«Το πλαφόν αποτελεί στρέβλωση της αγοράς. Περιορίζει τον ανταγωνισμό, διότι όλοι πάνε και τοποθετούνται στην ίδια τιμή. Και η επιβολή του πλαφόν δεν συνάδει σε μια αγορά με 5.500 πρατήρια, 18 εταιρείες αλλά και με έντονη παραβατικότητα» είπε ο κ. Αληγιζάκης.
Την ίδια διέβλεψε ότι οι τιμές στα καύσιμα στο επόμενο διάστημα θα κινηθούν στα ίδια περίπου με σήμερα επίπεδα. Σε αυτό συνηγορούν πολλαπλοί παράγοντες οι ρυθμοί ανάπτυξης στην Κίνα και η καλή κατάσταση στην Ευρώπη. «Ειδαμε ότι οι τιμές κρατήθηκαν παρά το γεγονός ότι ο ΟΠΕΚ+ προχώρησε σε μείωση της παραγωγής.
Πάντως για τον κ. Αληγιζάκη η διατήρηση στο πλαφόν στο μικτό περιθώριο κέρδους πρατηρίων και εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών για τρία χρόνια μετά την υιοθέτησή του δημιουργεί ζητήματα. Η παρατεταμένη διάρκεια σε συνδυασμό με το ότι σήμερα δεν συντρέχουν οι ίδιες συνθήκες που υπήρχαν το 2020 αλλά και το γεγονός ότι υπάρχει μεγάλη παραβατικότητα δημιουργεί προβλήματα στην αγορά σύμφωνα με τον επικεφαλής της εταιρείας.
Όπως είπε σχολιάζοντας την πορεία της εταιρεία και της αγοράς το 2022 «ενώ η ενεργειακή κρίση κορυφωνόταν, έπρεπε παράλληλα να συμβιώσουμε με το πλαφόν και την παραβατικότητα. Το πλαφόν πρωτοεπεβλήθηκε τον Μάρτιο του 2020, την περίοδο του Covid, προκειμένου να αντιμετωπισθούν εξαιτίας της πανδημίας τυχόν κερδοσκοπικές τάσεις στα καύσιμα και σε άλλα προϊόντα άλλων Κλάδων της οικονομίας.
Η πανδημία τελείωσε, τα μέτρα που είχαν ληφθεί, ακυρώθηκαν, το πλαφόν όμως στα καύσιμα συνεχίσθηκε. Η Πολιτεία επικαλούμενη πλέον την ενεργειακή κρίση, τις τιμές στην αντλία και το ότι δεν πέρναγαν οι μειώσεις στον καταναλωτή, αποφάσισε να συνεχίσει την επιβολή του πλαφόν.
Εκανε λόγο για επιπτώσεις στις εταιρείες του κλάδου που είδαν τα περιθώρια τους να μειώνονται.
«Η ενεργειακή κρίση εξακολουθεί να υπάρχει αλλά τα δεδομένα σήμερα είναι τελείως διαφορετικά από πέρυσι. Οι τιμές από τα 128 δολάρια πέρυσι, σήμερα είναι στο επίπεδο των 76. Κινούνται εδώ και αρκετούς μήνες σε φυσιολογικά επίπεδα. Όμως το πλαφόν εξακολουθεί να υπάρχει.
Όταν η Πολιτεία επέβαλε το πλαφόν, είχε σαν στόχο να διατηρήσει ο Κλάδος τα ίδια περιθώρια κέρδους με εκείνα που είχε τον Αύγουστο του 2021, που χαρακτηριζόταν σαν μια κανονική περίοδο της αγοράς και τα περιθώρια κέρδους κανονικά. Όμως, με την ενεργειακή κρίση αυξήθηκε το χρηματοοικονομικό κόστος, είχαμε 4 αυξήσεις επιτοκίων, αυξήθηκε το μεταφορικό κόστος, και είχαμε πληθωρισμό 9% το 2022 και 5% σήμερα, το οποίο σημαίνει μισθοί και υπηρεσίες αυξήθηκαν. Συνεπώς, το μικτό περιθώριο στην Εσωτερική Αγορά, είναι σήμερα σαφώς μικρότερο από το περιθώριο που το ίδιο το Κράτος θεωρεί λογικό. Και το ότι δουλεύουμε με μικρότερα περιθώρια από αυτά, που θεωρεί το Κράτος ως λογικά, είναι ένα ζήτημα».
Παράλληλα ζήτησε από το κράτος προκειμένου η αγορά να προχωρά σε επενδύσεις να διασφαλίσει τη λειτουργία σε ένα υγιές και σωστό επιχειρηματικό περιβάλλον με σωστούς κανόνες και συνθήκες ελεύθερης αγοράς και οικονομίας.