Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η δράση «Πράσινες Δεξιότητες: Διαμορφώνοντας το αύριο» από φοιτητές του ΕΜΠ

Ολοκληρώθηκε με επιτυχία η δράση «Πράσινες Δεξιότητες: Διαμορφώνοντας το αύριο» από φοιτητές του ΕΜΠ
Πέμπτη, 07/03/2024 - 11:43

Ολοκληρώθηκε την Τρίτη 27 Φεβρουαρίου 2024 με επιτυχία η πρωτοβουλία φοιτητών «Πράσινες Δεξιότητες: Διαμορφώνοντας το αύριο», που πραγματοποιήθηκε στον χώρο της Κεντρικής Βιβλιοθήκης του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου (ΕΜΠ). Η δράση συνδιοργανώθηκε από τις ομάδες envinow.gr και Mi.M.E.C. και υπό την Αιγίδα της Έδρας UNESCO για την Πράσινη Καινοτομία και Κυκλική Οικονομία του ΕΜΠ

Στόχος της δράσης, ήταν η ανάδειξη των πράσινων δεξιοτήτων και της αναγκαιότητας για ανθρώπους με επαγγελματική κατάρτιση κατάλληλη ώστε, να ηγηθούν της πράσινης μετάβασης. Μέσα από θεματικές ομιλίες και συζητήσεις καθώς και με δύο παράλληλα διαδραστικά εργαστήρια, οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να μάθουν για τις απαιτήσεις της πράσινης μετάβασης και να εξοικειωθούν με τα εργαλεία που θα χρειαστούν στο πλαίσιο αυτής. Οι συζητήσεις συνεχίστηκαν, στο διάλειμμα μεταξύ των θεματικών ομιλιών και των διαδραστικών εργαστηρίων.

Την εκδήλωση αγκάλιασαν περισσότεροι από 90 παρευρισκόμενοι, ξεπερνώντας την χωρητικότητα της αίθουσας, ενώ οι αιτήσεις ενδιαφέροντος ξεπέρασαν τις 180, από φοιτητές διαφόρων ειδικοτήτων και ιδρυμάτων.

emp1.JPG

Η έναρξη της δράσης και του Α’ Μέρους πραγματοποιήθηκε από τους κ. Χρήστο Καλαντζή, Συντονιστή της πρωτοβουλίας envinow.gr, και κ. Βασίλη Λουκαδάκη, Ιδρυτικό μέλος της ομάδας Mi.M.E.C, Υποψήφιοι Διδάκτορες ΕΜΠ, οι οποίοι παρουσίασαν την δράση και τους στόχους της.

emp2_aravosis.JPG

Η πρώτη θεματική ομιλία δόθηκε από τον Καθηγητή Κωνσταντίνο Αραβώση, Κάτοχο της Έδρας UNESCO για την Πράσινη Καινοτομία και Κυκλική Οικονομία του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, ο οποίος παρουσίασε το Ευρωπαϊκό και εθνικό θεσμικό πλαίσιο και τάσεις που οδηγούν στις πράσινες δεξιότητες. Μεταξύ άλλων ανέφερε ότι «Στην Ευρωπαϊκή Ένωση αλλά και στην χώρα μας υπάρχει πλέον δραστικά αναπτυσσόμενη ζήτηση για δεξιότητες σε πράσινα επαγγέλματα ως απόρροια των νομοθετικών απαιτήσεων που επιβάλλουν στις επιχειρήσεις μια γρήγορη πράσινη μετάβαση, αλλά και στους πολίτες και καταναλωτές που θα πρέπει να προσαρμόσουν την καταναλωτική τους συμπεριφορά, αλλά ακόμη και την καθημερινότητα τους, στις απαιτήσεις αντιμετώπισης του φαινομένου της κλιματικής κρίσης».

emp3palli.JPG

Τον λόγο πήρε στην συνέχεια η κα Αλεξάνδρα Πάλλη, Αντιπρόεδρος στην CSR Hellas και Αντιπεριφερειάρχης Επιχειρηματικότητας και Ευρωπαϊκού Προγραμματισμού στην Περιφέρεια Αττικής, η οποία μίλησε για τις πράσινες δεξιότητες στις επιχειρήσεις και οργανισμούς. Στην ομιλία της ανέφερε ότι «Πέραν των τεχνικών δεξιοτήτων, πολύ κρίσιμο είναι να αποκτήσουν οι ηγέτες ολιστική γνώση καθώς χρειάζονται τουλάχιστον τις βασικές έννοιες και πλαίσια της πράσινης μετάβασης.» ενώ συμπλήρωσε ότι «Εκτιμάται πως θα δημιουργηθούν 24 εκατομμύρια «πράσινες» θέσεις εργασίας ως το 2030».

Και οι δύο ομιλητές επισήμαναν την ανάγκη που υπάρχει για κατάλληλα καταρτισμένο προσωπικό σε όλη την Ευρώπη.

Το Α’ Μέρος των θεματικών ομιλιών ολοκληρώθηκε με ένα πάνελ συζήτησης γύρω από πρακτικά θέματα που σχετίζονται με τις πράσινες δεξιότητες σε ένα πλαίσιο πράσινης μετάβασης και αφορούν τις επιχειρήσεις, την βιομηχανία αλλά και τους εργαζόμενους. Στην συζήτηση, που συντόνισε η κα Αγγελική Νταλαπέρα, Ιδρυτικό Μέλος του Ρητορικού Ομίλου ΕΜΠ, συμμετείχαν η Δρ. Θεοφανή Τζεβελέκου, Head of Process Metallurgy, Sustainability and Corrosion στο ΕΛΚΕΜΕ, ο Δρ. Γιώργος Τέντες, Managing Director στην εταιρεία Green2Sustain και ο Δρ. Ιάκωβος Γιακουμής, Founder and CEO στην εταιρεία Monolithos Ltd. Μεταξύ άλλων συζητήθηκε η σημασία που έχει η κριτική σκέψη στην επιτυχή εφαρμογή πράσινων δεξιοτήτων, η ανάγκη για πολύπλευρη και εις βάθος εκπαίδευση και τέλος, η σημασία της γνώσης του οικείου νομοθετικού πλαισίου.

Ενδεικτικά, η κα Τζεβελέκου σημείωσε στο πλαίσιο της συζήτησης ότι «Χρειάζονται άνθρωποι που να έχουν τεχνολογικό υπόβαθρο, να μπορούν να ανταποκριθούν στην ψηφιακή μετάβαση και να έχουν κατάλληλα soft – skills» επισημαίνοντας την ανάγκη για εργαζόμενους με ψηφιακές ικανότητες και soft skills. Συνεχίζοντας, ο κος Τέντες ανέφερε πώς «Δεν υπάρχει μονόδρομος. Αυτό που υπάρχει μπροστά μας κάθε φορά είναι τεχνικές επιλογές και υπάρχουν πολλοί τρόποι για να κάνεις ένα πράγμα, εξού και η (ανάγκη για) κριτική σκέψη», ενώ ο κος Γιακουμής υπογράμμισε την ανάγκη για ολιστική γνώση στα περιβαλλοντικά ζητήματα λέγοντας ότι «Πλέον οι νέοι επιστήμονες πρέπει να διαθέτουν μια συνολική γνώση, περισσοτέρων του ενός αντικειμένου. Μόνο η τεχνική γνώση δεν φτάνει».

emp4_panel.JPG

Ακολούθησε διάλειμμα για καφέ και δικτύωση, όπου οι συμμετέχοντες είχαν την ευκαιρία να γνωριστούν και να συζητήσουν τόσο μεταξύ τους όσο και με τους συντελεστές της εκδήλωσης, οι οποίοι προέρχονται από την αγορά και την βιομηχανία.

emp5_network.JPG

Στο Β’ Μέρος της δράσης, πραγματοποιήθηκαν δύο παράλληλα διαδραστικά εργαστήρια για την εκμάθηση των μεθόδων Root Cause Analysis (RCA) και Life Cycle Assessment (LCA). Εκεί 30 επιλεγμένοι συμμετέχοντες,, είχαν την δυνατότητα να εφαρμόσουν τις μεθοδολογίες σε μελέτες περίπτωσης σχετικές με το περιβάλλον. Σημαντική ήταν η συμβολή των μεντόρων από την αγορά, βιομηχανία και ακαδημία οι οποίοι καθοδήγησαν τις ομάδες. Η διοργάνωση ευχαριστεί τον κο Γιώργο Μπάμπαλη, Experienced Security Director στην AA-Alarm, την Δρ. Μαλαματένια Κοκλιώτη, Sustainability Senior Engineer στο ΕΛΚΕΜΕ και τον κο Γιώργο Καρακατσάνη, Co-founder & CEO στην EVOTROPIA.

emp_Workshop1.jpg

Η δράση ολοκληρώθηκε με τις παρουσιάσεις των αποτελεσμάτων των ομάδων και με μια ανοιχτή συζήτηση μεταξύ διοργανωτών και συμμετεχόντων για τις πράσινες δεξιότητες, αλλά και την ίδια την δράση και την εμπειρία που αποκόμισαν.

Σημαντική για την επιτυχία της δράσης ήταν η συμβολή των υποστηρικτών, και συγκεκριμένα της εταιρείας AA-Alarm, του ερευνητικού οργανισμού ΕΛΚΕΜΕ και της εταιρείας Food Passion, που από την πρώτη στιγμή αγκάλιασαν την δράση και τους στόχους της. Σημαντική ήταν και η συμβολή της μεγάλης κοινότητας που αναγνώρισε και προώθησε στην φοιτητική κοινότητα την δράση, αποτελούμενη από μέσα ενημέρωσης, φοιτητικές ομάδες και οργανισμούς κ.α. όπως παρουσιάζονται στην συνέχεια.