθώς «θεωρεί εξαιρετικά σημαντική τη διείσδυση του φυσικού αερίου στη Δυτική Μακεδονία, περιοχή με χαμηλές θερμοκρασίες και μεγάλη έως τώρα εξάρτηση από τον λιγνίτη».
Παράλληλα, η επέκταση του εθνικού συστήματος μεταφοράς σε μία περιοχή όπου προγραμματίζεται η παραγωγή υδρογόνου μέσω του έργου «White Dragon», θα αποτελέσει, σύμφωνα με τη ΡΑΕ, «πρότυπο για τον σχεδιασμό δράσεων που αποσκοπούν στην προσαρμογή του ΕΣΦΑ στη μεταφορά υδρογόνου (αρχικά ως μείγματος με φυσικό αέριο)».
Κώστας Δεληγιάννης / insider.gr