Στόχος είναι να ολοκληρωθεί η διαδικασία τον Ιανουάριο του 2024 με την κατάθεση των μη δεσμευτικών προσφορών ενώ η τελική απόφαση θα ληφθεί αφού αξιολογηθούν τα αποτελέσματα του δεύτερου γύρου του market test, με τις δεσμευτικές προσφορές. Κάτι που αναμένεται να ξεκινήσει στο πρώτο τρίμηνο του 2024.
Σε κάθε περίπτωση η τελική επενδυτική απόφαση εκτιμάται ότι θα ληφθεί το επόμενο καλοκαίρι και το έργο θα ολοκληρωθεί εντός του 2026. Το πράσινο φως για τη διενέργεια του market test έδωσε την περασμένη εβδομάδα η ολομέλεια της Ρυθμιτικής Αρχής Ενέργειας, που ενέκρινε το αίτημα της Elpedison σε ό,τι αφορά τους όρους με τους οποίους θα διενεργηθεί. Ειδικότερα το market test θα αφορά το 60% της δυναμικότητας του σχεδιαζόμενου FSRU. Το 40% της δυναμικότητας θα αφορά την τροφοδοσία της μονάδας ηλεκτροπαραγωγής που έχει η εταιρεία στη Θεσσαλονίκη, αλλά και της δεύτερης μονάδας που σχεδιάζει χωρίς πάντως να έχει λάβει ακόμη την τελική επενδυτική απόφαση.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η Elpedison έχει λάβει ήδη τις προκαταρκτικές άδειες για το FSRU και ωριμάζει το έργο καθώς αυτή την περίοδο βρίσκεται σε εξέλιξη η εκπόνηση των περιβαλλοντικών μελετών που είναι και οι πλέον δύσκολες και χρονοβόρες.
Το FSRU της Elpedison θα αποτελείται από δύο πλοία και όχι από ένα, όπως σχεδίαζε αρχικά και θα εγκατασταθεί στο Θερμαϊκό, στα ανοικτά του διυλιστηρίου της HelleniQ Energy, όπου βρίσκεται η μία από τις δύο υφιστάμενες μονάδες ηλεκτροπραγωγής με καύσιμο το φυσικό αέριο, του ομίλου.
Η απόφαση της εταιρείας να εγκαταστήσει δύο πλοία FSRU ελήφθη κυρίως για οικονομικούς λόγους, λόγω της μεγάλης διαθεσιμότητας στην αγορά μικρότερου μεγέθους πλοίων, που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τον σκοπό αυτό.
Κάθε πλοίο θα έχει δυναμικότητα 120.000 -130.000 κμ και εκτός από τις ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες της Elpedison το LNG που θα αεριοποιείται στο FSRU της Θεσσαλονίκης θα απευθύνεται και στις αγορές της ΝΑ Ευρώπης.
Άλλωστε το ενδιαφέρον των χωρών αυτών είναι μεγάλο για την προμήθεια LNG και ήδη ο ΔΕΣΦΑ έχει υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με τους διαχειριστές των Βόρειων γειτόνων μας με στόχο τη δημιουργία του λεγόμενου Vertical Corridor, δηλαδή την αναβάθμιση του υφιστάμενου δικτύου αγωγών που θα έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν αέριο έως τη Μολδαβία ακόμη και την Ουκρανία. Παράλληλα προωθείται η δημιουργία αγωγού διασύνδεσης με τη Βόρεια Μακεδονία. Στο πλαίσιο αυτό τα FSRU που θα συνδέονται με ένα κατάλληλο δίκτυο αγωγών θα μπορούν να τροφοδοτούν τις αγορές όχι μόνον της ΝΑ Ευρώπης, αλλά και της κεντρικής, ακόμα και την Ουκρανία και την Αυστρία.