Μετά το επιτυχημένο αρχικό market est στο οποίο συμμετείχαν 15 εταιρείς από το εξωτερικό η θυγατρική της Motor Oil, Διώρυγα Gas αναλύει αυτή την περίοδο τα δεδομένα και ο νέος τερματικός σταθμός υγροποιημένου φυσικού αερίου να έχει κατασκευαστεί μέχρι τα τέλη του 2023 με αρχές του 2024.
Ωστόσο ο σχεδιασμός του ΔΕΣΦΑ, στο πλαίσιο του δεκαετούς προγράμματος ανάπτυξης του το οποίο εγκρίθηκε από τη ΡΑΕ και δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ με ημερομηνία 30/9, για ολοκλήρωση του μετρητικού και ρυθμιστικού σταθμού σύνδεσης με το FSRU της DIORYGA GAS τον Μάρτιο του 2025 προβληματίζει τόσο την εταιρεία όσο και τη ΡΑΕ.
Οι επισημάνσεις της ΡΑΕ
Είναι χαρακτηριστικό ότι η Ρυθμιστική Αρχή στην απόφαση της για έγκριση του δεκαετούς του ΔΕΣΦΑ συμπεριέλαβε παρατήρηση για το FSRU της DIORYGA GAS καλώντας μάλιστα τον Διαχειριστή του Συστήματος να έλθει σε επικοινωνία με την εταιρία για να βρεθεί λύση στο ζήτημα της καθυστέρησης.
Συγκεκριμένα η ΡΑΕ στις παρατηρήσεις της αναφέρει ότι το κόστος του έργου του μετρητικού σταθμού έχει αυξηθεί από 9,9 σε 15 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας πάντως ότι αυτό «κρίνεται αποδεκτό και σε κάθε περίπτωση ανακτάται από το τέλος σύνδεσης και δεν επιβαρύνει τις Χρεώσεις Χρήσης του ΕΣΦΑ». «Αντίθετα, λέει η ΡΑΕ, η μετατόπιση του χρονοδιαγράμματος από το 2023 στον Μάρτιο 2025 δεν γίνεται κατ’ αρχήν αποδεκτή, καθώς δεν συνάδει με τα χρονοδιαγράμματα για τα οποίο έχει ενημερώσει η Διώρυγα GAS την Αρχή, αλλά και επειδή υπό τις παρούσες συνθήκες κρίνεται σκόπιμη η κατά το δυνατόν επιτάχυνση των έργων που θα συμβάλουν στην ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας. Συνεπώς, η Αρχή καλεί τις εταιρείες ΔΕΣΦΑ και Διώρυγα Gas σε κοινή συνάντηση για την οριστικοποίηση του χρονοδιαγράμματος».
Η υπερεξάρτηση από τη Ρεβυθούσα
Αξίζει να σημειωθεί ότι η Διώρυγα GAS με επιστολή της στο πλαίσιο της διαβούλευσης του δεκαετούς προγράμματος του ΔΕΣΦΑ επεσήμαινε ότι στο νότιο τμήμα του ΕΣΦΑ, όπου και λαμβάνει χώρα το μεγαλύτερο ποσοστό της εθνικής κατανάλωσης φυσικού αερίου λόγω εγγύτητας με τα περισσότερα εργοστάσια ηλεκτροπαραγωγής και το κέντρο κατανάλωσης της Αττικής, υπάρχει ένα και μόνο σημείο εισόδου, αυτό του σταθμού της Ρεβυθούσας.
«Η υπερεξάρτηση από τη Ρεβυθούσα, σε συνδυασμό με την όδευση του συνόλου των διεθνών αγωγών μεταφοράς φυσικού αερίου που εξυπηρετούν τη χώρα μας από τουρκικά εδάφη, πριν αυτοί εισέλθουν στο βόρειο τμήμα του ΕΣΦΑ, δημιουργεί εύλογα ερωτήματα σχετικά με τη διασφάλιση της εθνικής ασφάλειας εφοδιασμού», όπως αναφέρεται.
Στην ίδια επιστολή τονίζεται ότι «παρά την αυταπόδεικτη ενίσχυση της ασφάλειας εφοδιασμού μέσω της δημιουργίας ενός ακόμη σημείου εισόδου ΥΦΑ από τον τερματικό σταθμό FSRU (FloatingStorage and RegasificationUnit) που η εταιρεία μας, Διώρυγα Gas, αναπτύσσει στους Αγ. Θεοδώρους Κορινθίας, απουσιάζει από το υπό διαβούλευση Πρόγραμμα Ανάπτυξης η αναβάθμιση του ΕΣΦΑ (είτε 100 χλμ. νέων αγωγών 30” από Μέγαρα έως Λιβαδειά ή νέος σταθμός συμπίεσης στη Λιβαδειά) η οποία, σύμφωνα με τη Μελέτη Αξιολόγησης Νέου Έργου για τη σύνδεση της Διώρυγα Gas (ΔΕΣΦΑ, Αύγουστος 2020), είχε κριθεί ότι είναι απαραίτητη για την εξασφάλιση της πλήρους και αδιάλειπτης πρόσβασης της Διώρυγα Gas στο ΕΣΦΑ».
Δυνατότητα τροφοδοσίας του ΕΣΦΑ με ποσότητες άνω των 4 bcm τον χρόνο
Όπως επισημαίνεται «η πλήρης πρόσβαση της Διώρυγα Gas στο ΕΣΦΑ θα παρείχε στην πρώτη τη δυνατότητα να τροφοδοτήσει το ΕΣΦΑ με ποσότητες φυσικού αερίου άνω των 4 bcm ετησίως (όπως και αποτυπώθηκε κατά τη φάση εκδήλωσης μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος), υποκαθιστώντας πολύ σημαντικό κομμάτι των ροών ρωσικού φυσικού αερίου σε περίπτωση διακοπής αυτών».
Στο πλαίσιο αυτό, η Διώρυγα Gas προτείνει «την ένταξη στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης των απαραίτητων έργων αναβάθμισης για την πλήρη και αδιάλειπτη πρόσβαση της Διώρυγα Gas στο ΕΣΦΑ (είτε 100 χλμ. νέων αγωγών 30” από Μέγαρα έως Λιβαδειά ή νέος σταθμός συμπίεσης στη Λιβαδειά). Επιπρόσθετα και κατά προτεραιότητα, άμεση έναρξη υλοποίησης των έργων αυτών στα πλαίσια της ασφάλειας εφοδιασμού και της απεξάρτησης από το ρωσικό αέριο, κατά τις προσταγές του Σχεδίου REPowerEU».