Προχωρούν σε Ελλάδα και Βόρεια Μακεδονία οι προπαρασκευαστικές διαδικασίες που θα ανοίξουν τον δρόμο για την υλοποίηση του αγωγού ο οποίος θα διασυνδέει τα εθνικά συστήματα των δύο χωρών. Έτσι, για το ελληνικό τμήμα του έργου, ο διαχειριστής του εγχώριου συστήματος ΔΕΣΦΑ δρομολογεί το επόμενο φθινόπωρο το Market Test (Έρευνα Αγοράς), ώστε να αποτυπωθεί το επιχειρηματικό ενδιαφέρον για την αξιοποίηση της υποδομής.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με δηλώσεις που έκανε πριν από λίγες ημέρες ο υπουργός Μεταφορών και Τηλεπικοινωνιών της Βόρειας Μακεδονίας, Blagoj Bocvarski, η κυβέρνηση της γειτονικής χώρας εκτιμά πως έως τα μέσα του έτους να έχει ολοκληρωθεί η αδειοδότηση για την κατασκευή του τμήματος που θα βρίσκεται στο έδαφός της. Έτσι, τοποθετεί στο τέλος του 2021 τη διενέργεια του διαγωνισμού για την κατασκευή του.
Για τη διασύνδεση των δύο εθνικών συστημάτων φυσικού αερίου, ο αγωγός προβλέπεται να ξεκινά από τη Νέα Μεσημβρία και να καταλήγει στην περιοχή του Νεγκότινο στη Βόρεια Μακεδονία. Το ελληνικό τμήμα θα έχει συνολικό μήκος 57 χιλιόμετρα, καταλήγοντας στην περιοχή των Ευζώνων, από όπου θα ξεκινά το δεύτερο σκέλος του αγωγού, μήκους 68 χιλιομέτρων.
Ισχυρό ενδιαφέρον
Ο «οδικός χάρτης» του κ. Bocvarski για την κατασκευή αυτού του δεύτερου σκέλους καταδεικνύει έμπρακτα το ισχυρό ενδιαφέρον της γειτονικής χώρας ώστε ο αγωγός να λάβει «σάρκα και οστά» μέσα στα αμέσως επόμενα χρόνια. Έτσι, επισφραγίζει τις δηλώσεις που κατά καιρούς έχει κάνει για τον αγωγό ο πρωθυπουργός της Βόρειας Μακεδονίας, Ζόραν Ζάεφ, επισημαίνοντας ότι θα δώσει πρόσβαση στη χώρα σε καύσιμο με ανταγωνιστικές τιμές, ενισχύοντας παράλληλα την ασφάλεια ανεφοδιασμού της.
Είναι ενδεικτικό ότι, αυτή τη στιγμή, η Βόρεια Μακεδονία τροφοδοτείται αποκλειστικά με ρωσικό αέριο από τον Διαβαλκανικό αγωγό. Αντίθετα, χάρις στον αγωγό, θα μπορεί να ανεφοδιαστεί με καύσιμο που καταφθάνει στο δίκτυο του ΔΕΣΦΑ, όπως για παράδειγμα μέσω του αγωγού TAP, σε περίπτωση μελλοντικής επέκτασης της δυναμικότητας του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου.
Παράλληλα, θα αποκτούσε τη δυνατότητα εισαγωγής φυσικού αερίου από οποιοδήποτε σημείο του κόσμου, το οποίο θα καταφθάνει υγροποιημένο (LNG) ακτοπλοϊκώς στον πλωτό τερματικό σταθμό (FSRU) που σχεδιάζεται να εγκατασταθεί στην Αλεξανδρούπολη. Μάλιστα, σύμφωνα με μέσα ενημέρωσης στη γειτονική χώρα, η κυβέρνηση της Βόρειας Μακεδονίας έχει εκφράσει ενδιαφέρον για συμμετοχή στην κατασκευή του FSRU.
Νέοι χρήστες των ελληνικών υποδομών
Όσον αφορά την Ελλάδα, η κατασκευή του αγωγού θα εδραιώσει ακόμη περισσότερο τον ρόλο της χώρας μας ως κόμβου (hub) διαμετακόμισης φυσικού αερίου στην νοτιοανατολική Ευρώπη και τα Βαλκάνια. Κάτι που σημαίνει ότι θα ενισχυθεί ο ρόλος της ως «πύλης εισόδου» φυσικού αερίου για τα κράτη της ευρύτερης περιοχής, ενισχύοντας τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας και της ελληνικής αγοράς και, κατά συνέπεια, τον ανταγωνισμό.
Την ίδια στιγμή, θα ανοίξει ο δρόμος ώστε να αυξηθούν ακόμη περισσότερο οι χρήστες των ελληνικών υποδομών αερίου, με «παίκτες» που δραστηριοποιούνται στις όμορες αγορές. Μία προοπτική που μακροπρόθεσμα θα οδηγήσει επίσης στη μείωση του κόστους εφοδιασμού της εγχώριας αγοράς, με την ελάττωση των χρεώσεων του συστήματος.
Κώστας Δεληγιάννης / insider.gr