Στις 8 Δεκεμβρίου λήγει η προθεσμία για όλους όσοι είναι δικαιούχοι του επιδόματος που τη φετινή χρονιά κυμαίνεται από 100-1000 ευρώ και αφορά στις δαπάνες για πετρέλαιο εσωτερικής καύσης θέρμανσης, φωτιστικό πετρέλαιο (μπλε κηροζίνη), φυσικό αέριο, υγραέριο, καυσόξυλα, βιομάζα (πέλετ)
και θερμική ενέργεια μέσω τηλεθέρμανσης.
Στην περίπτωση που η θέρμανση είναι αυτόνομη, η διαδικασία είναι απλή και γίνεται από τον κάθε δικαιούχο. Στην περίπτωση των πολυκατοικιών «κλειδί» προκειμένου να ενταχθεί κάποιος στο μητρώο των δικαιούχων, εφόσον πληροί τα κριτήρια, είναι ο διαχειριστής.
Τι συμβαίνει όμως αν σε μια πολυκατοικία δεν υπάρχει διαχειριστής και κοινόχρηστος μετρητής ρεύματος και τι πρέπει να γίνει αν ο διαχειριστής αλλάξει μετά το κλείσιμο της πλατφόρμας;
Στο πρώτο ερώτημα η διαδικασία φαίνεται απλή αν και πολλές φορές η ασυνεννοησία στις πολυκατοικίες μεταξύ των ενοίκων, φαινόμενο αρκετά συχνό, μπορεί να την κάνει πολύπλοκη.
Σύμφωνα με τον οδηγό του προγράμματος στην περίπτωση που δεν υπάρχει διαχειριστής, θα πρέπει να συμφωνηθεί με όλους τους ενοίκους/ιδιοκτήτες ποιος θα «αναλάβει» το ρόλο του διαχειριστή ώστε να δημιουργήσει μέσω της πλατφόρμας myΘέρμανση, το προφίλ της πολυκατοικίας με τα διαμερίσματα, τα χιλιοστά θέρμανσης κ.λπ.. Στην περίπτωση που δεν υπάρχει κοινόχρηστη παροχή ρεύματος, θα πρέπει να συμφωνηθεί με όλους τους ενοίκους/ιδιοκτήτες να δηλωθεί μια από τις παροχές τους ώστε να «παίξει» τον ρόλο της κοινόχρηστης παροχής και να δηλωθεί στο προφίλ της πολυκατοικίας.
Πότε υπάρχει κίνδυνος για τη διασταύρωση στοιχείων και τις πληρωμές
Τα πράγματα δυσκολεύουν στην περίπτωση αλλαγής. Θα πρέπει αρχικά να δημιουργηθεί νέο προφίλ πολυκατοικίας από τον νέο διαχειριστή. Οι ένοικοι/ιδιοκτήτες θα υποβάλλουν τις αιτήσεις τους στο νέο προφίλ που δημιουργήθηκε με τον ΑΦΜ του νέου διαχειριστή. Ο νέος διαχειριστής δε πρέπει να ξεχάσει να ενεργοποιήσει τη δυνατότητα πληρωμής καθώς πρόκειται για νέο προφίλ.
Ωστόσο εφίσταται η προσοχή αν αλλάξει ο διαχειριστής μετά την 8η Δεκεμβρίου 2023, όπου λήγει η προθεσμία υποβολής αιτήσεων. Σε αυτήν την περίπτωση όποιες αγορές πετρελαίου θέρμανσης πραγματοποιηθούν έως και την 31η Μαρτίου 2024 θα πρέπει να εκδοθούν στον ΑΦΜ του προηγούμενου διαχειριστή, διαφορετικά δεν θα προκύψει διασταύρωση.
Σχετικά με τα στοιχεία των ενοίκων και αν αυτά αλλάξουν ενώ έχει ήδη γίνει η αίτηση αυτό δεν δημιουργεί κανένα πρόβλημα, καθώς τα ονόματα, που δηλώνονται στο πεδία Επώνυμο και Ονομα ενοίκου δεν την επηρεάζουν. Σε περίπτωση που στο προφίλ πολυκατοικίας εμφανίζονται τα ονόματα προηγούμενων ενοίκων, τότε ο διαχειριστής θα πρέπει να ενημερώσει τον νέο ένοικο (αν αυτός επιθυμεί να υποβάλλει αίτηση) σχετικά με τον αριθμό του διαμερίσματος που θα πρέπει να επιλέξει στο προφίλ της πολυκατοικίας (ας αναγράφει το ονοματεπώνυμο του προηγούμενου ενοίκου).
Όταν δεν υπάρχει καμία από τις παραπάνω ανατροπές αυτό που έχει να κάνει ο διαχειριστής, χωρίς τον οποίο δεν υφίσταται επίδομα είναι να εισάγει τα στοιχεία των διαμερισμάτων της πολυκατοικίας καθώς και τα χιλιοστά θέρμανσης. Αλλαγές στα παραπάνω στοιχεία μπορεί ο διαχειριστής να πραγματοποιήσει μόνο πριν ενεργοποιήσει τη δυνατότητα πληρωμής. Είναι υποχρεωτικό να δηλωθούν τα χιλιοστά συμμετοχής σε δαπάνες θέρμανσης για όλα τα διαμερίσματα μιας πολυκατοικίας για να δημιουργηθεί η συνολική εικόνα της (ανοικτά/κλειστά - τα οποία ανήκουν σε φυσικά ή νομικά πρόσωπα). Το σύνολο των χιλιοστών των διαμερισμάτων πρέπει να είναι 1000, ώστε να μπορεί να ενεργοποιηθεί η δυνατότητα πληρωμής, η οποία γίνεται όταν θα έχει υποβληθεί έστω και μία αίτηση δικαιούχου. Αυτό μπορεί να το καταλάβει απο την ένδειξη «Υπάρχει αίτηση» στα δεξιά των στοιχείων του διαμερίσματος. Στα παραστατικά αγοράς πετρελαίου θέρμανσης τα στοιχεία ΑΦΜ και αριθμός κοινόχρηστης παροχής ρεύματος θα πρέπει να ταυτίζονται με αυτά τα οποία έχουν εισαχθεί στη Διαχείριση Χιλιοστών Θέρμανσης. Σε περίπτωση που έχει εκδοθεί ΑΦΜ για την πολυκατοικία και ο διαχειριστής θέλει να ορίσει τα παραστατικά αγοράς πετρελαίου θέρμανσης να εκδίδονται σε αυτόν, θα πρέπει να ορίσει τον ΑΦΜ πολυκατοικίας στα προφίλ, επιλέγοντας τον σχετικό σύνδεσμο «Ορισμός ΑΦΜ». Στη συνέχεια ο ΑΦΜ πολυκατοικίας δεν μπορεί να αλλάξει, ούτε να διαγραφεί. Ωστόσο ακόμη και στην περίπτωση που έχει οριστεί ΑΦΜ πολυκατοικίας, στις αιτήσεις των ενοίκων θα αναγράφεται ο ΑΦΜ διαχειριστή/εκπροσώπου.