Αφορούν το Market Test για τον αγωγό φυσικού αερίου Ελλάδας-Σκοπίων, την πρότυπη σύμβαση χρηστών του FSRU Αλεξανδρούπολης και την τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης του ΕΣΦΑ για την παροχή της υπηρεσίας φόρτωσης φορτηγών ΥΦΑ στον Τερματικό Σταθμό της Ρεβυθούσας
Σε δημόσια διαβούλευση έθεσε η ΡΑΕ τις εισηγήσεις επί κρίσιμων παραμέτρων για τρία σημαντικά ενεργειακά projects συνολικού προϋπολογισμού 480,2 εκατ. ευρώ.
Η πρώτη διαβούλευση αφορά τα κείμενα για τη διενέργεια Market Test για το έργο «Αγωγός Νέας Μεσημβρίας –Ευζώνων/ Γευγελή και Μετρητικός Σταθμός» του ΔΕΣΦΑ.
Ο ελληνο-σκοπιανός διασυνδετήριος αγωγός περιλαμβάνεται στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΠΑ 2021-2030 και όπως επισημαινόταν στην εγκριτική απόφαση της ΡΑΕ «το έργο θα υλοποιηθεί μετά την ολοκλήρωση του Market Test και την υπογραφή συμφωνίας συνεργασίας με την ΝER, η οποία θα περιλαμβάνει τα στάδια που πρέπει να ακολουθηθούν και από τις δύο πλευρές για την υλοποίηση της διασύνδεσης και θα αναλύει τις λεπτομέρειες των υποχρεώσεων και ευθυνών κάθε πλευράς».
Στο πλαίσιο αυτό, η ΡΑΕ έθεσε σε δημόσια διαβούλευση την εισήγηση του ΔΕΣΦΑ επί των απαραίτητων κειμένων (Market Test Guidelines, Market Test Notice, Advance Reservation Capacity Agreement) από την περασμένη Πέμπτη 13 Ιανουαρίου έως και τη Δευτέρα 7 Φεβρουαρίου.
Με βάση την εισήγηση η μέγιστη προσφορά σε χωρητικότητα θα πρέπει να είναι ίση με 34.000.000 kWh/Gas Day.
Επίσης, αναφέρεται ότι το ελληνικό τμήμα του αγωγού θα είναι μήκους 55 χλμ με ενδεικτικό κόστος 66,8 εκατ. ευρώ, ενώ, με την επιφύλαξη των αποτελεσμάτων του Market Test, η κατασκευή αναμένεται να ξεκινήσει το 3ο τρίμηνο του 2022 και να ολοκληρωθεί το 3ο τρίμηνο του 2024.
Υπενθυμίζεται ότι η συμφωνία μεταξύ ΔΕΣΦΑ και NER JSC SKOPJE για το project υπογράφτηκε στις 10 Σεπτεμβρίου 2021.
Η Συμφωνία Συνεργασίας θεσπίζει τις αρχές, με βάση τις οποίες οι δύο Διαχειριστές σκοπεύουν να συντονίσουν τις κύριες φάσεις, τις αντίστοιχες δεσμεύσεις και τα συνοδευτικά ορόσημα της ανάπτυξης του έργου διασύνδεσης του αγωγού φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένης της έναρξης του δεσμευτικού Market Test, σύμφωνα με τους όρους και τις προϋποθέσεις, όπως αυτές θα εγκριθούν από τη ΡΑΕ, και μετά από τη θετική Τελική Επενδυτική Απόφαση (FID) η οποία αναμένεται το πρώτο φετινό εξάμηνο.
Είχε προηγηθεί η σχετική διμερής συμφωνία στις 9 Ιουλίου 2021 μεταξύ του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα, και του Υπουργού Οικονομίας της Βόρειας Μακεδονίας, Kreshnik Bekteshi, και βασίζεται στο Μνημόνιο Συνεργασίας (MoU) που έχει ήδη υπογραφεί για το συγκεκριμένο έργο μεταξύ ΔΕΣΦΑ και NER τον Οκτώβριο του 2016, όπως αυτό τροποποιήθηκε τον Απρίλιο του 2019 και συμπληρώθηκε με τους μη δεσμευτικούς όρους τον Μάρτιο του 2021.
Ο αγωγός προβλέπεται να έχει συνολικό μήκος 123 χιλιομέτρων και θα εκτείνεται από τη Νέα Μεσημβρία προς το Νεγκότινο μέσω Ευζώνων/Γευγελής συνδέοντας τα εθνικά συστήματα μεταφοράς φυσικού αερίου της Ελλάδας και της Βόρειας Μακεδονίας. Η αρχική ικανότητα μεταφοράς του θα είναι 1,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως, με δυνατότητα επέκτασης στα 3 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, ενώ έχουν πραγματοποιηθεί μελέτες, προκειμένου ο αγωγός να διαθέτει τις κατάλληλες προδιαγραφές και για τη μεταφορά πράσινου υδρογόνου.
Το έργο, το κόστος του οποίου εκτιμάται ότι θα ανέλθει στα 110 εκατ. ευρώ, θα αναβαθμίσει περαιτέρω τον ρόλο της Ελλάδας ως κόμβου φυσικού αερίου, ενισχύοντας τη θέση της χώρας ως ενεργειακό σταυροδρόμι, με τη μεταφορά φυσικού αερίου από το ΕΣΦΑ στη Βόρεια Μακεδονία και την ευρύτερη περιοχή.
Η σύμβαση χρηστών για το FSRU
Παράλληλα, η ΡΑΕ έθεσε σε δημόσια διαβούλευση επίσης από την περασμένη Πέμπτη έως και τη Δευτέρα 24 Ιανουαρίου την εισήγηση της Gastrade για την πρότυπη Μεταξύ Χρηστών Σύμβαση του Ανεξάρτητου Συστήματος Φυσικού Αερίου Αλεξανδρούπολης. Η εισήγηση υποβλήθηκε στη ΡΑΕ στις 11 Ιανουαρίου και η πρότυπη σύμβαση θα αποτελέσει Παράρτημα του Κώδικα Διαχείρισης του ΑΣΦΑ Αλεξανδρούπολης.
Πρόκειται για ένα ακόμη βήμα ωρίμανσης του LNG Project της Gastrade, για το οποίο η τελική επενδυτική απόφαση θεωρείται θέμα ημερών.
Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα, – μετά και την επίσημη είσοδο του ΔΕΣΦΑ-, ολοκληρώθηκε το πολυεθνικό μετοχικό σχήμα της εταιρείας όπου συμμετέχουν και με ποσοστό 20% έκαστος η Ελμίνα Κοπελούζου (ιδρυτική μέτοχος και Πρόεδρος της εταιρείας), η Gaslog Cyprus Investments του ναυτιλιακού ομίλου Gaslog του εφοπλιστή Π. Λιβανού, η ΔΕΠΑ Εμπορίας, η βουλγαρική κρατική εταιρεία Bulgartransgaz EAD και ο ΔΕΣΦΑ.
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 363,7 εκατ. ευρώ, ενώ μέρος της χρηματοδότησης ύψους 166,7 εκατ. ευρώ θα καλυφθεί από το ΕΣΠΑ.
Με βάση το χρονοδιάγραμμα, το FSRU Αλεξανδρούπολης θα τεθεί σε λειτουργία το 2023, ενώ θα περιλαμβάνει:
-Την Υπεράκτια Πλωτή Μονάδα Προσωρινής Αποθήκευσης και Αεριοποίησης LNG
-Τις μόνιμες υπεράκτιες εγκαταστάσεις
-Το υποθαλάσσιο και το χερσαίο τμήμα του αγωγού φυσικού αερίου για τη μεταφορά του φυσικού αερίου προς το ΕΣΜΦΑ.
Το FSRU θα εγκατασταθεί 17,6 χλμ. νοτιοδυτικά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης και θα έχει μέγιστη δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου στο σύστημα 8,3 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως και αποθηκευτική ικανότητα 170.000 κ.μ.
Με βάση τον σχεδιασμό, η μονάδα θα συνδέεται με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου με αγωγό μήκους 28 χλμ., μέσω του οποίου το αεριοποιημένο LNG θα προωθείται στις αγορές της Ελλάδας, της Βουλγαρίας, αλλά και της ευρύτερης περιφέρειας, από τη Σερβία και τη Β. Μακεδονία μέχρι τη Μολδαβία και την Ουκρανία.
Το LNG και με βυτιοφόρα
Τέλος, η ΡΑΕ έθεσε σε δημόσια διαβούλευση την εισήγηση του ΔΕΣΦΑ σχετικά με τροποποίηση του Κώδικα Διαχείρισης ΕΣΦΑ, προκειμένου να περιλάβει διατάξεις που αφορούν στην παροχή της Υπηρεσίας Φόρτωσης Φορτηγών ΥΦΑ.
Η διαβούλευση θα διαρκέσει μέχρι την Πέμπτη 10 Φεβρουαρίου.
Ο Σταθμός Φόρτωσης Βυτιοφόρων LNG (Truck loading station) στη Ρεβυθούσα έχει συνολικό προϋπολογισμό 6,5 εκατ. ευρώ και θα αποτελέσει την πρώτη Εγκατάσταση Μικρής κλίμακας LNG στην Ελλάδα, δίνοντας τη δυνατότητα χρήσης του φυσικού αερίου από καταναλωτές και χρήστες περιοχών όπου δεν έχει αναπτυχθεί το δίκτυο μεταφοράς. Ειδικότερα, θα εξασφαλίσει τον εφοδιασμό για βιομηχανίες, βιοτεχνίες, αγροτικές εγκαταστάσεις και οικιακούς καταναλωτές σε περιοχές απομακρυσμένες από το δίκτυο φυσικού αερίου, ενώ δίνει, επιπλέον, τη δυνατότητα χρήσης του φυσικού αερίου και ως καύσιμο στη ναυτιλία.
Στόχος του νέου έργου είναι η εγκατάσταση, επί του τερματικού σταθμού, εξοπλισμού για τη φόρτωση βυτιοφόρων οχημάτων με ΥΦΑ, με μέγιστο ρυθμό φόρτωσης ΥΦΑ, 100 m3 ΥΦΑ/h και μέγιστη ποσότητα φόρτωσης ΥΦΑ ανά βυτιοφόρο 50m3 , συνολικής ισχύος 13,50kW.
Το έργο περιλαμβάνει σταθμό φόρτωσης, εξοπλισμό ζύγισης, κανάλια και φρεάτιο για την απορροή ενδεχόμενης διαρροής ΥΦΑ, προκατασκευασμένο οικίσκο για τον εξοπλισμό Η/Μ, χρωματογράφο και λοιπά έργα πολιτικού μηχανικού για τη διαμόρφωση πρανούς και οδοποιίας. Στην παρούσα φάση θα κατασκευαστεί μια θέση φόρτωσης με πρόβλεψη για μελλοντική δεύτερη θέση.
Σταύρος Γριμάνης / newmoney.gr