Η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων Ενέργειας και Υδάτων έθεσε πριν μερικές μέρες σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο της Προληπτικής δράσης με βάση συγκεκριμένες μελέτες εκτίμησης επικινδυνότητας. Το σχέδιο υιοθετεί δράσεις, με στόχο την ενίσχυση μέτρων για την αποτελεσματικότερη διαχείριση του φυσικού αερίου σε περίπτωση εμφάνισης κρίσης.
Στις δράσεις περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων ο μηχανισμός για την κατά προτεραιότητα λειτουργία των μονάδων με εναλλακτικό καύσιμο στην αγορά του ηλεκτρισμού σε περίπτωση κρίσης φυσικού αερίου Επιπέδου 3 Έκτακτης Ανάγκης. Εισαγωγή διατάξεων για την συνετή χρήση και περιορισμό της άσκοπης κατανάλωσης φυσικού αερίου. Κατά προτεραιότητα παροχή φυσικού αερίου σε ορισμένες «Σημαντικές» Βιομηχανίες. Αλλά και η ρύθμιση για την έκτακτη τροποποίηση του Προγραμματισμού Εκφορτώσεων LNG. Η τελευταία δράση (Δράση4) προβλέπει ότι κατά τη διάρκεια κρίσης φυσικού αερίου Επιπέδου 2 ή 3, ο μέγιστος χρόνος χρησιμοποίησης του αποθηκευτικού χώρου στην Ρεβυθούσα μειώνεται σε 6 ημέρες. Οι Χρήστες ΥΦΑ οι οποίοι είχαν ήδη δεσμεύσει χρονοθυρίδα, διατηρούν τη θέση τους στον Ετήσιο Προγραμματισμό ωστόσο με μειωμένο χρόνο μέχρι την αεριοποίηση της ποσότητας ΥΦΑ. Η Motor Oil με επιστολή της προς τη ΡΑΑΕΥ αναφέρει σε σχέση με τη συγκεκριμένη δράση ότι με τη γενική λογική συμφωνεί αλλά για τους χρήστες υγροποιημένου φυσικού αερίου που έχουν προγραμματισμένο φορτίο η μείωση της αποθήκευσης σε 6 ημέρες (από 18) θα επιφέρει διατάραξη του χαρτοφυλακίου φυσικού αερίου. Ο λόγος όπως εξηγεί είναι ότι θα αναγκαστούν να αεριοποιήσουν σε λιγότερες ημέρες το φορτίο τους ή θα αποκτήσουν πλεόνασμα αερίου το οποίο θα αναγκαστούν να διαθέσουν στην αγορά σε πιθανόν ασύμφορες τιμές. Προτείνει η συγκεκριμένη δράση να εξειδικευτεί και θεωρεί πως μπορεί να λειτουργήσει μόνο αν συνοδεύεται από μέτρα τα οποία δίνουν τη δυνατότητα στο διαχειριστή ή στην ομάδα διαχείρισης κρίσης να κάνουν ισότιμο καταμερισμό της δυναμικότητας αεριοποίησης στους χρήστες. Αντιστοίχως, το ίδιο να κάνει και με τους αποθηκευτικούς χώρους στην εγκατάσταση LNG.
Για το ίδιο θέμα η MYTILINEOS εκτιμά ότι «υπάρχει κίνδυνος επιπλέον κόστους και απώλειας ευελιξίας για ένα χρήστη ΥΦΑ, εάν το μέτρο δεν εφαρμοστεί σωστά». Σημειώνει πως ήδη υπάρχει πρόβλεψη από τον υφιστάμενο κώδικα ΕΣΦΑ. Πιο συγκεκριμένα εάν το απόθεμα LNG είναι χαμηλό και «υπάρχει περίσσεια αποθηκευτικού χώρου LNG ο διαχειριστής διαθέτει την περίσσεια αποθηκευτικού χώρου ΥΦΑ για την ικανοποίηση αιτημάτων μη προγραμματισμένης εκφόρτωσης φορτίων ΥΦΑ».
Στη διαβούλευση η ΔΕΗ αναφέρει πως για τη δράση Δ1- (Μηχανισμός για την κατά προτεραιότητα λειτουργία των μονάδων με εναλλακτικό καύσιμο στην αγορά του ηλεκτρισμού σε περίπτωση κρίσης φυσικού αερίου) θα πρέπει να αξιολογηθεί σε συνδυασμό με το μηχανισμό αποζημίωσης των μονάδων για τη λειτουργία τους με εναλλακτικό καύσιμο. Σε σχέση με τη δράση Δ5: Αύξηση αποθεμάτων εναλλακτικού καυσίμου (diesel) σε μονάδες ηλεκτροπαραγωγής με καύσιμο φυσικό αέριο και δυνατότητα εναλλαγής καυσίμου στην επιστολή της προς τη ρυθμιστική αρχή αναφέρει πως αφενός αποτελεί προϋπόθεση η ύπαρξη κεντρικού εθνικού σχεδιασμού επισημαίνοντας πως «η δυνατότητα τήρησης συμπλήρωσης ή αναπλήρωσης αποθέματος εναλλακτικού καυσίμου σχετίζεται και συναρτάται απολύτως με τη διαθεσιμότητα diesel στα διυλιστήρια, τη διαθεσιμότητα μέσων διαμετακόμισης (ειδικά για τις μονάδες της ΔΕΗ Α.Ε., πλοία για τη μονάδα Λαύριο IV, βυτιοφόρα για τη μονάδα Κομοτηνή)και τους τεχνικούς περιορισμούς που προκύπτουν από τις εγκαταστάσεις και καθορίζουν τους χρόνους μετάβασης, εκφόρτωσης, εξυδάτωσης επεξεργασίας και καθορισμού καυσίμου».