Η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας επέλεξε πέντε εταιρείες για τις υπηρεσίες Τελευταίου Καταφυγίου για το φυσικό αέριο, καθώς ο διαγωνισμός που είχε προκηρύξει κηρύχθηκε άγονος.
Πρόκειται για τις εταιρείες Φυσικό Αέριο, ZeniΘ, Mytilineos, Ήρων και efaEnergy, οι οποίες από την 1η Απριλίου 2023 έως την 31η Μαρτίου 2024 θα είναι Προμηθευτές Τελευταίου Καταφυγίου
Τα δύο προηγούμενα χρόνια την υπηρεσία αυτή παρείχε η NRG. Ο διαγωνισμός της ΡΑΕ για την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την εν λόγω υπηρεσία προκηρύχθηκε στις 18 Φεβρουαρίου και έληξε άκαρπος στις 24 Μαρτίου με αποτέλεσμα η Αρχή να εκκινήσει τις διαδικασίες για την ανάθεση, όπως προβλέπει η ισχύουσα νομοθεσία.
Η Υπηρεσία Τελευταίου Καταφυγίου έχει θεσπιστεί με νόμο από το 2011 για τη διασφάλιση του δικαιώματος των πελατών για σταθερή και αδιάλειπτη προμήθεια φυσικού αερίου και αποφυγή διακοπής παροχής λόγω υπαιτιότητας του Προμηθευτή τους. Ο Προμηθευτής Τελευταίου Καταφυγίου Φυσικού Αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας υποχρεούται να προμηθεύει πελάτες, οι οποίοι δεν εκπροσωπούνται από Προμηθευτή, λόγω υπαιτιότητας του μέχρι πρότινος Προμηθευτή τους ή εν γένει λόγω γεγονότων που εμπίπτουν στη σφαίρα επιρροής του μέχρι πρότινος Προμηθευτή τους (παρ. 1, άρθρο 43 του Κώδικα Προμήθειας Φυσικού Αερίου), προσωρινά και για μέγιστο χρονικό διάστημα τριών μηνών, προκειμένου να δοθεί κατάλληλος χρόνος στους πελάτες να διαπραγματευθούν νέα σύμβαση με προμηθευτή της επιλογής τους.
Η απροθυμία των εταιρειών να αναλάβουν τη σχετική υπηρεσία σχετίζεται με την υψηλή αβεβαιότητα ως προς τις τιμές του φυσικού αερίου και το έξτρα κόστος για την προμήθεια αερίου που θα χρειαστεί ο Προμηθευτής Τελευταίου Καταφυγίου ώστε να καλύψει τις ανάγκες πελατών άλλης εταιρείας σε περίπτωση που αυτή βάλει «λουκέτο» θα είναι δυσβάσταχτο.
Και αυτό παρά το οικονομικό αντιστάθμισμα που ανέρχεται σε ένα ποσοστό προσαύξησης 5% επί των βασικών τιμολογίων της κάθε εταιρείας. Εξάλλου, η ενεργειακή κρίση έχει οδηγήσει σε αύξηση των ληξιπρόθεσμων οφειλών, αλλά και των κακοπληρωτών τόσο στον ηλεκτρισμό όσο και στο φυσικό αέριο και η επιβάρυνση στις εταιρείες από ένα τέτοιο ενδεχόμενο είναι μεγάλη.
Με βάση τη νομοθεσία, η επιλογή των εταιρειών, από τη ΡΑΕ προκειμένου να τους ανατεθεί η υπηρεσία από τη στιγμή που ο διαγωνισμός κηρύχθηκε άγονος, γίνεται με βάση τα μερίδια στην εγχώρια αγορά, το μερίδιο ανά γεωγραφική περιοχή και τις κατηγορίες Πελατών που κάθε μια από τις εταιρείες εξυπηρετεί.
Η ΡΑΕ έλαβε υπόψη της εκτός από τα μερίδια αγοράς των εταιρειών τις οποίες επέλεξε και τις παρακάτω προϋποθέσεις για τη διαδικασία:
-Να είναι απλή, διαφανής και να μην εισάγει διακρίσεις μεταξύ των επιχειρήσεων
- Να εξασφαλίζει την οικονομική και τεχνική δυνατότητα της παροχής της συγκεκριμένης υπηρεσίας κοινής ωφέλειας
- Να επιφέρει το μικρότερο δυνατό κόστος τόσο στους πελάτες που κάνουν χρήση των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας όσο και για τους υπόλοιπους πελάτες
- Να ελαχιστοποιούνται οι στρεβλώσεις στην αγορά, ιδίως όσον αφορά στην παροχή υπηρεσιών με τιμές ή άλλους όρους και προϋποθέσεις, που αποκλίνουν από τους συνήθεις εμπορικούς όρους
-Να εξασφαλίζεται ότι καμία επιχείρηση δεν αποκλείεται εκ των προτέρων και να μπορεί να ορίζονται διαφορετικές επιχειρήσεις ή ομάδες επιχειρήσεων για την παροχή των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας για κάθε διαφορετική κατηγορία πελατών ή για την κάλυψη διαφορετικών περιοχών της Χώρας
- Να περιλαμβάνει συγκριτική αξιολόγηση μεταξύ των προτεινόμενων τιμολογίων για κάθε κατηγορία πελατών και του αιτούμενου ανταλλάγματος που υποβάλλει κάθε ενδιαφερόμενος για την παροχή των υπηρεσιών κοινής ωφέλειας.