Η εκτίναξη των τιμών του πετρελαίου είναι ακριβώς αυτό που θέλει να αποφύγει το ανώτατο όριο τιμών, καθώς στοχεύει να διατηρήσει τη ροή του ρωσικού πετρελαίου, αλλά σε χαμηλότερη τιμή.
Εδώ και εβδομάδες, η G7 συζητά την εξαίρεση του ρωσικού πετρελαίου από την απαγόρευση της ναυτικής ασφάλισης και χρηματοδότησης μόνο εάν το πετρέλαιο αυτό πωλείται σε ή κάτω από μια συγκεκριμένη τιμή, στην οποία η ομάδα δεν έχει ακόμη συμφωνήσει.
Αυτό θα απαιτούσε συντονισμό με τους παρόχους ναυτικής ασφάλισης και χρηματοδότησης με έδρα την ΕΕ, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ. Αλλά θα ήταν το ευκολότερο μέρος της εφαρμογής του ανώτατου ορίου τιμών. Η Ρωσία θα μπορούσε να εντείνει τις ήδη συνεχιζόμενες προσπάθειές της να πείσει μη δυτικά δεξαμενόπλοια και ασφαλιστές να συμφωνήσουν να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο και προϊόντα. Ή ο Πούτιν μπορεί απλώς να πραγματοποιήσει την υπόσχεσή του να σταματήσει όλες τις ενεργειακές προμήθειες - συμπεριλαμβανομένου του αργού, των καυσίμων, του φυσικού αερίου και του άνθρακα - προς τις χώρες που θα υπογράψουν το πλαφόν στην τιμή του ρωσικού πετρελαίου.
Σε κάθε περίπτωση, οι τιμές του πετρελαίου πιθανότατα θα ανέβουν πολύ περισσότερο, καθώς το εμπάργκο της ΕΕ στο ρωσικό πετρέλαιο - το οποίο αποκλείει το πετρέλαιο που πωλείται με ή κάτω από το ανώτατο όριο τιμής - τίθεται σε ισχύ στο τέλος του τρέχοντος έτους.
Η Ρωσία θα συνεχίσει να πωλεί το πετρέλαιό της σε Ασιάτες αγοραστές, όπως η Ινδία και η Κίνα, χρησιμοποιώντας μη δυτικούς στόλους δεξαμενόπλοιων και ναυτιλιακές υπηρεσίες, ενώ παράλληλα θα πνίγει τον εφοδιασμό της Δύσης. Η Ρωσία αναμένεται επίσης να αυξήσει τις μυστικές εξαγωγές πετρελαίου, παίρνοντας ένα παράδειγμα από το βιβλίο του Ιράν για εξαγωγές κάτω από το ραντάρ, απενεργοποιώντας τους αναμεταδότες και/ή αποκρύπτοντας την προέλευση του πετρελαίου, λένε οι αναλυτές.
Παρόλα αυτά, ο μη δυτικός στόλος δεξαμενόπλοιων στον οποίο μπορεί να βασιστεί η Ρωσία δεν είναι αρκετός, γράφουν οι Τζον βαν Σκάικ και Έμιλυ Μέρεντιθ του Energy Intelligence.
Εάν η Ρωσία αρνηθεί να χρησιμοποιήσει οποιεσδήποτε θαλάσσιες υπηρεσίες που συνδέονται με τις χώρες της G7, «το ρωσικό πετρέλαιο θα πρέπει να πλέει με μη δυτικά δεξαμενόπλοια - και δεν υπάρχουν αρκετά πλοία για να διαχειριστούν τα εκατομμύρια βαρέλια της Ρωσίας», υποστηρίζουν.
«Το αποτέλεσμα: λιγότερο πετρέλαιο, υψηλότερες τιμές και λιγότερος πόνος για τη Ρωσία»
Σύμφωνα με το Energy Intelligence, το ρωσικό πετρέλαιο που πηγαίνει στην Ασία από τη ρωσική Άπω Ανατολή μεταφέρεται ήδη εκεί με ρωσικά ή ασιατικά δεξαμενόπλοια. Αλλά η Ρωσία εκτιμάται ότι εξάγει 4,45 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα (bpd) από τα λιμάνια της στην Αρκτική, τη Βαλτική Θάλασσα και τη Μαύρη Θάλασσα - και αυτό γίνεται κυρίως με πλοία που συνδέονται με την ΕΕ. Η εξεύρεση δεξαμενόπλοιων και ασφαλιστικής κάλυψης που δεν συνδέονται με την ΕΕ, την G7 ή άλλες χώρες που ενδέχεται να ενταχθούν στον μηχανισμό ανώτατων τιμών για αυτή την ποσότητα πετρελαίου θα μπορούσε να είναι σχεδόν αδύνατη.
Η G7 επανέλαβε στις αρχές Σεπτεμβρίου ότι θα οριστικοποιήσει και θα εφαρμόσει «μια συνολική απαγόρευση των υπηρεσιών που επιτρέπουν τη θαλάσσια μεταφορά αργού πετρελαίου και πετρελαιοειδών ρωσικής προέλευσης σε παγκόσμιο επίπεδο - η παροχή τέτοιων υπηρεσιών θα επιτρέπεται μόνο εάν το πετρέλαιο και τα πετρελαιοειδή αγοράζονται σε τιμή ή κάτω από μια τιμή ("το ανώτατο όριο τιμών") που καθορίζεται από τον ευρύ συνασπισμό των χωρών που προσχωρούν και εφαρμόζουν το ανώτατο όριο τιμών».
Στις κατευθυντήριες γραμμές σχετικά με το επερχόμενο ανώτατο όριο τιμών, το Υπουργείο Οικονομικών των ΗΠΑ δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι η πολιτική του ανώτατου ορίου τιμών έχει τρεις στόχους: «να διατηρήσει έναν αξιόπιστο εφοδιασμό της παγκόσμιας αγοράς με θαλάσσιο ρωσικό πετρέλαιο, να μειώσει τις ανοδικές πιέσεις στις τιμές της ενέργειας και να μειώσει τα έσοδα που κερδίζει η Ρωσική Ομοσπονδία από το πετρέλαιο, αφού ο δικός της πόλεμος επιλογής στην Ουκρανία έχει διογκώσει τις παγκόσμιες τιμές της ενέργειας».
Αν και έξυπνο στη θεωρία, το σχέδιο για το ανώτατο όριο τιμών θα μπορούσε στην πραγματικότητα να οδηγήσει σε πολύ υψηλότερες τιμές πετρελαίου, επειδή οι εμπορικές ροές θα ανατραπούν και πάλι, τα δεξαμενόπλοια θα είναι σε έλλειψη και οι ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου - που εξακολουθούν να είναι αξιοσημείωτα ανθεκτικές - θα πέσουν κατακόρυφα, λένε οι αναλυτές.
Η παγκόσμια αγορά πετρελαίου θα πρέπει να προετοιμαστεί για μια απώλεια της προσφοράς 2,4 εκατομμυρίων bpd όταν τεθεί σε ισχύ το εμπάργκο της ΕΕ, ανέφερε ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (ΔΟΕ) στην έκθεσή του για την αγορά πετρελαίου αυτή την εβδομάδα. Επιπλέον 1 εκατ. bpd προϊόντων και 1,4 εκατ. bpd αργού θα πρέπει να βρουν νέα στέγη, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε βαθύτερη μείωση των ρωσικών εξαγωγών και της παραγωγής πετρελαίου. Ο ΔΟΕ αναμένει ότι η παραγωγή πετρελαίου στη Ρωσία θα μειωθεί στα 9,5 εκατ. βαρέλια ημερησίως έως τον Φεβρουάριο του 2023, που θα είναι μια βουτιά 1,9 εκατ. βαρελιών ημερησίως σε σύγκριση με τον Φεβρουάριο του 2022.
Στη συνέχεια, υπάρχει η πολύ πραγματική απειλή του Πούτιν να σταματήσει απλώς να πουλάει πετρέλαιο - και όλα τα άλλα ενεργειακά προϊόντα - σε χώρες που θα ενταχθούν στο ανώτατο όριο τιμών του ρωσικού πετρελαίου.
«Πιστεύουμε απόλυτα ότι ο Πούτιν/Ρωσία θα ακολουθήσουν αυτή τη δήλωση και θα περιορίσουν τις εξαγωγές αντί να αποδεχθούν οποιοδήποτε καθεστώς ανώτατης τιμής. Αυτό θα αφήσει τη Ρωσία με ένα σημαντικά μειωμένο σύνολο πελατών-πελατών πετρελαίου και με ένα μεγάλο πρόβλημα αποστολής του", δήλωσε νωρίτερα αυτή την εβδομάδα ο Μπιάρνε Σκίελντροπ, επικεφαλής αναλυτής εμπορευμάτων στην τράπεζα SEB.
«Το καθεστώς ανώτατου ορίου τιμών, το οποίο τώρα φαίνεται σχεδόν βέβαιο, είναι πολύ πιθανό να καταλήξει να έχει πολύ, πολύ ανοδικό αντίκτυπο στις τιμές του πετρελαίου», πρόσθεσε ο Σκίελντροπ.
Παρά τις ανησυχίες από την πλευρά της ζήτησης, λόγω του κλειδώματος του Covid της Κίνας και της παγκόσμιας οικονομικής επιβράδυνσης, ο μηχανισμός ανώτατης τιμής «θα μπορούσε να αποδειχθεί καταστροφικός για την προσφορά και να επισκιάσει πλήρως τις όποιες αδυναμίες της ζήτησης για το πετρέλαιο», σημείωσε ο αναλυτής.