Μπορεί η Ελλάδα να συγκαταλέγεται στις χώρες της ΕΕ με την υψηλότερη φορολογική επιβάρυνση των καυσίμων κίνησης, ωστόσο το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο προτείνει στην κυβέρνηση να αυξήσει πρόσθετα τη φορολογία, ώστε να στρέψει περισσότερους στην ηλεκτροκίνηση.
Σε απολογιστική έκθεση για την κατάσταση της ελληνικής οικονομίας που έδωσε χθες στη δημοσιότητα το ΔΝΤ αναφέρει πως «οι αρχές θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο αύξησης του «φόρου άνθρακα» (carbon tax) (συμπεριλαμβανομένων ειδικών φόρων κατανάλωσης και τελών) σε τομείς που δεν εμπίπτουν στο σύστημα εμπορίας εκπομπών (ETS), όπως οι μεταφορές, για να δώσουν περαιτέρω κίνητρα για την ταχεία και αποτελεσματική πράσινη μετάβαση καθώς η τιμή της ενέργειας συνεχίζει να ομαλοποιείται».
Κατά το ΔΝΤ, απαιτούνται συντονισμένες προσπάθειες για την επίτευξη των φιλόδοξων στόχων της ελληνικής κυβέρνησης για το κλίμα και την πράσινη μετάβαση και δεδομένης της κυριαρχίας των ορυκτών καυσίμων στην ελληνική αγορά ενέργειας, μια ισχυρή εφαρμογή του πλαισίου πολιτικής για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, συμπεριλαμβανομένων των μέτρων για τον εξορθολογισμό του πλαισίου αδειοδότησης για νέες επενδύσεις και την καλύτερη ενσωμάτωση των ΑΠΕ στο δίκτυο ηλεκτρικής ενέργειας, θα επιτάχυναν την πρόοδο και θα ενίσχυαν την ενεργειακή ασφάλεια.
Να σημειωθεί πως η πρόταση του ΔΝΤ για αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα κίνησης παραβιάζει ανοικτές θύρες, καθώς ήδη από τον Απρίλιο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ενέκρινε την επέκταση της επιβολής του «φόρου άνθρακα» στα καύσιμα που χρησιμοποιούνται στις οδικές μεταφορές, αλλά και στην θέρμανση των κτιρίων από το 2027.
Στη βάση του νέου πλαισίου, ο «φόρος άνθρακα» θα επιβάλλεται στις μεταφορές και αναμένεται να επηρεάσει εκατοντάδες εκατομμύρια ιδιοκτήτες παλαιών αυτοκινήτων σε όλη την ΕΕ καθώς θα αφορά στα οχήματα που πληρούν την οδηγία ρύπων Ευrο 5 ή και παλαιότερες. Το ύψος του φόρου θα αυξάνεται ανάλογα με την παλαιότητα, τον κυβισμό αλλά και την κατανάλωση καυσίμου.
Στην Ελλάδα ο «φόρος άνθρακα» αναμένεται να επηρεάσει πάνω από 4,7 εκατομμύρια αυτοκίνητα σε σύνολο 5,5 εκατομμυρίων κυκλοφορούντων ΙΧ τα οποία πληρούν την οδηγία ρύπων Ευrο 5 ή παλαιότερες.